Monitoring Dynaudio met YamahaNS10 achtig iets

smackos

Gepokt en gemazeld
Wel nu, ik heb al een hele tijd Dynaudio BM5's maar soms ben ik niet tevreden over sommige eindmixen en ik wil er een setje superdroge platte saaie monitors bijkopen zodat ik kan switchen om het dubbel te checken. Ik heb wel eens iets afgemixed op de Yamaha NS10s in een andere studio en die dingen zijn wel zo gort droog en saai maar toen het eenmaal goed klonk op die dingen was de mix wel echt perfect.

1. Is dit uberhaupt wel echt nodig en slim? Zijn NS10's niet gewoon hele goedkope huis tuin en keuken speakers :D?

2. NS10s worden niet meer gemaakt, zijn die Yamaha HS-serie monitors de opvolgers daarvan?

1. Het is jaren lang de industrie standaard geweest (wellicht nog steeds) om te checken of dat je mix ook op huis tuin en keuken speakers goed klinkt. dus waarom niet, leuk voor d'r bij van die witte woofers. :)

leren mixen ?

leren mixen ?

Mijn tip: leren mixen of je ruimte aanpakken met dynaudio heb je een speaker in huis met een behoorlijke flat respons.

Gebruik m'n NS-10's altijd! Zal het maar zo zeggen, als het op de NS-10's goed klinkt? Dan ben je goed bezig en klinkt het overal goed op! Da's voor mij de reden dat ik ze gebruik! Omdat ze zo bagger klinken... ;)

Oftewel: Ns-10's moet je er absoluut bij hebben! Je kan echt super goed vergelijken met die monitors!

Origineel geplaatst door Cisco
Oftewel: Ns-10's moet je er absoluut bij hebben! Je kan echt super goed vergelijken met die monitors!

Dat kunnen die cheapo standaard pc-speakers ook (slecht klinken),
waar ligt de meerwaarde van die NS-10's tov die standaard pc-speakers?

Origineel geplaatst door mikemix
Dat kunnen die cheapo standaard pc-speakers ook (slecht klinken),
waar ligt de meerwaarde van die NS-10's tov die standaard pc-speakers?

De NS-10's geven veel meer weer dan PC-speakers, die klinken kut maar verbergen nog meer rotzooi. De NS-10's klinken én kut én geven alle rotzooi in je mix genadeloos weer.

Aldus de legende.

Ik heb Dynaudio bm5a's en een set ns-10's.

Ben heel tevreden met die yamaha's! Vooral in het mid kun je heel goed oordelen vind ik.
Eerst ging ik altijd mijn mixen branden en op allerlei verschillende radio's beluisteren, dat is sinds de aankoop van de ns10's wel anders...
Heel goede aanvulling bij ieder paar monitors vind ik.

Re: Monitoring Dynaudio met YamahaNS10 achtig iets

Origineel geplaatst door smackos
Wel nu, ik heb al een hele tijd Dynaudio BM5's maar soms ben ik niet tevreden over sommige eindmixen.

Wat voor versterker gebruik je?

Ik heb hier BM5a's, de powered versie, en een setje NS10'en. Ik gebruik de NS10's om een goed balans tussen de instrumenten in mijn mix te maken, en mijn Dynaudio's om de klank (laag mid hoog), goed in balans te leggen.

Ik moet er wel bijzeggen dat BM5a's in het mid een rare peak hebben zitten. Met name zang en sommige syths lijken heel erg hard in je mix te liggen, maar als je dat dan op de NS10's terugluisterd, klopt het klankbeeld perfect.

Bovendien gebruik ik als referentie in het laag altijd de resonantie van mijn meubel. Als ik mijn muis te veel voel trillen, zit er gewoon te veel laag in mijn productie :) (tja, rare manier, maar mijn ruimte is helaas nog niet accoustisch uitgemeten)

Kortom: leer om je beperkingen heen werken.

GRTZ

Back