Stem wat aandikken

sander

_
Heeft iemand nog wat goede tips om je vocalen wat op te dikken.

Dus op het kanaal waar de microfoon aangesloten zit kan ik wat effect toevoegen.

Ik kan de boel niet achteraf editen, ik hou er van om zowel muziek als stem gelijk op te nemen op 1 spoor. Het tegelijk opnemen is noodzakelijk omdat de tekst onstaat als ik de muziek aan het opnemen ben.

Ik heb 3 multieffect apparaten waar alle mogelijke effecten vast wel inzitten. In het verleden deed ik wel eens een pitch down op de vocalen, maar ja dat moet niet bij elk nummer.

Welke effecten zijn aan te raden?

Een hele korte stereo ambience-reverb. Maakt je stem een stukkie breder en opvallender, maar blijft subtiel. De 'announcer'-preset in de MPX550 is een goed voorbeeld daarvan.

Wat Proto zegt en/of:
Een paar hele korte delays (<20ms) en die L/R pannen.
Een heel klein beetje chorus (of alleen over de reverb.)

Links en rechts twee zangers die met die met je mee zingen...:D

Mijn ervaring is dat met een beetje compressie goede resultaten te behalen zijn.

Mijn verklaring is dat met zang vrij snel volumeverschillen optreden bijv. door bewegingen van het hoofd of ontoereikende zangtechniek of crummy microfoon, waardoor je niet een steady zanglijn krijg, en hetgeen met compressie kan worden voorkomen.
Korte delay (John Lennon) en chorus zijn al genoemd. Dubbele lijn inzingen niet, maar dat uiteindelijk komt dat min of meer op het zelfde neer.

Re: Stem wat aandikken

Origineel geplaatst door sander
Ik kan de boel niet achteraf editen, ik hou er van om zowel muziek als stem gelijk op te nemen op 1 spoor. Het tegelijk opnemen is noodzakelijk omdat de tekst onstaat als ik de muziek aan het opnemen ben.

Ik heb 3 multieffect apparaten waar alle mogelijke effecten vast wel inzitten. In het verleden deed ik wel eens een pitch down op de vocalen, maar ja dat moet niet bij elk nummer.

Welke effecten zijn aan te raden?

Voor het eerste heb je nu juist multitrack recording. Dus gelijktijdig verschillende bronnen opnemen op aparte kanalen. Dan kun je alles tegelijk opnemen, maar toch nog achteraf apart bewerken.

En voor vocals raad ik je een aparaat van TC Helicon aan. Zelf heb ik de Quintet, en daarmee kun je je stem prima aandikken, octaafje eronder en/of erboven (of zelfs meerdere gelijktijdig!), harmonies, er kan van alles. Deze dingen zitten nu juist niet in de andere effect aparaten. En de TC Helicons staan ook bekend om hun goede mic pre-amps (ja, die zit er ook nog op, zelfs met phantom power!).

Back