Het grote monitor topic

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

SpaceAgent202

Sinds 2001
Welke monitors zijn goed en welke niet en tegen welke prijs.

Ik heb zelf een setje passieve alesis monitor one mkII staan, waarbij de drivers bij een redelijk volume gaan resoneren, zeer irritant.

Heeft iemand anders slechte of juist hele goede ervaringen met monitors?

(Mijn persoonlijke vraag:
te besteden: circa 800 euro voor 2 monitorluidsprekers, actief of passief.
versterker: beschikbaar 2*110W @ 4ohm
geluidsdruk: +/- 110 dB gemeten op een afstand van 1 meter.

Wie helpt me een beetje op weg?)

ga je gang

dank je.

het idee is om even een lijstje met ervaringen en technische verschillen tussen de verschillende typen monitors op een rijtje te krijgen zodat iedereen in het vervolg netjes in één draadje terecht kan zonder enkel de persoonlijke situatie van mensjes steeds te moeten lezen en zodoende nog niets op te schieten.

denk aan begrippen als:

a. geschikt voor nearfiel of midfield etc;
b. actief of passief;
c. wattage;
d. geluidsdruk;
e. kleurt het geluid wel of niet
f. heeft last van resonanties etc

alesis m1 mkII

alesis m1 mkII

om een begin te maken bij de A (dit is de enige waar ik ervaring mee heb)

alesis m1 mkII
a. nearfield;
b. passief;
c. 120W rms 200W max;
d. 88db bij 1 watt op 1m afstand? (amerikaanse manier van meten??):);
e. kleurt het geluid niet in de zin van klinkt redelijk vlak;
f. heeft last van resonanties in de luidspreker bij lage frequenties en hoge volumes.

Mijn ervaring (specs kan jezelf nagaan):

- Tannoy Reveal active kleuren wel sterk. Ik vind het laag erg fluffy/troebel. Het hoog en mid is heel clean en zeer zuiver. Elk foutje daar, hoor je. Heel goede stereospreiding. Voor die prijs echt wel aan te raden.

- Dynaudio bm6a zijn absoluut mijn favorieten, ben er dus voor aan het sparen. Super helder en clean op elk vlak, kleuren mijns insziens het minst van allemaal, dynamiek is goed. In vergelijking met genelec, klinkt genelec scherper in het midhoog. De 2 met elkaar vergeleken, zonder twijfel de dynaudio's. Veel duurder dan Tannoy, maar het verschil hoor je wel bij beiden.

- Genelec 1029/1030: zeer goed als je dat geprofileerde midhoog goed vindt.

Alle hierboven beschreven modellen zijn nearfield en het betreft hier mijn persoonlijke ervaring.

Wat nog net in je budget past zijn PMC TB2 (785€)
Vergeleken met de Dynaudio BM6a klinken deze in het hoog helderderder. Dynaudio heeft iets warmere bas en is iets minder neutraal. En de Dynaudio 5 serie is in het laag iets minder maar zeker nog erg goed in vergelijk met de concurrentie.

Voor vocals en blaasinstrumenten zou ik de PMC overwegen. Voor allround zijn de Dynaudios wellicht beter.

ADAM - S2, Event 20/20 of MACKIE - HR624 zou ook nog kunnen. Klinken erg goed maar is niet m'n smaak. Het zijn eigenlijk wel de 'instap modellen' van de duurdere merken waarover ik nu loop te oreren trouwens.

Ok, monitoren die ik heb beluisterd, en dan geef ik alleen mijn persoonlijke mening. Aan technische cijfers hecht ik geen waarde:

De Genelec 1030A: zit wel wat kleuring in, maar niet teveel. Het geheel klinkt erg muzikaal en er kan langere tijd naar geluisterd worden.

Mackie HR824, heerlijke monitor, maar je moet er wel de ruimte voor hebben. In een 3 bij 4 kamertje vind ik het persoonlijk teveel van het goede, net als de 1031.

De Active versie van Alesis miste wat in het middengebied had ik het idee.

De Yamaha MSP5 wilde ik als extra setje hebben maar het laag is er niet (begrijpelijk gezien het formaat) en het middengebied is verre van gedetailleerd. Doet menig hifi speaker nog beter. De monitor is gewoon erg wollig. In dat geval geef ik liever het dubbele uit aan de Genelec 1029 welke ook wat laag mist, maar een goed midden/hoog heeft.

KrK monitoren... Zijn deze bedoeld voor een bepaald genre ofzo. Volgens mij is dit alles behalve een neutrale monitor. Een echte oomph oomph bak.

Verder nog de Spirit Absolute Zero beluisterd, maar dat was al lange tijd terug. Voor zover ik mij kan herinneren klonk deze goed.

Zijn hier mensen met ervaringen over het merk Hafler, laat het dan even weten. Ik heb begrepen dat dit betaalbare, goede monitoren zijn.

Mensen met een budget kunnen B&W hifi speakers overwegen. Je kunt ze dan voor zowel je stereo als je studio gebruiken. De 603 is bijvoorbeeld goed te gebruiken als monitor al moet je rekening houden met de afstand. Hij mag niet naast je tv/monitor staan.

Kreeg net weer de SonicState nieuwsbrief in mijn elektromailbox.

Staat een review in over de Audiophile van M-audio

Voor het budget misschienook interresant. Heb ze persoonlijk nog nooit zelf gehoord.

Re: alesis m1 mkII

Re: alesis m1 mkII

Origineel geplaatst door Roel
om een begin te maken bij de A (dit is de enige waar ik ervaring mee heb)

alesis m1 mkII
a. nearfield;
b. passief;
c. 120W rms 200W max;
d. 88db bij 1 watt op 1m afstand? (amerikaanse manier van meten??):);
e. kleurt het geluid niet in de zin van klinkt redelijk vlak;
f. heeft last van resonanties in de luidspreker bij lage frequenties en hoge volumes.

die 88db zal wel de sensitivity zijn (=efficientie) van de speaker, 88db is dan zeker niet echt hoog... maakt voor aktieve speakers niet uit (interne versterking)
Hoe hoger de sensitivity hoe hoger de SPL bij gelijkblijvend wattage.

pas geleden monitors geluisterd bij EMI;

KRK; wat thegreatmuffin zegt. totaal niet helder of eerlijk.
Spirit: absolute Zero: lekker maar mist iets in z'n mid/hoog.
absolute 2: te breed in z'n stereobeeld.
Yamaha NS-10: modder.
event 20/20: klinken erg eeerlijk en helder vond ik zelf. beetje te vergelijken met de absolute zero, maar wat deze mist in mid/hoog heeft de 20/20 wel..
da's dan ook m'n keuze..nou sparen..

Ik heb een paar Truths van Behringer en vind ze voor het geld erg goed klinken. Wel gave ze een bepaalde moeilijk te definieren kleuring aan het geluid. Maar ik vind ze lekker, ze mixen vrij relaxed. Toch, als ik het geld had kocht ik die Mackies....

Ik heb de Mackie Hr824's nu een jaar of 3 en ben er kontent van. Maar als je wat te hoog in het volume gaat klinken ze nogal harsh vind ik. Men volgende zijn alvast dynaudio BM6A's of de opvolgers daartegen. Monitors zijn belangrijk.

Ja, ik startte al een topic over het nut van goeie monitoring.
In grote lijnen klopt het wat hierboven staat. Dus: geen KRK in de goedkope serie, het is ronduit BROL!
Alesis: Ik heb zwaar mijn twijfels...
Tannoy: lekker klinken, maar absoluut onbetrouwbaar om op te mixen, het is meer een uitstekende hifi bokje.
Dus doe maar kleine Genelecjes, of ook Dynaudio BM6
Ikzelf heb de BM6 en Quested H108, en ben van beiden heeeel erg tevreden. Hier kan je op mixen zodanig dat je eindmix (balans,niet de kleur) ongeveer overal hetzelfde klinkt.
Dynaudio BM6 : Doen! H108 is helaas niet meer te krijgen in passieve versie, de actieve versie kost intussen al 2200 euro, bah!

DYNAUDIOOOOOOOOOOOO

knoop het in je oren & je zal er nooit spijt van krijgen
... tenzij je de loterij wint & de dag daarna een paar genelecen kan betalen

Origineel geplaatst door Roel
dank je.

het idee is om even een lijstje met ervaringen en technische verschillen tussen de verschillende typen monitors op een rijtje te krijgen zodat iedereen in het vervolg netjes in één draadje terecht kan zonder enkel de persoonlijke situatie van mensjes steeds te moeten lezen en zodoende nog niets op te schieten.

denk aan begrippen als:

a. geschikt voor nearfiel of midfield etc;
b. actief of passief;
c. wattage;
d. geluidsdruk;
e. kleurt het geluid wel of niet
f. heeft last van resonanties etc

dus ontopic houden aub !

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back