TB-303 zoals zij bedoeld was

dat lijkt me ook een 303 :)

maar om nog even precies terug te komen op de topic titel.. de 303 was nooit ontworpen om zoals de topic starter zegt als normale bass synth te dienen in muziek..

de 303 is ontworpen een bass gitaar na te kunnen doen, vandaar de slides, accents en up en downs.. de bedoeling was dat drummers de 303 zouden gebruiken als een oefen tooltje zodat ze hun drum oefen sessies konden houden zonder dat er een bass gitarist nodig was.. en op dit punt heeft de 303 iig zwaar gefaald :)

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
de bedoeling was dat drummers de 303 zouden gebruiken als een oefen tooltje zodat ze hun drum oefen sessies konden houden zonder dat er een bass gitarist nodig was.. en op dit punt heeft de 303 iig zwaar gefaald :)
Ik hou anders regelamtig drum oefensessies met mn 808, begeleid door een 303. :D

Maar ik geloof dat de TB-303 juist voor gitaristen bedoeld was om solo te kunnen oefenen en solo te kunnen optreden. Vandaar ook de TR-606 die dan weer als drumautomaat kon dienen. Daarnaast hebben beiden ook een handig draagtasje om ze in te vervoeren. Het lijkt mij dus dat de 303 en 606 in eerste instantie bedoeld waren als on-the-road-vervanging van de bassist en drummer voor de soloperformer.

Origineel geplaatst door Sly Dog
Ik hou anders regelamtig drum oefensessies met mn 808, begeleid door een 303. :D

Maar ik geloof dat de TB-303 juist voor gitaristen bedoeld was om solo te kunnen oefenen en solo te kunnen optreden. Vandaar ook de TR-606 die dan weer als drumautomaat kon dienen. Daarnaast hebben beiden ook een handig draagtasje om ze in te vervoeren. Het lijkt mij dus dat de 303 en 606 in eerste instantie bedoeld waren als on-the-road-vervanging van de bassist en drummer voor de soloperformer.

het zou ook voor gitaristen bedoeld kunnen geweest zijn, eigenlijk voor iedereen die er wat aan heeft geen bass gitarist nodig te hebben maar wel met computer gestuurde bass gitaar iets te kunnen .. iig was en is de 303 een flop als t gaat om bass gitaar emulatie :P

...iig was en is de 303 een flop als t gaat om bass gitaar emulatie :P
Moet je de klankvoorbeelden die in de handleiding staan eens namaken. :D

Origineel geplaatst door richard2000
Aan de beat the horen is het wel een 909, zeker die hihat.

Heb Shanon ff gezocht, bass begint bij 25 sec. alleen die laatste stukkie in de 2e part zit een attack EG op het filter..., dat kan een 303 niet...
[/URL]

Zeker een 909 in dat mantronix nummer.

Wellicht is het een 303 in het nummer van Shannon. Weet ff niet welk stukje je bedoeld, maar misschien
is het een tape reverse effect. Of ze hebben de 303 als sequencer voor een SH-101 gebruikt...

Origineel geplaatst door T-Jay

Geen twijfel over mogelijk dat de TR-909 deel uitmaakte van z'n gear.

justice_backtotheoldschool.jpg

:halleluja

Origineel geplaatst door T-Jay

Wellicht is het een 303 in het nummer van Shannon. Weet ff niet welk stukje je bedoeld, maar misschien
is het een tape reverse effect. Of ze hebben de 303 als sequencer voor een SH-101 gebruikt...

De laatste 2 tellen van het basloopje, is iig geen tape-effect, zou idd een 101 kunnen zijn.

Vette hoes Lotuz, das heeel lang geleden dat ik die gezien heb...

Die Shanon is ge-reversed. Hoor je ook duidelijk aan de clap delay, die is op dat moment ook achteruit.

http://www.youtube.com/watch?v=wP-R2gZCJaM

low quality clip van bassline.. btw in t begin zie je volgens mij wel een TR-909 staan, jammer genoeg laten ze verder niks zien behalve een draaitafel..

3 x raden wat het grote klavier is met die monitor er bij............ja ja een fairlight. mantronix heeft veel roland gear gebruikt in het verleden en ook een 303 en zelfs de mc202.

Ja, die Shannon is een good find! Dat is ook commercieel gegaan. Die anderen die genoemd zijn hier toch niet echt (meer underground).
Ik kwam net dat andere hitje van Shannon tegen: Give Me Tonight. Daar zit ook een 303 in, en bijna het zelfde lijntje als in Let The Music Play!

Origineel geplaatst door Jim Pounder
Ja, die Shannon is een good find! Dat is ook commercieel gegaan. Die anderen die genoemd zijn hier toch niet echt (meer underground).
Ik kwam net dat andere hitje van Shannon tegen: Give Me Tonight. Daar zit ook een 303 in, en bijna het zelfde lijntje als in Let The Music Play!

Robotnick is ook een hit geweest hoor.

ow ja En wat te denken van newcleus, ook 303

Origineel geplaatst door richard2000
Er staat me ook nog iets bij van S-expres ofzo, volgens mij ook een 303...

Ze hebben wel een remix van superfly guy met een 303.
Maar theme from s- expres als je daar op doelt, is Rose royce is it love you're after.(sample)

Origineel geplaatst door trash
Ze hebben wel een remix van superfly guy met een 303.
Maar theme from s- expres als je daar op doelt, is Rose royce is it love you're after.(sample)

komt die 303 niet in elke versie van superfly guy (1 van de hoofdgeluiden bijna)

allessinds op mijn plaat..

Behoort ook wel tot een latere periode.

Origineel geplaatst door rvooh
komt die 303 niet in elke versie van superfly guy (1 van de hoofdgeluiden bijna)

allessinds op mijn plaat..

Behoort ook wel tot een latere periode.

Weet niet meer hoe de radio versie klonk.

Re: TB-303 zoals zij bedoeld was

Origineel geplaatst door Jim Pounder
op de manier zoals de makers van de 303 het in gedachte hadden: als een "normale" bassline, zonder freaky knoppendraaierij.

veel voorbeelden die gegeven worden zijn toch echt knoppendraaierij. Ik ben ook erg benieuws hoeveel oude tracks er gevonden kunnen worden waar de TB-303 echt als basgitaar fungeert.
De kans is wel klein, omdat het een begeleidings / oefenapparaat was.

Back