Crumar Spirit en Octave Cat te koop op MP

groener

Oude meuk?
Wow, op Marktplaats biedt een koper een Crumar Spirit , een Octave Cat , Jupiter 6 met Europa kit en Supernova II keys aan.

Die Crumar is wat ik er tot nu toe van begrepen heb inderdaad een zeldzame synth met weirde mod/routings en een krankzinnig geluid. Voor de iets beter gevulde knip wel 8~ ...

Een directe link naar marktplaats plaatsen lukt me nooit daarom laat ik dat achterwege. Kom dan altijd weer bij de marktplaats voorpagina uit. Iemand een tip om dat te voorkomen :confused:

Laatst gewijzigd:
vette synth hoor die spirit..

vette synth hoor die spirit..

JB had er toch eentje?

Re: vette synth hoor die spirit..

Re: vette synth hoor die spirit..

Origineel geplaatst door RednoiZ
JB had er toch eentje?

Is JB 'Modular Johnny Bohm...?'

Ik zie trouwens dat er op eBay maar eentje te vinden is en dan voor een Nu Kopen van bijna $ 4000 !

Phew... Gaan we echt nu al die kant op met de prijzen van oud analoog?

..

..

ik was een jaar of wat geleden eens bij Johnny Busca en die had er een staan op zijn kant (als ik me niet vergis..).modular johnny bohm?Die ken ik niet,maar ik vermoed dat we het over dezelfde hebben ,aangezien deze persoon ook diverse bohm spullen heeft..:mexico:

Re: Re: vette synth hoor die spirit..

Re: Re: vette synth hoor die spirit..

Origineel geplaatst door groener

Ik zie trouwens dat er op eBay maar eentje te vinden is en dan voor een Nu Kopen van bijna $ 4000 !

Phew... Gaan we echt nu al die kant op met de prijzen van oud analoog?

Kijk een synh waar er maar 300 van zijn gemaakt,ontworpen met big bob samen...die prijs zal wel blijven stijgen net als dinky toys of oude zeldzame boeken..

Re: ..

Re: ..

Origineel geplaatst door RednoiZ
ik was een jaar of wat geleden eens bij Johnny Busca en die had er een staan op zijn kant (als ik me niet vergis..).modular johnny bohm?Die ken ik niet,maar ik vermoed dat we het over dezelfde hebben ,aangezien deze persoon ook diverse bohm spullen heeft..:mexico:

Yep, Johnny Busca die als ik me goed herinner ook twee (?) prachtige Bohm Soundlabs heeft. Naast de Spirit m'n tweede droombak. Maar als prijzen richting $ 4.000 gaan kan ik beter blijven :z

Nee, ik heb geen crumar spirit. Dat was een crumar trilogy die helaas defect is.
Die soundlabs zijn echt! :)

De Spirit is inderdaad een mooie bak; erg flexibel met haast modulair opgezette mogelijkheden. Ik heb er gelukkig een staan en het verbaast me nog regelmatig wat je er allemaal uit kunt halen (komt ook voor een groot deel door het filter dat dubbel is uitgevoerd, maar waarvan de 2 delen allebei andere mogelijkheden hebben).

Het is voor mij 1 van de laatste synths die ik zou verkopen, zelfs niet voor 4.000 dollar, al is die prijs echt schromelijk overdreven. Maar inderdaad, de laatste tijd zie je dat er weer enorme (en soms regelrecht idiote) bedragen gevraagd worden voor analoge synths.

Hier een plaatje van de uitgebreide filtersectie van de Spirit (let maar niet op het stof :) ).

Attachments

• img_0636_2.jpg
    img_0636_2.jpg
    81,9 KB · Bekeken: 107
Ik had er laatst een in mijn handen en die Crumar Spirit deed een beetje gammel aan...Hij voelde goedkoop van constructie..ik weet niet of dat ook zo is. Het had niet de quality feel van een MiniMoog of zo....

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Ik had er laatst een in mijn handen en die Crumar Spirit deed een beetje gammel aan...Hij voelde goedkoop van constructie..ik weet niet of dat ook zo is. Het had niet de quality feel van een MiniMoog of zo....

Het is een bekend gegeven dat de constructie van de Spirit geen gelijke tred heeft gehouden met de soundengine, helaas. En vergeleken met een Minimoog doet hij zeker minder solide aan. Toch vind ik persoonlijk dat in het SOS artikel hierover wat overdreven werd. Misschien dat ik geboft heb met mijn exemplaar of zo, maar vergeleken met bijvoorbeeld een Odyssey vind ik niet dat de Spirit nou zo zwakjes uit de hoek komt qua bouw. De meeste knoppen voelen echt goed aan, alleen de tuimelschakelaars wiebelen wat. Maar alles werkt als een zonnetje en voor een synth uit ' 83 is dat toch geen slechte score.

Wat ik wel een minpuntje vind is de inregeling van de envelopes. Deze hebben een ruim bereik, maar de schuiven zijn gewoon niet lineair.....je kunt er zeker percussieve envelopes uit halen maar het luistert erg nauw om in te stellen. Voor normaal studiogebruik is dit geen probleem maar als je live wat wilt freaken wordt het wat lastiger.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Het is een bekend gegeven dat de constructie van de Spirit geen gelijke tred heeft gehouden met de soundengine, helaas. En vergeleken met een Minimoog doet hij zeker minder solide aan. Toch vind ik persoonlijk dat in het SOS artikel hierover wat overdreven werd. Misschien dat ik geboft heb met mijn exemplaar of zo, maar vergeleken met bijvoorbeeld een Odyssey vind ik niet dat de Spirit nou zo zwakjes uit de hoek komt qua bouw. De meeste knoppen voelen echt goed aan, alleen de tuimelschakelaars wiebelen wat. Maar alles werkt als een zonnetje en voor een synth uit ' 83 is dat toch geen slechte score.

Wat ik wel een minpuntje vind is de inregeling van de envelopes. Deze hebben een ruim bereik, maar de schuiven zijn gewoon niet lineair.....je kunt er zeker percussieve envelopes uit halen maar het luistert erg nauw om in te stellen. Voor normaal studiogebruik is dit geen probleem maar als je live wat wilt freaken wordt het wat lastiger.

Het voelde echt aan als typisch italiaanse constructie..maaruh als ie het nog doet etc dan niet klagen...mischien is het alleen de "feel" van de knoppen of zo..Maar ik vroeg me af of ie echt zo bruut klinkt, is ie het waard???

Maar ik vroeg me af of ie echt zo bruut klinkt, is ie het waard???

Tsja, dat is altijd moeilijk te beantwoorden omdat het zo persoonlijk is. Hoewel de Spirit zonder meer kan "schreeuwen" en er ook echt zware bassen uit gooit als je het wilt (vooral in het laag merk je natuurlijk duidelijk het verschil tussen de 12dB en de 24dB optie), vind ik "bruut" zelf niet de juiste typering. Zoals ik eerder al zei is het met name de veelzijdigheid die mij opvalt; je kunt er echt ongelofelijk veel mee doen. Ik heb zelf ook wat modulaire spulletjes staan en uiteindelijk ben je daar natuurlijk wel flexibeler mee, maar met deze Crumar kom je zo dicht in de buurt als maar mogelijk is met een "vaste" synthesizer.

En het is gewoon een subtiele bak waarmee je lekker kunt experimenteren, er is een fijne wisselwerking tussen de verschillende functies. Moeilijk om uit te leggen maar ik bedoel eigenlijk dat je met deze bak door 2 knoppen iets anders in te stellen weer een totaal ander geluid hebt lijkt wel, in plaats van het zelfde geluid dat bijvoorbeeld iets donkerder klinkt of zo. Nou ja, je merkt wel, ik ben er wel een beetje verliefd op :luv:

Ik heb hem ooit voor E 1.350,- gekocht geloof ik en dat is hij zeker waard. E 1.700,- is weer andere koek natuurlijk maar zolang er mensen zijn die E 2.100,- of meer voor een Minimoog betalen dan vind ik ook dat nog niet gek. Tuurlijk, een Mini heeft een geheel eigen klank en kan dingen die de Spirit niet kan, maar dat is andersom zeker ook zo en misschien nog wel in het kwadraat. Plus de zeldzaamheid niet te vergeten, want je komt een Spirit bijna niet tegen.

Aan het einde van het liedje is het gewoon puur marktwerking denk ik; wat de gek er voor geeft zeg maar. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen waarschijnlijk :)

Origineel geplaatst door Hooihuis

Aan het einde van het liedje is het gewoon puur marktwerking denk ik; wat de gek er voor geeft zeg maar. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen waarschijnlijk :)

haha...nee klopt...alhoewel ik het bij de Spirit een beetje wiebelig vind...ik weet niet of ik doe zo hoog inschat..ik vind hem zeker mooi maar op een of andere manier blijft het een Crumar..

ik vind hem zeker mooi maar op een of andere manier blijft het een Crumar..

Daar is niets meer aan te doen inderdaad :D Maar ja, een Synthex is ook maar een Elka ;)

Gave bak he die oude Spirit van me!
De filter sectie is zeker heel bruut en hij doet weinig onder voor een Syrinx.
En volgens mij bedoelden ze $4000 voor een Bohm Soundlab.
Dat gaat echt nergens over vind ik zelf.
1000 euro had realistischer geweest.

Back