Wordclock kabels/terminators en meer vragen

RiSC

Stamgast
Een aantal Wordclock zaken zijn mij nog onduidelijk, laat ik losbarsten:

- om te beginnen is het erg lastig om de BNC kabels en evt. termnitors te kopen, waar kan ik die online (liefst in Nederland of EU) bestellen?
- deze kabels moeten een bepaalde weerstand hebben (70 ohm dacht ik, je hebt ook 50 Ohm kabels <- of iets dergelijks). Ik heb nog een aantal BNC kabels liggen en ik zou willen weten in welke categorie deze vallen, dus hoe meet je deze met een multimeter: die 70 Ohm en is dat de weerstand van kern ene kant naar kern andere kant?

- dan het aansluiten, ik heb een Apogee AD16x met ingebouwde Big Ben Wordclock, die zou ik graag als master gebruiken. Plug ik een BNC kabel in de Wordclock out daarvan, en laat ik die via T-stukjes over de 'Wordclock in' lopen van de andere syncable gear? Moet ik dan nog iets terminaten, want zonder terminators lijkt het ook te werken, zo ja welke terminators heb ik dan nodig?
- iemand zei tegen mij dat spullen die via Spdif zijn aangesloten geen Wordclock signaal nodig hebben, is dat zo?

groeten,

RiSC

Re: Wordclock kabels/terminators en meer vragen

- deze kabels moeten een bepaalde weerstand hebben (70 ohm dacht ik, je hebt ook 50 Ohm kabels <- of iets dergelijks). Ik heb nog een aantal BNC kabels liggen en ik zou willen weten in welke categorie deze vallen, dus hoe meet je deze met een multimeter: die 70 Ohm en is dat de weerstand van kern ene kant naar kern andere kant?

De impedantie (niet de weerstand) is 75 ohm of 50 ohm.
De impedantie volgt uit een berekening van de binnen- en buitendikte een diëlektrische constante. Die kun je niet zomaar opmeten. Maar op de buitenmantel zou moeten staan wat het is.

50 ohm zijn de oude 10Base-2 ("thin") ethernetkabels. De BNC-pluggen die daarop zitten hebben een andere pindikte dus je merkt snel genoeg of hij past of niet. Deze kabels zijn meestal grijs of zwart. Als je een gele hebt dan heb je waarschijnlijk "thick" ethernetkabels, maar ook die zijn 50 ohm.

Plug ik een BNC kabel in de Wordclock out daarvan, en laat ik die via T-stukjes over de 'Wordclock in' lopen van de andere syncable gear? Moet ik dan nog iets terminaten, want zonder terminators lijkt het ook te werken, zo ja welke terminators heb ik dan nodig?

Beide open uiteinden (en dat zijn waarschijnlijk open stukken op een T-connector) altijd terminaten. Je moet terminaten met een weerstand ter grote van de impedantie van je kabel. Die terminators komen in mooie dopjes die je zo op zo'n aansluiting draait.

Maar er zijn apparaten die feitelijk het T-stuk plus de terminator intern hebben zitten, misschien heb jij die en werkt het daarom. Waarschijnlijk kun je dat dan ook aan en uit zetten, voor als zo'n apparaat niet het einde van de chain is.

Laatst gewijzigd:

- iemand zei tegen mij dat spullen die via Spdif zijn aangesloten geen Wordclock signaal nodig hebben, is dat zo?

Het s/pdif protocol gaat er volgens mij vanuit dat het ontvangende apparaat zich klokt aan het inkomende signaal. De wat duurde apparaten hebben vaak een rate-converter op de s/pdif staan zodat ze onafhankelijk van hun eigen klok hier aan kunnen voldoen. Maar het uitsturende apparaat hoeft dus inderdaad geen wordclock te hebben. De meeste apparaten die alleen maar s/pdif kunnen (en met name niet ook AES/EBU) zullen ook geen wordclock aansluiting hebben.

Zo! Dat zijn een boel juiste antwoorden achter elkaar! :okdan:

Hier zijn die terminators ook te koop, en best behoorlijk goedkoper ook: http://www.elektronica-online.nl/
Ook de kabels en de t-stukjes zijn daar erg goed geprijsd, zag ik!

Of je zo'n terminator nodig hebt, ligt inderdaad helemaal aan je apparatuur.
Bijv. m'n Behringer ADA-8000 lijkt er geen nodig te hebben maar m'n MOTU 828mkII weer wel (en vreemd genoeg alleen op de inkomende klok...)

Back