MKS-50 of Matrix-1000?

bikkel

Everything is on the One
Ik ga binnenkort mijn Alpha Juno 1 verkopen, van dat geld wilde ik meteen een nieuwe synth kopen, eigenlijk was ik vast van plan om een MKS-50 te halen want de Alpha Juno sound bevalt me heel erg goed, maar ik zat al een tijdje te denken over de Matrix-1000.

Niet te duur, 1000 patches ipv 128, 2 osc ipv 1 + sub, meer LFO's envelopes EG's en modulatieroutings.

Maar hoe is de sound? Is het echt een 'zachte' synth of kun je met PWM, sync en DCO modulatie toch hardere leads maken? Dat je er mooie sfeergeluiden als pads enzo uit haalt dat weet ik wel, maar hoe is hij als 'vervanger' van de Alpha Juno sound?

Ik maak hoofdzakelijk hardcore trouwens.

ik denk dat een mks50 meer harcore is.
al hoewel de matrix ook stoere patches heeft.
ik zou zelf een 6 kopen ipv een 1000.
die klinkt weer net iets mooier vind ik.

Hmmm een Matrix-6r, die is ook stereo he en duotimbraal, verder nog interessante features of klinkt ie gewoon beter op de een of andere manier? Hij heeft wel minder patchruimte.

Wat is daar de gangbare prijs van?

Hangt er van af, 250-300 euro afhankelijk van staat, compleetheid, en vervoerskosten.

Met een PG-300 er bij wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.

Oh ja als ik een Matrix-1000 haal haal ik later weer een MKS-50, maar ik wil weten of de Matrix-1000 tot die tijd ook redelijke leads kan opleveren.

ik wil weten of de Matrix-1000 tot die tijd ook redelijke leads kan opleveren

meer dan redelijk !

de M1K is een van de meest onderschatte racksynths
de sound engine is helemaal identiek aan de Matrix 6(R) dus met Curtis chips en zeer uitgebreide modulatie matrix.
Bijzonder vet, met name in Unison mode met wat detune op Osc. 2. Ook met FM modulatie van het filter door Osc. 1 en drie Sync modes.

je hebt alleen wel een goede editor nodig, bijv. die van mij :)

een gratis proefversie is hier te downloaden:
http:/home.hccnet.nl/mark.strijbos/syn/m2001/index.html

Dan (ge)(mis)bruik ik jouw topic ff bikkel :)

Ik ben er vanmiddag na de zoveelste keer weer achter gekomen dat ik m'n MKS-50 meer dan zat ben! Alles wat ik eruit krijg vind ik zwaar uitgezogen klinken, met andere woorden: de MKS past niet (meer) bij mij! Ik wil iets anders en nou zit ik me ff te orienteren op een apparaat in redelijk dezelfde prijsklasse waar ik wel vernieuwende hardcore-leads uit kan halen. Al is 't een monosynth, suggesties graag! Een leuk bakkie wat zijn nut wel in mijn setup kan bewijzen. De Matrix1K klinkt leuk, alleen spreekt het editten op de pc me totaal niet aan. Maar goed, ik hoop dat iemand wat bruikbare tips heeft, want een synth in m'n toch al kleine setup die ik ongeveer niet gebruik is ook zonde, toch?

op ebay.de staat een matrix 6 r tk op 251 Euro schijnt mooier
te klinken als matrix1000

De synth engine van de Matrix 1000 is dus inderdaad wel even
stukken meer ontwikkeld dan dat van de MKS-50...

Een plethora aan modulatie routings maken dit een zeer
programmeerbaar beest...

Vergeet niet dat er inderdaad 1000 patches zijn, maar dat er
alleen maar 200 door de gebruiker op te slaan zijn, de rest is
allemaal presets, maar het moet gezegd worden dat er een
aantal fantastische presets in zit, ook erg goed om als
uitgangspunt van een nieuwe patch te gebruiken.

Ikzelf gebruik hem niet al te vaak voor leads, al weet ik dat
ie daar ook absoluut raad mee kan...
Maar uitblinken doet ie naar mijn smaak toch in de pads en
strings. In feite, daarom heb ik hem indertijd aangeschaft, puur
voor de Oberheim String Magic :)
Kwam er daarna pas achter hoe verschrikkelijk veelzijdig dit
apparaat is.

Of ie een vervanger van de Alpha kan zijn...? Ik denk
uiteindelijk wel, al zal ie zeker niet hetzelfde geluid maken. Ik
denk dat over het algemeen de Alpha meer zal bijten, al
heb ik toch wel een aantal snijdende sync leads uit de M1000
gehaald.

Een ding kan gezegd worden over de Matrix1000, en dat is dat
het in de mix plaatsen van z'n geluid over het algemeen
spotgemakkelijk is, iets waar ik op de Juno's nog wel eens wat
meer werk aan moet doen.

Hoop dat dit een beetje helpt,

Mvg.

CoolRunning

Grappig om dit via een search nog eens terug te lezen. Ik zou nooit van mijn leven meer een module willen hebben van beide bakken, gewoon niet de moeite waard. Wel zet ik waarschijnlijk binnenkort weer een Alpha Juno 1 in mijn studio terug, lekker met chord mem pielen en de pedal CC abusen :luv:

Ik denk dat het echt een kwestie van prijs is. Ik zou ook liever een dik analoog monster scoren dat makkelijk te proggen is. Voor de 240 euro waarvoor ik op ebay een Matrix 1000 gekocht heb een tijdje terug, is het icm een editor een mooi veelzijdig beestje. Zie maar eens meer synth voor je geld te scoren. De MKS heb ik ook gehad en is voor het geld ook een mooi monster. Tuurlijk zijn er vettere synths, maar daar betaald je natuurlijk ook voor. Mopho vind ik ook in deze catagorie thuis horen.

Ik snap niet zo goed wat er zo erg is aan via je beeldscherm editen. Paar minuten muizen, okee, maar is dat echt erger dan via sommige karige frontpaneeltjes? Beschouw het dan als een softsynth waar via een break-out box vette analoge sounds uitkomen :)

Ik geloof zeker dat je het moeilijk gaat krijgen om meer te krijgen dan een Matrix-1000 voor €250, al vind ik een Matrix 6 keyboard wel echt een koopje voor €450. Hij klinkt nominaal beter, goed keyboard, alle parameters op de voorkant, trigger input, flippers, koele looks.

Maar aangezien een Juno-1 tegenwoordig €150 kost ga je echt niet meer een MKS-50 halen. Juno-2 is ook niet duur meer. Ik vind de geheugenstructuur van een MKS-50 en MKS-80 alleen al bloedirritant, en de tiptoetsen versus een alpha dial of zelfs echte faders is natuurlijk al helemaal een ander verhaal.

Het zelfde geldt voor een TX81z versus een DX-zoveel. Ik vind een DX goed te programmeren, die TX heb ik twee keer gehad en daar deed ik vrij snel niks meer mee. Er is gewoon ook bij minimalistische >1985 keyboard synths nog steeds meer uit te halen puur doordat je alles voor je neus hebt en performance controls hebt.

Maar de reden dat ik nog hardware gebruik is ook juist omdat ik de interactie met hardware interessant vind, niet omdat ik het altijd beter vind klinken dan software. Die tijd is geweest. Ik werk al dag en nacht met computers, ben blij als ik eens wat anders mag doen. Daarom ook een redelijk spartaanse sequencer met twee MIDI poorten in plaats van een full-options DAW, ik merk wel dat ik veel gauwer over ga op componeren in plaats van ieder nootje helemaal tweaken. En dan gewoon apparatuur met eigen sequencers klokken of triggeren.

Zo ken ik er nog wel één: Juno 1 + Moog Modular FTW :halleluja

Wat is dat nou voor een rare vergelijking :?

Een Juno keys met PG is nog steeds op de zelfde manier beter dan een MKS-50 met PG, alleen heb je nu geen tiptoetsellende meer. Wauw! :gaap:

de eerste post blijft toch de leukste, bikkel: 'ik ga binnenkort mijn alpha juno 1 wegdoen want de sound bevalt me zo goed.'

Back