Gitaar opnemen, HELP!!!

Deadstar

Ingeburgerd
Hoi,

Hier is the diel:

Ik wil mijn gitaar opnemen in mijn computer. Hiervoor gebruikte ik altijd de opstelling:

Gitaar --> BOSS ME50 pedaal--> Tascam US-224 kaartje --> kompuuter

Clean klinkt hij op zich niet slecht, maar met distortion klinkt het echt als blik. En niet een beetje, nee echt heel erg.

Daarom nu mijn nieuwe opstelling:

Gitaar --> BOSS ME50 --> H&K Vortex Box --> M-audio Nova Mic ervoor --> Art Tube MP --> Tascam US-224 -->kompuuter

Maar het probleem is, dat de geluidskwalitiet nog helemaal niks veranderd is. Als ik er een software compressor over gooi wordt het iets beter, maar je kan het nog steeds niet aan je vrienden laten horen ofzo.

Heeft er iemadan verstand van gitaar opnemen? Maakt het uit als ik er een goeie Mic PreAmp tussen zet ipv de ART Tube, de Focusrite TwinTrak Pro bijvoorbeeld?

Ik hoor het wel.

gebruik je een DI? ik weet niet of er een DI in de TASCAM zit (ik heb een 122, die heeft dat geloof ik wel, maar ik gebruik een Behringer DI100). Da's erg belangrijk om de impedanties goed te krijgen..zonder DI verlies je veel hoog en klinkt alles heel slecht.

Origineel geplaatst door Stage73
gebruik je een DI? ik weet niet of er een DI in de TASCAM zit (ik heb een 122, die heeft dat geloof ik wel, maar ik gebruik een Behringer DI100). Da's erg belangrijk om de impedanties goed te krijgen..zonder DI verlies je veel hoog en klinkt alles heel slecht.
Ik denk dat de ART tube MP al als DI fungeert.

een DI is toch helemaal niet nodig hier.

waar heb je de microfoon geplaatst ? en is de mic wel met de goede kant naar de speaker gericht ?
je kan de mic het beste niet helemaal recht voor de speaker zetten, liever iets uit het midden. en de jack out van de ART naar een line in van je tascam... is het niet tovallig zo dat je je monitors aan hebt staan tijden het opnemen ?

Wat commerciele blabla:

The Tube MP Studio can be used in a wide variety of applications, including recording, project, and home studios — as a microphone preamp, and as a world-class direct box for bass guitars, synthesizers, keyboards, and just about anything else that needs the ART Tube touch.

Dus hup, de gitaar in de ART geprikt, en de out daarvan naar de geluidskaart. Klaar. Of je neemt zo'n Line6 POD dingetje, of de Behringer kopie daarvan, dan kan je je geluid nog een amp/cabinet kleurtje meegeven, voor het geval je dat al niet in software vorm hebt.

Een goed gitaargeluid is volgens mij het beste zo te krijgen:

gitaar --> goede gitaarversterker, liefst buizenbak --> goede mic+pre --> tracken maar

deze optie is echter duur, weinig flexibel en geeft mogelijk problemen met buren, maar je hebt wel 'echt' gitaargeluid

Andere optie is modelling:
gitaar --> pod/v-amp/toneport --> tracken maar (hoeft niet duur te zijn; heb zelf een toneport a 139 euro)
OF
gitaar --> di --> tracken met gebruik van modeling software (guitar suite (gratis) / guitar rig / amplitube / etc etc)

Ik zou (met alle respect) je ME-50 eruit laten; deze is denk ik geschikter om voor een amp te hangen dan om direct mee op te nemen.

Als je geen gitaarversterker gebruikt heb je in principe een versterkersimulator (amp simulator) nodig. Een versterker haalt namelijk veel hoog uit je geluid. Met dat hoog erbij klinkt je gitaar verschrikkelijk, en dit hoor je volgens mij het beste met distortion, omdat dat hoog toevoegt aan je signaal. Zit er geen ampsimulator op je boss?
Ik gebruik zelf altij een pod, dus met opnemen met een mic kan ik je niet helpen.

grtz
J3773

Ik heb nog een line6 Pod te koop staan. Misschien wat voor jou?

SPAM!

Nee ik gebruik voor mijn gitaar opnamen een Line6 PODxt. LET OP, er zit wel een verschril tussen de POD2.0 en de PODxt. De PODxt is een latere uitvoering en *schijnt* beter te klinken. Ik heb van horen zeggen dat de POD2.0 veel klinischer/gemaakter klinkt dan de xt. Je komt wel een heel eind met de samples die er standaard in zitten, ik heb zelf onlangs de modelpacks gekocht die erbij horen. Je moet hoe dan ook tweaken aan je gitaar geluid om het te krijgen zoals jij het wilt.

ik gebruik m'n sherman als pre-amp+distortion. klinkt echt super op gitaar. dan door m'n echocord tape delay... mmm
heb ook 'n electro harmonix LPB2ube pre-amp pedaal. klinkt ook goed en gaat van subtiel versterken tot keiharde overdrive.
ik heb ook 'n marshall VS230 versterker staan maar die mic'en is mij veel te lastig. de 2 bakken hierboven klinken echt goed zo.

vbn. van sherman op gitaar: http://www.electrobel.be/muzik/10436/The_End_is_the_Beginning_is_the_End & http://www.electrobel.be/muzik/11680/Firestone

vb. van LPB2ube op bas: http://dtr.wanadoom.nl/dtr/dtr-a_precious_thing-01.mp3

Origineel geplaatst door Nouveau
Ik heb nog een line6 Pod te koop staan. Misschien wat voor jou?

hee bedankt allemaal, ik ga gewoon nog verder met opstellingen testen.

Wat vraag je trouwens voor de pod?

Origineel geplaatst door J3773
Als je geen gitaarversterker gebruikt heb je in principe een versterkersimulator (amp simulator) nodig. Een versterker haalt namelijk veel hoog uit je geluid. Met dat hoog erbij klinkt je gitaar verschrikkelijk, en dit hoor je volgens mij het beste met distortion, omdat dat hoog toevoegt aan je signaal. Zit er geen ampsimulator op je boss?
Ik gebruik zelf altij een pod, dus met opnemen met een mic kan ik je niet helpen.

grtz
J3773

er zit geen ampsimulator op de boss helaas.

als ik mijn vortex versterker er tussen plug en die via de output aan mijn geluidskaart aansluit, dan klinkt hij echt heel schel. En is het geluid niet om aan te horen.

Dat komt denk ik omdat je de "sound" van een goed amp cabinet mist. Het geluid dat uit een gitaar komt, en zeker als je er een distortion over heen gooit klinkt heel schel en iel. De warme klank wordt veroorzaakt door de amp en de speaker. Ik begrijp niet helemaal of je nu wel of niet een cabinet gebruikt maar als het geluid dat daar uit komt (Dus uit de SPEAKER!!, niet een line uitgang of zoiets) opneemt met een goede micro, dan zou het veel minder schel moeten klinken dan wanneer je het rechtstreeks opneemt via DI of een FX bakkie.

Wanneer je dit niet hebt kun je heel veel doen met een goede amp simulator. (kan zowel hardware als software zijn...)

Ik heb geen idee van de kwaliteit van de BOSS, maar ik weet niet waarom het slecht klinkt. Moet toch aan de instellingen op de BOSS liggen. Of aan de Tascam.
Ik neem regelmatig distortion gitaar op, maar dat klinkt altijd gewoon zoals het hoort.
En die neem ik zo op:
gitaar -> Zoom9050 -> mixer (Soundtracs Topaz) -> geluidskaart (STAudio DSP2000) ->Cubase SX.
De ZOOM9050 is natuurlijk wel een heel goede gitaar pre-amp;) Niks schel of iel aan hoor Meesha! Hangt natuurlijk ook van de preset en/of de klankinstellingen daarvan af. Ik kan op de Zoom 8 effecten serieel schakelen, dus distortion met shift, EQ, reverb, denoiser, amp simulator etcetera. Daar kun je altijd iets goeds van maken (en saven).

Via een amp en mic wordt het alleen beter als je een goede eindtrap hebt, een goede speaker en een goede mic.

En in de situatie van Deadstar heeft een compressor in principe ook geen nut. Op distortion staat al zoveel compressie, dat er weinig dynamiek over is.

Ik zou het dus zoeken in de klankinstelling van de Boss.
En als het geluid dat 'ie hoort over de H&K dat uit de speaker komt wel goed is, ligt het aan de Tascam of misschien het opnameprogramma (wat ik me ook niet zo voor kan stellen).
Wat is trouwens de afluisteropstelling (van de gemaakte opname)?

Origineel geplaatst door J3773

grtz
J3773

er zit geen ampsimulator op de boss helaas.

als ik mijn vortex versterker er tussen plug en die via de output aan mijn geluidskaart aansluit, dan klinkt hij echt heel schel. En is het geluid niet om aan te horen.

Back