...een bedrijfsruimte voor studio!

Origineel geplaatst door Subgroover
Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens...
Dat hoeft ook niet, gelukkig zou ik zeggen anders wordt 't saai, niet :)

Namelijk... mijn vriendin woont op een flatje en ik bivakeer daar regelmatig. De reden dat ik m'n studio nog thuis bij m'n moeder heb staan is omdat het op een flat qua geluidsoverlast gewoonweg echt niet te doen is. Als de bovenburen heen en weer lopen horen we dit al goed. We maken geen new age achtergrond chill muziek, maar over het algemeen stamp- en beukherrie :) Zeker als ik voor film ga mixen en de subwoofer volopen knal, dan is het geen doen.
Op de locaties waar we nu zitten, kunnen we al een boel herrie maken.
Met oneigenlijk gebruik bedoel ik ook niet dat je lawaai maakt maar oneigenlijk gebruik oftewel je gebruikt een woning voor bedrijfsdoeleinen en niet voor bewoning. Als je een huurcontract tekend staat daar ook zoiets in en terecht overigens.

'Het is alleen het product wat telt', is ook niet helemaal waar. Die jongens maken al 5 jaar professioneel muziek en nog steeds komen er klanten die het vreemd vinden dat ze in een omgebouwde inbouwkast zonder raam staan te zingen.
Ik verkondig geen waarheden, alleen een mening op basis van mijn persoonlijke ervaring. Heb trouwens nog nooit een klant horen klagen over het feit dat ik (vooralsnog) vanuit huis werk, vaak spreek ik gewoon bij de afnemer zelf af en neem materiaal mee. Heb het nog niet meegemaakt dat een klant mijn produktieproces moest inspecteren. Misschien komt dat ook wel omdat ik geen opnamestudio exploiteer en dat dat hetgeen is wat jij graag wil, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Zelf ben ik ontwerper van zgn nieuwe media, muziek ed is daar een onderdeel van.

De klanten waar het geld zit (lees: levensliederen) hebben geld genoeg te besteden en zullen eerder een paar honderd / duizend euro meer uitgeven en naar een goed uitziende studio gaan, dan naar mijn zolderkamer, terwijl de qualiteit van het product hetzelfde blijft.
Ligt dan blijkbaar aan je klantenkring, als dat geld oplevert cq je klantenkring trekt dan zal je daar naar moeten investeren, simpel. Heb daar zelf gelukkig geen last vanmijn klanten hebben genoeg aan het geleverde produkt zonder opsmuk, scheelt ze ook weer in de prijs die ik bereken, dat vinden ze ook erg prettig.

Origineel geplaatst door The Q
... scheelt ze ook weer in de prijs die ik bereken, dat vinden ze ook erg prettig... [/B]

geen fratsen dat scheelt. :biertje:

Ontopic:

Ik denk dat het twee gescheiden zaken zijn. Het business doen en het produceren van iets. De een hoeft niet per se bij de ander in het pand aanwezig te zijn. Als je echt sjiek wilt doen kun je met je klanten afspreken op kantoor. Dat is dan een bedrijfsruimte die je een dag per week huurt om daar in je pak alle zakenafspraken te doen.

Daarna snel naar huis om in je zolderkamertje de wreedste trax in elkaar te zetten. Of je bestelling doormailen naar China, das helemaal goedkoop. Hoeveel zou een trancenummer produceren kosten in china? 20 euroos? stuur ze tien voorbeelden op en laat ze er een zelf maken :)

k spreek zelf altijd met klanten af in een koffiebar...

Haha ja!

Toch hoor ik nu al vaak van die gasten met wie ik dit samen wil gaan doen dat zij hun klanten echt wel in de studio moeten laten, vanwege het simpele feit dat zij ook zingen. Neem bijvoorbeeld Starkoo, was een van hun klanten een tijd geleden. Die betaalt voor een vette track. Die krijgt ie ook, maar toch moet ik in een bezemkast staan te zingen.
Of bij andere klanten (uit de partymuziek) die gewoonweg aan de knoppen beginnen mee te draaien, omdat het er toch niet echt professioneel uitziet. Als je studio een beetje luxe is om te zien, zullen ze niet zo snel met hun tengels overal aan zitten.

En o ja Q... dat van dat oneigenlijk gebruik snapte ik wel, maar ik dacht nog even een stapje terug en stond nog stil bij het feit dat een flatje eigenlijk geen optie is, puur vanwege geluid.

En Studioduif... met je Cell4 studio. Vette shit hoor hee! Ziet er allemaal gelikt uit!
- Maar hoe kom je in gods naam bij een champignon kwekerij terecht??? Ben je gewoon gaan aanbellen, of was je toevallig op zoek naar champignons? 8o)
- Enneh, die verbouwing, daar is wel even wat in geïnvesteerd als ik zo de foto's mag geloven, niet?
- Niet om het een of ander, maar over hoeveel pingels praten we hier zo'n beetje?
- En als je daar dan zit, heb je dan niet de kans dat ze je er ineens uitschoppen doordat ze failliet zijn, of de boel verkopen, of ineens een ander bedrijf in dat pand beginnen?

Tjah, ik zit (en denk veel meer) hier ook met hetzelfde dilemma, een pand is idd de beste oplossing, maar een pand voor 400+/- euries ga je niet trekken, komt zeker wel op 800 uit kale huur dan nog alle lasten als gas water en licht (wat erg duur kan uitkomen als je niet de juiste regelingen treft in je studio), daarnaast moet je naagaan dat je wel een pand kan hebben maar dan moet je nog de boel gaan verbouwen, of wou je zo maar tussen 4 muren gaan zitten, niet echt de perfecte setup om knaken uit je audio te halen.

Ik zou lekker op dat zoldertje blijven, vanuit daar starten, geld wat er binnen komt terug pompen in je bedrijf, de lasten declareren en de kosten zo gering mogelijk houden, als je dan genoeg geld in het potje hebt na een jaar of 2 zou ik pas een pand gaan huren.

Je kan natuurlijk ook lenen bij leen van ..... :geslaagd:

Origineel geplaatst door Roel
ik zeg hier één ding op: neem een bijbaantje Naast je muziekwerkzaamheden om uit de kosten te blijven!:eureka:

Doe ik al jaaaren als freelancer. Al het geld wat wordt verdient in de muziek pomp ik terug in de eigen labels/studio. Na verloop van tijd heb ik een aardig kapitaaltje opgebouwd op de rekening om verdere plannen waar te maken (meer platen/cd's persen, dikke laptop, legale software etc.)
Als ik niet al van huis uit op een hele goeie lokatie zou zitten zou het huren van een pandje ook hoog op de lijst staan.

Subgroover,

Dus als ik het goed begrijp gaat het puur om het professioneel overkomen op de artiesten.

Hebben jullie er ook al aan gedacht om een studio te huren en daar dan de vocalen op te nemen? En dan alles weer mee naar huis nemen en daar het liedje afmaken?

Dan hoef je zelf geen pand te hebben en kom je toch professioneel over.

Tim

Ja bijbaantje heb ik ook al aan zitten denken.
Ik denk zeker wel dat dat gaat gebeuren hoor... ooit :)

Studio huren voor de vocalen is ook een optie, alleen komt er dan zeker wel een schepje bovenop de prijs... maargoed, voor niets gaat de zon op.
Maar dan gaat het alleen maar over de vocalen, terwijl als ik een surround-film opdracht doe, moet ik die uiteindelijk presenteren aan de klant en dan krijg je hetzelfde verhaal weer. Een zolderkamer met een moeder die ernaast de was aan het doen is, komt niet echt profi over.

Ik kan natuurlijk wel nog een paar jaar op zolder proberen geld te verdienen, maar het is moeilijk mezelf te profileren in dit wereldje. Die 2 andere jongens hebben al een groot netwerk en dat is voor mij een groot voordeel om met hun samen te werken. Zij vinden het ook eens fijn om van mijn diensten (zoals het naspelen van tracks waar ze me nu elke keer voor 'inhuren') gebruik te maken en ik ben een nieuwe frisse wind in hun bedrijf... Als zij nog een paar jaar zo doorgaan zullen ze op den duur ook een andere baan moeten zoeken, want het gaat nu eenmaal bergafwaarts.

Over het CVK gesproken, ik heb ze een mail gestuurd met daarin een simpel voorstel voor een samenwerking. Ik kreeg een mail terug van de administratie en die was in ieder geval enthousiast, alleen niet bevoegd om hier een oordeel over te geven. Het mailtje is doorgestuurd naar de directie. Nu maar afwachten!!!

Origineel geplaatst door ontwerper
Wauw! Zie ik dat goed? Zijn jullie bezig een studio in een boot te bouwen?
Dat is een origineel idee zeg! :)

leek mij ook een leuk plan
ik ga niet meer in een veel te duur hok op een industrieterrein zitten
daar voor is de concurentie veel te groot momenteel.
hier kun je de studio uurprijs lekker laag houden omdat je voor die boot geen huur hoeft te betalen.
en bovendien is het idee erg leuk
nu moet alleen die verbouwing nog een beetje opschieten.
gaat erg traag allemaal

antikraak 190 euro per maand per ruimte ongeacht de grote :)

je moet wel geluk hebben wij kunnen nog 3 jaar blijven zitten, ... als het goed is

edit: voor mij is het trouwens een atellier maar mijn buurman heeft een slager studio :D

Origineel geplaatst door bliepertronic
leek mij ook een leuk plan
ik ga niet meer in een veel te duur hok op een industrieterrein zitten
daar voor is de concurentie veel te groot momenteel.
hier kun je de studio uurprijs lekker laag houden omdat je voor die boot geen huur hoeft te betalen.
en bovendien is het idee erg leuk
nu moet alleen die verbouwing nog een beetje opschieten.
gaat erg traag allemaal

Oppassen met boren in de wanden :D

Origineel geplaatst door Lukast
antikraak 190 euro per maand per ruimte ongeacht de grote :)

je moet wel geluk hebben wij kunnen nog 3 jaar blijven zitten, ... als het goed is

edit: voor mij is het trouwens een atellier maar mijn buurman heeft een slager studio :D

Antikraak en gegarandeerd 3 jaar blijven zitten? Dat is niet de gemeente Zwolle zoals ik haar ken. ;)

Waar is dat dan? Of wil je dat ivm. veiligheid liever niet kwijt? :smeris:

Back