krk v6 monitor ervaring

olaf

Ouwe rot
Ik ben vanmiddag wezen luisteren naar de krk v6 monitorspeakers en ik was blij verrast. ik heb ze beluisterd naast enkele andere monitors waaronder de mackie hr824. verder heb ik vorige week uitgebreid naar een set bluesky mediadesks geluisterd en mijn conclusie tot nu toe is dat de krk v6s mij het meeste aanspreken.

ik heb geluisterd naar nieuwere Depeche Mode, (oude) Peter Gabriel en naar Tori Amos. dit omdat deze muziekstijlen mij aanspreken en ik deze cd's heel vaak gehoord heb.

bij de bluesky's vond ik dat er in het laag iets raars zat. soms had ik het gevoel dat de bas er los bij hing.
verder vond ik enkele mixen gewoon rommelig klinken. ik snapte niet wat ik hoorde.

in het vergelijk tussen de mackie en de krk v6 vond ik de krkv6 helderder en transparanter klinken dan de macky's. Tori Amos leek letterlijk recht voor me in de kamer te zingen. het laag vond ik goed verzorgt en ook het hoog. het enige wat ik meende was dat in het mid hoog iets aan de hand was bij de krk v6. (die frequenties kwamer er af en toe een beetje 'schel' uit. dit was te horen bij freestate van depeche mode als er op 2:50 een gitaar inkomt. die klonk schel, net alsof de speakers iets te kort kwamen. dit was echter het enige probleem wat ik hoorde.

heeft iemand ervaring met de krk v6?

weet iemand het verschil tussen de krk v6 met de gele speakers en de oudere krk v6 met de zwarte speakers?

is het uberhaupt nuttig om in een winkel monitors te gaan beluisteren? (ivm met slechte\andere omstandigheden dan thuis kwa akoustiek)

Ik heb de V6 series 2, en dat schelle komt inderdaad bij sommige nummer voor, heel gek is dat. dit is bij sommige tracks. Nummers van bijv. tiesto en madonna klinken echt goed. weet niet of dat wat zegt over de afmixing van depeche mode. Zal wel niet.

ben er zelf dik tevreden mee en had ze geluisterd naast de rokit series, maar deze klonken lang niet zo helder.

Ik heb de Krk v6 versie 2 en ook de Mackie's gehad.
Ik had ze beiden tegelijkertijd (Krk voor mixen en Mackies voor produceren).
Ik heb een keer de Mackies omgeruild met de KrK's om het verschil te horen omdat ik de Krk's ook zo goed vond klinken. De bas viel echter een heel stuk weg bij de Krk's.
Ik heb m'n speakers 1,35 m van de hoeken af staan en dan mis je de bas bij de KrK's. Wanneer je ze tegen de muur zet, waar ik ze had staan voor het mixen, produceren ze een enorme basresponce. (Wat natuurlijk vaak is bij speakers wanneer je ze tegen de muur zet) Ondanks dat je dat weet krijg je toch een hele andere perceptie van die speaker.
Als hij dus bij die muziekzaak ingebouwd staat tegen een muur aan, niet op beslissen. Je moet hem echt horen in een vrije ruimte. Ik vond de Mackie's toen een stuk beter klinken in het laag. Weliswaar is de Krk wat helderder maar vooral met dance muziek is dat laag zo belangrijk om te kunnen horen.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik heb de Krk v6 versie 2 en ook de Mackie's gehad.
Ik had ze beiden tegelijkertijd (Krk voor mixen en Mackies voor produceren).
Ik heb een keer de Mackies omgeruild met de KrK's om het verschil te horen omdat ik de Krk's ook zo goed vond klinken. De bas viel echter een heel stuk weg bij de Krk's.
Ik heb m'n speakers 1,35 m van de hoeken af staan en dan mis je de bas bij de KrK's. Wanneer je ze tegen de muur zet, waar ik ze had staan voor het mixen, produceren ze een enorme basresponce. (Wat natuurlijk vaak is bij speakers wanneer je ze tegen de muur zet) Ondanks dat je dat weet krijg je toch een hele andere perceptie van die speaker.
Als hij dus bij die muziekzaak ingebouwd staat tegen een muur aan, niet op beslissen. Je moet hem echt horen in een vrije ruimte. Ik vond de Mackie's toen een stuk beter klinken in het laag. Weliswaar is de Krk wat helderder maar vooral met dance muziek is dat laag zo belangrijk om te kunnen horen.

gr. Tom

OP de site van SOS (sound on sound)staat juist dat als je muziek met veel bas maakt het verstandig is om een speaker te gebruiken met een minder aanwezige basweergave. Niet dat ik vind dat mijn v6jes te weinig bas hebben.

Origineel geplaatst door LastResort
OP de site van SOS (sound on sound)staat juist dat als je muziek met veel bas maakt het verstandig is om een speaker te gebruiken met een minder aanwezige basweergave. Niet dat ik vind dat mijn v6jes te weinig bas hebben.

Niet om je af te zeiken hoor maar lees nou eens goed wat je hier schrijft.
Voor 'basheavy' muziek kun je beter een speaker gebruiken met een mindere basweergave? En hoe moet ik me dat voor stellen dan?

Waarschijnlijk zal deze zin wel in een bepaalde contekst gestaan hebben en anders lult deze persoon gewoon uit z'n nek.

Als je basheavy muziek maakt is het juist van belang een zo'n goed mogelijke basweergave te hebben. Je spreekt dus niet van 'een mindere basweergave', je spreekt van een zo'n realistisch als mogelijke basweergave.
Dit houdt in; en daar komtie, een speaker die een zo'n accuraat mogelijke basweergave heeft in de lagere frequenties.
Deze lagere frequenties zitten hem vooral tussen de 40-60hz en als je het echt goed wilt doen 32-60hz.
De KrK v6 gaat tot 50hz en die 50hz is al afgebogen, m.a.w., niet linear/accuraat.
Je kunt dus nooit goed je basresponce op deze speakers afmixen.
Natuurlijk kunnen ze lekker klinken in de basregionen, maar dat is een kwestie van de fabrikant om de speakr zo te fabriceren dat de bas lekker klinkt. Wil niet zeggen dat wat je hoort ook de echte bas is en dat is ook zeker niet zo, vooral in de lagere regionen niet.

Voor speakers die ook strak en accuraat weergeven in de lage regionen moet je dieper in de buidel tasten. Ook de Mackies redden dat niet echter; de Mackies kunnen wel lager weergeven dan de KrK's waardoor je daar toch beter je bas over kunt afmixen dan op de KrK's. (Als je trouwens in een betonnen kamer zit maakt het geen reet uit wat voor speakers je neerzet want dan klopt er toch niets van je basresponce. Akoestische treatment van je kamer moet je niet onderschatten)
Overigens is het ook zo dat je voor het goed afmixen van je bas je je speakers op een behoorlijk luid volume moet kunnen zetten. De energie van je bas hoor je namelijk niet verhoudings gewijs met de andere frequenties van je mix, goed genoeg op laag volume. Je moet minstens op 80db luisteren om hem goed af te mixen en wanneer je er denkt te zijn ook nog even wat harder. (Niet te lang want dan gaan je oren alvast naar god voordat de rest van jou er achteraan komt....)
Dat betekent dus ook dat je speakers moet hebben die dit volume niveau aan kunnen en wanneer ze 80db halen wil het niet zeggen of ze dit goed doen. Je hebt niet voor niets versterkers van een paar duizend eurie... . Is in dit geval niet nodig maar bij de goedkopere speakers zal er toch ook bezuinigd worden op de (actieve)verstereker, zo ook bij de KrK v6 dus...een goede speaker voor het geld maar zeker niet goed genoeg als je serieus je bas wilt afmixen.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Niet om je af te zeiken hoor maar lees nou eens goed wat je hier schrijft.
Voor 'basheavy' muziek kun je beter een speaker gebruiken met een mindere basweergave? En hoe moet ik me dat voor stellen dan?

Waarschijnlijk zal deze zin wel in een bepaalde contekst gestaan hebben en anders lult deze persoon gewoon uit z'n nek.

Als je basheavy muziek maakt is het juist van belang een zo'n goed mogelijke basweergave te hebben. Je spreekt dus niet van 'een mindere basweergave', je spreekt van een zo'n realistisch als mogelijke basweergave.
Dit houdt in; en daar komtie, een speaker die een zo'n accuraat mogelijke basweergave heeft in de lagere frequenties.
Deze lagere frequenties zitten hem vooral tussen de 40-60hz en als je het echt goed wilt doen 32-60hz.
De KrK v6 gaat tot 50hz en die 50hz is al afgebogen, m.a.w., niet linear/accuraat.
Je kunt dus nooit goed je basresponce op deze speakers afmixen.
Natuurlijk kunnen ze lekker klinken in de basregionen, maar dat is een kwestie van de fabrikant om de speakr zo te fabriceren dat de bas lekker klinkt. Wil niet zeggen dat wat je hoort ook de echte bas is en dat is ook zeker niet zo, vooral in de lagere regionen niet.

Voor speakers die ook strak en accuraat weergeven in de lage regionen moet je dieper in de buidel tasten. Ook de Mackies redden dat niet echter; de Mackies kunnen wel lager weergeven dan de KrK's waardoor je daar toch beter je bas over kunt afmixen dan op de KrK's. (Als je trouwens in een betonnen kamer zit maakt het geen reet uit wat voor speakers je neerzet want dan klopt er toch niets van je basresponce. Akoestische treatment van je kamer moet je niet onderschatten)
Overigens is het ook zo dat je voor het goed afmixen van je bas je je speakers op een behoorlijk luid volume moet kunnen zetten. De energie van je bas hoor je namelijk niet verhoudings gewijs met de andere frequenties van je mix, goed genoeg op laag volume. Je moet minstens op 80db luisteren om hem goed af te mixen en wanneer je er denkt te zijn ook nog even wat harder. (Niet te lang want dan gaan je oren alvast naar god voordat de rest van jou er achteraan komt....)
Dat betekent dus ook dat je speakers moet hebben die dit volume niveau aan kunnen en wanneer ze 80db halen wil het niet zeggen of ze dit goed doen. Je hebt niet voor niets versterkers van een paar duizend eurie... . Is in dit geval niet nodig maar bij de goedkopere speakers zal er toch ook bezuinigd worden op de (actieve)verstereker, zo ook bij de KrK v6 dus...een goede speaker voor het geld maar zeker niet goed genoeg als je serieus je bas wilt afmixen.

gr. Tom

Ok ik heb het ook alleen maar gelezen, niet dat ik het zelf heb bedacht ofzo:erm:

bron<----------punt 1

weet niet zeker of deze mensen er verstand van hebben hoor. hij heet wel Mixmeister MARTIN WALKER.:)

Laatst gewijzigd:
Hoi!

ik ben gister bij iemand thuis wezen luisteren en ik vond inderdaad dat er problemen waren in het laag. dat zal dan dus wel rond de 50 hz hebben gezeten. ik moet wel zeggen dat ik ze naast de mackies beter vind klinken, op de bas na dan. je hoort ook wel eens dat mensen er een subwoofer bij kopen. is dat een optie of kan je voor het totale bedrag beter een set andere monitors kopen, waar de bas wel in zit. ik heb het hier dan over zo'n 800 euro voor een 2e hands set. en over zo'n 1200 euro voor een nieuwe set.

ik moet zeggen dat ik ze op de laagweergave en dat probleem in het midhoog best lekker vind klinken. dat probleem in het midhoog gaat wel spelen bij nummers met piano en / of gitaar, of niet? hebben jullie daar ervaring mee?

groetjes

Olaf

Back