E-MU esi2000 interne zip inbouwen!

meesha74

Muzikant
Heeft iemand misschien ervaring met het inbouwen van een interne zip / hard drive in een ESI2000 (misschien een beetje off-topic). Waar haal ik de voeding vandaan? Hoe sluit ik de scsi aan zodat ik ook nog externe drives kan aansluiten? Kan niks vinden in de manual

Last edited by a moderator:
scsi lus je normaal gesproken door, de scsi flatcable ziet er dan ook uit als een ide cable, maar kan maximaal, (scsi 1) 7 apparaten bevatten. scsi ultra wide etc meer. Uit de Engelstalige tekst kan ik opmaken dat er een connectie zit in de machine, anders spreken ze er niet over dat een drive intern maar max zoveel mag. Als je ooit een computer hebt opengemaakt dan weet je dat er van die kunststof connectoren zitten, dat herken je makkelijk. Er past er maar 1 type op en is duidelijk anders dan andere connectoren.

Of je dus meerdere interne drives kan hebben is dus mede afhankelijk van de drive. Het is namelijk niet zo moeilijk om zo'n stroomkabeltje te voorzien van een splitter. Als de twee drivers samen niet meer gebruiken dan staat aangegeven kun je er dus een tweede naast maken.

Wat je ook kan doen is een behuizing om de ESI2000 te maken waar je dus naast de ESI2000 zelf bijvoorbeeld een computervoeding in kan hangen. Die computer voeding heeft van zichzelf al een stuk of 6 connectoren voor drives e.d. en ben je dus niet gelimiteerd door wat de ESI intern kan hebben. En toch heb je dan 1 kast(je) waar je rekening mee hoeft te houden. Met twee stekkers dat dan weer wel. Grootste voordeel is dat je de voeding van de ESI ontlast van interne drives en dat komt altijd ten goede van de ESI.

Zo kan je dus 1 kast maken met bijvoorbeeld naast de ESI2000, 4 harddisks, 1 cdrom en 1 zipdrive. Ieder met een unieke scsi id.

Ja, ik weet op zich wel hoe je scsi kunt gebruiken. Heb alleen vandaag dat ding eens opengemaakt en daar zit idd een flatcable (à la IDE cable) aan de print gekoppeld naar de scsi aansluiting aan de achterkant van de ESI. Echter als ik een interne drive zou willen inbouwen dan moet ik dié kabel aan de drive aansluiten zodat ik de externe aansluiting kwijt zou zijn. Tenzij interne drives ook een doorkoppeling hebben. Heb bijv. nog een externe CD-rom drive die doorgelust aan een zip drive hangt, maar die CD-rom heeft geen doorkoppeling meer...

Ik wil ook niet nóg een externe kast hebben met allerlei drives. Het moet gewoon mogelijk zijn (volgens de manual) een SCSI zip of HD in te bouwen. Staat alleen niet hoé. Lijkt me dat daar toch een uiteg over te vinden moet zijn. De enige voeding die ik in dat ding ook kan vinden is die van de floppy drive, en dat is een ander soort connector.

Iemand die een ESI heeft met een Zip of HD ingebouwd?

Nee niet nog een externe kast, 1 kast met daarin zowel de drives als de ESI

Origineel geplaatst door meesha74
Ja, ik weet op zich wel hoe je scsi kunt gebruiken. Heb alleen vandaag dat ding eens opengemaakt en daar zit idd een flatcable (à la IDE cable) aan de print gekoppeld naar de scsi aansluiting aan de achterkant van de ESI. Echter als ik een interne drive zou willen inbouwen dan moet ik dié kabel aan de drive aansluiten zodat ik de externe aansluiting kwijt zou zijn. Tenzij interne drives ook een doorkoppeling hebben. Heb bijv. nog een externe CD-rom drive die doorgelust aan een zip drive hangt, maar die CD-rom heeft geen doorkoppeling meer...

Ik wil ook niet nóg een externe kast hebben met allerlei drives. Het moet gewoon mogelijk zijn (volgens de manual) een SCSI zip of HD in te bouwen. Staat alleen niet hoé. Lijkt me dat daar toch een uiteg over te vinden moet zijn. De enige voeding die ik in dat ding ook kan vinden is die van de floppy drive, en dat is een ander soort connector.

Iemand die een ESI heeft met een Zip of HD ingebouwd?

Je hebt flatcables met meerdere aansluitpunten, zoals je dat dus ook bij ide hebt. Stel je hebt een flatcable met 2 aansluitpunten, dan zorg je ervoor dat de interne drive aansluitpunt 1 hebt en de externe aansluitpunt 2

E-MU esi2000 interne zip inbouwen!

hoi, ik ben eigenaar van een esi2000 en wil mijn diskette station vervangen door een iomega 100 zipdrive,
nu vroeg ik me af hoe dat te doen met voeding... zit er een kabel in de emu waarmee ik zipje stroom kan geven,
en vooral: hoe zit t met die scsi aansluiting, kan ik met alleen een interne zipdrive de boel werkende maken,
of moet ik een speciaal scsi kabeltje intern leggen?!

Ik heb een harddisk ingebouwd in de EMU ESI-32. (Volgens mij bijna dezelfde als een ESI2000)
Het SCSI printje heeft een extra printconnector waar je een SCSI flatcable aanhangt.
De voedingssteker van de floppy heb ik vervangen door een harddisk voedingssteker.
Alleen de voeding kan niet al te veel stroom leveren, dus je zult een zuinige harddisk aan moeten
sluiten (Een Seagate Barracuda van 2.1 Gig trok teveel stroom, waardoor de voeding uitgaat...)

Groetjes

Michel

Ik wil dit ook gaan doen.

Kun je misschien uitleggen hoe dat stekkertje dat in je harddisk gaat er precies uitziet?

En weet je toevallig het model harddisk dat je wel gebruikt hebt zodat ik kan checken wat t verbruik daarvan is.......

8>

Back