Converten naar MP3 zorgt voor stiltes aan begin en eind?

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo,

Ik kwam er laatst achter dat wanneer ik een WAV file convert naar een MP3, dat de computer er aan het begin en het einde van de file korte stukjes stilte bij verzint.
Ik had een loop gemaakt van 3.9 secondes.
Nadat ik die loop had omgezet van een .WAV naar een .MP3 file was de loop ineens 4.5 secondesw. Met aan het begin en einde korte stukjes stilte.

Ik gebruik Wavelab 3.
Om te testen heb ik ff Adobe Audition geprobeerd, en dat programma deed precies hetzelfde.
Dus ik heb niet het idee dat het pecifiek aan Wavelab 3 ligt.

Heeft iemand dit probleem ook eens meegemaakt?

P.S.

Ik heb de manual gelezen.
Ik heb Wavelab legaal.
enz enz enz.....

Je 'probleem' is een fundamentele eigenschap van MP3; die stiltes zijn onderdeel van het MP3 protocol, dat bepaalt dat die stiltes tijdens het aanmaken van de MP3 worden toegevoegd aan het begin en het einde van de file.

Er is de mogelijkheid om de MP3 te openen in een MP3-editor, en dan de stiltes eraf te knippen; maar in een wave-editor de stiltes verwijderen, om daarna de wav naar MP3 te convereteren is helaas zinloos.

Origineel geplaatst door MrM
Je 'probleem' is een fundamentele eigenschap van MP3; die stiltes zijn onderdeel van het MP3 protocol, dat bepaalt dat die stiltes tijdens het aanmaken van de MP3 worden toegevoegd aan het begin en het einde van de file.

Er is de mogelijkheid om de MP3 te openen in een MP3-editor, en dan de stiltes eraf te knippen; maar in een wave-editor de stiltes verwijderen, om daarna de wav naar MP3 te convereteren is helaas zinloos.

Precies. Bij mp3 kun je een stukje 'nullen' aan het begin en eind van de gedecodeerde mp3
niet voorkomen. Die worden veroorzaakt door de filterbank die in de mp3 encoder en decoder
gebruikt wordt, en die is een essentieel onderdeel voor compressie. Bij het gebruik van loops
dus nooit een gecomprimeerd formaat gebruiken is het advies....

hmmm

bij mij blijven die gewoon even lang...
of erger zelfs: laatst had ik iets die 3:03 lang was, en in mp3 was het 3.02
gebruik itunes

Back