dure setup/ uiteindelijk 16 bits...

Origineel geplaatst door Hanz
Nou, vond ik me hier toch een interessante presentatie over PCM sampling op lage / hoge sampling rates vs. DSD...
http://www.smr-home-theatre.org/surround2002/technology/page_07.shtml

Geeft zo te zien een heel aardig beeld over het effect van sampling op hogere samplerates.
In hoeverre het zinvol is om vol te houden dat je net zogoed kan werken op 44.1, dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken... ;) Jammer genoeg staat niet expliciet vermeld wat de bitdiepte is, maar goed, dat maakt voor dit voorbeeld niet zoveel uit.

Bronsignaal: Square Wave op 10 kHz
image_051.jpg

PCM reproductie op 44.1 kHz sampling rate
image_052.jpg

PCM reproductie op 96 kHz sampling rate
image_053.jpg

PCM reproductie op 192 kHz sampling rate
image_054.jpg

DSD (1-bit) reproductie
image_055.jpg

Let op de interessante 'ruizige' lijn bij DSD - uitleg staat in het aangehaalde artikel.
Dit is meteen de onderbouwing van de kritiek op DSD.

Ik weet wel dat het slightly offtopic is voor wat betreft de originele vraag, maar ik vond het wel zo interessant om eens te posten... ;)

Da's een leuk verhaal al die grafiekjes, maar wat er wegvalt zijn de boventonen van een square wave op 10KHz, waarvan het meerendeel zich in het deel van het geluidsspectrum bevindt wat je niet kunt horen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Square_wave

For a reasonable approximation to the square-wave shape, at least the fundamental and third harmonic need to be present, with the fifth harmonic being desirable.

Op hoeveel KHz zit een third of een fifth harmonic als je 10KHz als grond hebt? Precies.

Origineel geplaatst door Hanz
Los van het feit dat het nog altijd een cd is, dus encoded op 16 bits PCM, dus in hoeverre dat 32 bit / 1 bit verhaal nou werkelijk iets betekent anders dan marketing... ;)

Daarbij nog wat anders: hoe weet je nou of dat 'iets voller' en 'iets meer lage frequenties' daadwerkelijk ook in de originele opname zat? Voor hetzelfde geld luister je naar toegevoegde harmonische vervorming die je onderbewust als 'prettig' waarneemt. Soortgelijk aan het bekende buizenversterkers-verhaal.
Waarbij zoals altijd de vraag blijft: wat is Hi-Fi... iets dat zoveel mogelijk als het origineel klinkt, of iets dat zo prettig mogelijk klinkt?

je hebt gelijk, alleen vind ik het qua afspeelapparaat eerder belangrijk dat "alles" zoveel mogelijk prettiger klinkt. Voor recording en monitoring is het een ander verhaal. Hoewel waarom zou je niet gebruik maken van vervorming als het lekkerder gaat klinken.
Hebben we niet allemaal last van harmonische vervorming in onze signaalweg? En kies jij dezelfde monitors als bij de opname van jouw favoriete band? OOk de studio afmetingen zullen niet overeenkomen met jouw kamer, dus anders klinken dan tijdens de opname doet het altijd. Met een buizenversterker hoor ik trouwens een galm mooier uitsterven en meer detail.
Ten tijde van de opname klopt zowieso niet, want je zou dezelfde oren als de producer moeten hebben om hetzelfde te ervaren. Dus "zoals hij het hoorde" (misschien is dit iets voor de toekomst"). Door elke toevoeging aan het geluid zoals randapparatuur zul je nog meer verwijderd raken van het origineel.

Origineel geplaatst door bounce
waarom zou je goed voedsel eten
uiteindelijk komt er toch alleen maar stront uit

Je bent een rund wanneer je met Mac Donalds vlees stunt :D

Waarbij zoals altijd de vraag blijft: wat is Hi-Fi... iets dat zoveel mogelijk als het origineel klinkt, of iets dat zo prettig mogelijk klinkt?

Dat is inderdaad de vraag... je kunt ook nog een stapje verder gaan .... wat wil je horen; de muzikanten in de studio (alsof je daar bij staat), of wat de (master)technicus hoort...
En heb je er inderdaad bijv. veel geld voor over om dure kabels te kopen om het stukje verlies van je cd speler naar de versterker zo klein mogelijk te houden, terwijl er bijv. voor een gemiddelde (klassieke) opname 3 (mogami etc) multikabels van 100 meter gebruikt wordt. Tsja het blijft lastig, want ik hoor het verschil soms ook.
Ik ben er voor mijzelf uit, ik luister thuis gewoon op een setje mfb's (voor de kenners setje 567's met 280 preamp), en een fijne cd speler, en ik schroom er niet voor om soms toonregeling te gebruiken om het te laten klinken als ik zelf mooi vind.

heeft nu echt niemand door dat al die exotische dingen gewoon zijn om te patsen? Een producer patst met ze SSL, een coureur met ze auto die super snel gaat, een bakker met zijn high-tech oven waar 20% meer brood in past, een wielrenner met ze super aerodynamische fiets en ga zo maar door...

maar goed verschil is wel te horen tussen diverse soorten gear. En het is dus de klank wat mensen aanspreekt. Ook al is het maar een onderdeel van een groter geheel...

Om nog even over DSD te praten. DSD heeft ivt PCM een noisefloor in een hele hoge frequency. Je krijgt dus op hele grote hoogte pas je noise die je dus niet hoort (dat is waarom op een SACD stilte ook ECHT stilte is). Enige nadeel is dat je dus zo vervorming krijgt in het hoog.

Ach wat het technische verhaal inhoud... Tja aan de ene kant heb je er weinig mee aangezien het merendeel van de spelers het al afkapt bij 88 kHz en sommigen het zelfs nog naar digitaal converteren...

Maar goed het gaat er om wat je hoort. En de zelfde analoge mastertape via DSD of via PCM. DSD klinkt voor mijn oren mooier...

Zowieso, wie mixt mixt het materiaal op een manier die hij prettig vind. Het gaat klinken zoals die persoon het prettig vind. En dat is logisch :)

Origineel geplaatst door Slipperman

Om nog even over DSD te praten. DSD heeft ivt PCM een noisefloor in een hele hoge frequency. Je krijgt dus op hele grote hoogte pas je noise die je dus niet hoort (dat is waarom op een SACD stilte ook ECHT stilte is).

Uuhm.,,. als ik een PCM sample heb met alleen maar nulletjes dan heb ik ook ECHTE stilte.
Je bent in de war met kwantiseringsruis. Maar die is alleen aanwezig in het signaal (is in feite een fout in het signaal door de beperkte hoeveelheid bitjes per sample) en niet in stilte.

Geen "BITS" meer in mijn setup... ik ben er mee gestopt...

Van stopcontact naar Atari, dan via MIDI naar Prophet, Moog en Jupiter etc... daarna in de Soundtracs IL4832, met toevoeging van DP4, SPX en andere "vintage" effects... en uit de Soundtracs meteen in de Telefunken M15 volspoor masterrecorder ANALOOG op 78 CM/sec.

DAT KLINKT.

Parallel overigens in de DCS900 MK2 super A/D converter in 24 BITS en via AES/EBU naar een PC met Audacity.

Er wordt NIET gecompressed, en ZEKER NIET platgemastered...
Want de enige die daar baat bij heeft is de fabrikant van plopstereootjes en autoradiootjes, wegens gebrek aan dynamiek.

Zo doe ik het, punt.

Back