rhodes geluid

skttr

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben gek op het geluid van de Fender Rhodes piano. Om een echte te kopen wordt my te duur dus ben ik op zoek naar een goedkoop keyboard/synth dat het geluid van een Rhodes piano kan nabootsen. Ik verwacht natuurlijk geen perfecte imitatie. Met iets wat er ongeveer in de buurt komt ben ik al erg tevreden. Iemand suggesties?

alvast bedankt!

edit: excuses als dit in de verkeerde sectie staat

d'r zijn meerdere mogelijkheden...

a) je hebt een snelle computer en audiointerface en controller: dan is software the way to go

MrRay73: klinkt redelijk goed en is gratis
LoungeLizard: klinkt redelijk goed, geloof 180eur
NI Elektrik piano: vind ik niet zo super, 180eur
Scarbee RSP: klinkt fenomenaal goed, niet te onderscheiden qua sound, 250eur (ofzo?)

b)je wilt hardware

Roland JV1010 module + 60s70s board: behoorlijk goede sound voor een prikkie, 200 voor de 1010 en 100 voor de expansionboard denk ik (2e hands)
Roland XV2020 module + VintageEPs board: check de opname van Bartology, 'sunny side up', goede sound, duurder natuurlijk, denk 350 voor de 2020 en die kaart moet je nieuw kopen waarschijnlijk...
Yamaha S-series: super Rhodes sound, ik geloof ook in de s30 al en dan heb je gelijk een toetsenbord erbij (denk rond de 350-400eur?)
Nord Electro: geweldige rhodes sounds, meerdere samplesets voor de verschillende instellingsmogelijkheden van het origineel, simpel, licht, mooi...SUPER! ik ben zo happy met de mijne! niet goedkoop, denk vanaf 800-900 voor de 2e hands module
Yamaha P120: mooie rhodes sound, beetje clean naar mijn smaak..LET OP! de andere p-yamahas hebben die dus niet! denk rond de 1000-1200 2e hands?

er is ook nog een 'vintage' module van EMU. smaken verschillen maar ik vind het een absolute ramp.

Bedankt! Hier kan ik veel mee. Ga zo eens even dat gratis progje proberen. Als ik daar niet tevreden mee ben zal ik eens gaan kijken naar de aanbevolen hardware. De Nord Electro en Yamaha P120 zijn voor mij echter te duur. De Nord Electro had ik zelf ook gevonden met google, die lijkt me echt geweldig :)

Motif Rack zou je ook kunnen overwegen, mooie sounds! Kost meer dan een jv1010 maar klinkt er ook naar!

Roland MKS-20 module. Zeer beperkt in aantal klanken; de 3 akoestische piano's zijn niet zo denderend (ze waren trouwens goed genoeg voor Elton John), maar wel 2 goede e-piano's en een vibrafoon aan boord. Plus de chorus die goud waard is.

Een yamaha DX7, geen echte emulatie maar het heeft wel meer rhodes "karakter" dan de meeste romplers op een of andere manier.

Een yamaha DX7, geen echte emulatie maar het heeft wel meer rhodes "karakter" dan de meeste romplers op een of andere manier.

All at once,
I finally took a moment and I'm realizing that
You're not coming back
And it finally hit me all at once
All at once,
I started counting teardrops and at least a million fell
My eyes began to swell,
And all my dreams were shattered all at once

Chorus:
Ever since I met you
You're the only love I've known
And I can't forget you
Though I must face it all alone
All at once, I'm drifting on a lonely sea(notsee)
Wishing you'd come back to me
And that's all that matters now
All at once, I'm drifting on a lonely sea
Holding on to memories
And it hurts me more than you know
So much more than it shows
All at once

All at once,
I looked around and found that you were with another love
In someone else's arms,
And all my dreams were shattered, all at once
All at once
The smile that used to greet me brightened someone else's day
She took your smile away
And left me with just memories, all at once

chorus

all at once im drifting on a lonely sea,
wishing youd come back to me,
and it hurts me more then you know,
so much more THAN it shows,
all at once

Origineel geplaatst door bronswerk
Roland MKS-20 module. Zeer beperkt in aantal klanken; de 3 akoestische piano's zijn niet zo denderend (ze waren trouwens goed genoeg voor Elton John), maar wel 2 goede e-piano's en een vibrafoon aan boord. Plus de chorus die goud waard is.
vind ze niet eens zo slecht klinken. Best warm. Tony Banks maakt er ook gebruik van op Bankstatement en Still.

Origineel geplaatst door Stage73
All at once,
I finally took a moment and I'm realizing that
You're not coming back
And it finally hit me all at once ....

Stage, is dit je coming-out als die-hard Whitney Houston fan :D ?

haha, nouja, by DX7 Rhodes is er maar 1 artiest(e) of niet? Het is trouwens wel fenomenaal geproduceerd spul, daar kom je niet omheen. Mijn producende vriend heeft me laatst een bak Whitney mp3s gegeven, en daarmee hebben m'n vriendinnetje en ik veel lol gehad :luv: ...in haar peugeootje blerend met de ramen open dwars door de stad :D

liever whitnie dan britnie zijn mijn oude oma altijd.

<ik vraag "quel Gaaikema", hij: "Seth Gaaikema">-level

back-on-topic: ik was vergeten dat de Yamaha EX-series ook een goede Rhodes sound hebben. De kurzweils naar het
schijnt ook maar die heb ik nog nooit gespeeld. De MKS heeft wel een mooie sound maar die lijkt niet echt op een Rhodes, vind ik (mooi instrument niettemin!). Check een soundsample bij de RD1000 test op www.bluesynths.com (en vergeet niet m'n cp70 testje te lezen en beluisteren ;) )

ben arm dus, deze zijn gratis

mrray73 als je zelf je fx wilt kiezen, en die andere mrray22 zit al die standaard fx troep al op en presets

lazysnake, klinkt wat minder als mrray maar eet ook minder cpu

er zit ook en dx type in synth1.

en er is ook een gratis fm(dx) vsti synth die de dx sound kan maken maar hoe ie heet?

Ej, wat dacht je van een cheap-ass "Hohner Pianet". Nog steeds geen echte rhodes, maar stukken leuker dan die zachte waar.

Ja een Hohner Pianet is echt wel een gaaf ding.

Ik heb een Rhodes en een Pianet staan en ik gebruik die pianet toch wel vaak (misschien wel vaker dan de Rhodes)....

Software: ik zou dan toch gaan kijken naar een goede sample CD. De 'Real Rhodes' kan ik me nog herinneren en die was meer dan behoorlijk.

Kurzweil heeft mooie gesamplede rhodes. Voor de K2600 -serie en de PC2-serie hebben ze vintage keys romboards waar ronduit geweldige rhodes, wurlitzers, clavinetten, CP80's en nog meer van dat op staat. Echt heel erg de moeite waard.

En verder.... ik heb een Rhodes MKII, heel lekker! MAAR...... sinds enkele maanden heb ik een Wurlitzer 200 piano en daar ben ik toch wel zo helemaal kapot van. Wat is dat een lekker geluid zeg!!

Ik zou eigenlijk eens wat moeten posten........

Back