Roland sound canvas sustaininstellingen???

Becky

Ingeburgerd
Samen met de Yamaha psr 6700 gebruik ik ook de Roland sound canvas SC-50 (meen ik) erbij.
maar helaas blijkt de sustain te blijven hangen. dit geldt voor de wat 'langere instrumenten' zoals strings/electric guitar en dergelijk. piano valt nog mee.
ik heb al aan het keyboard alles mogelijke ingesteld, en aan de sound canvas. maar helaas werken die niet echt mee.
als ik sustain + of - doe, maakt het vrijwel niets uit op de SC.
kan het zijn dat mijn yamaha en die SC niet samen kunnen?

grtz Becky

Hoe weet je zo zeker dat het de sustain is die blijft hangen?
Misschien bedoel je gewoon 'hangende noten' die ontstaan als je iets op het apparaat of je keyboard instelt, terwijl je aan het spelen bent. Bijv. het veranderen van MIDI kanaal of soms zelfs gewoon je preset (afhankelijk van het apparaat).
Op die manier komt de MIDI 'note on' boodschap wel bij je Sound Canvas, maar de bijbehorende 'note off' komt nooit aan. Hierdoor blijft de noot dus 'eeuwig' doorgaan.

Wat je kunt doen dus, is niet tegelijkertijd aan de settings van je apparaten pielen en op het keyboard spelen. Of vaak zit er een 'panic' button op je apparaat, waarmee je alle klinkende geluiden kan uitdoven.

ik merk dat de toon eeuwig blijft doorgaan bij sommige instrumenten, en ze stoppen als ik de sustain uitzet op het keyboard. maar dan worden ze gelijk heel 'afgehakt'. dat vind ik nou niet echt prettig spelen...
presets en alles heb ik ook al geprobeerd. maar helaas zonder succes....

oja ik verander gewoon de instrumenten, dus niet de presets dan. en zodra ik een toets aansla blijft hij eeuwig doorgalmen. hoe kan ik dat het beste oplossen?:confused:
of kan dit niet samen? de yamaha en roland?

Laatst gewijzigd:
Heb me een beetje vergist. het gaat om de Roland SC 55 ipv SC 50.
helaas lukt het me nog steeds niet om dat gegalm uit te zetten...
zou het wel gaan met een pedaal?

correctie, het is roland SC55. maar het lukt nog steeds niet om er verder iets mee te doen. dat is wel jammer...
(zit te slapen... had ik al gezegd...)

De SC55 heeft op zichzelf geen sustainpedaal ingang, dus de enige manier om sustain te gebruiken is door middel van een masterkeyboard een sustainpedaal te gebruiken waarvan je weet dat die simpelweg de midi commando's "note off" blijft uitstellen tot op het moment dat je de pedaal lost.
Aangezien dit niet gebeurt bij jou lijkt het erop dat ofwel je pedaal niet goed is, ofwel je PSR geen note off verstuurt (getriggerd via die pedaalingang).

Maar om te beginnen, heb je al eens een volledige reset van de SC55 geprobeerd? (pag 34 in de handleiding)

hij deed het volgens mij nog nooit en heb hier helaas ook geen handleiding. maar ik heb er nu ook geen pedaal aanzitten :confused:

Misschien is dat het probleem wel. Het zou heel misschien kunnen (maar dat weet ik niet zeker) dat er iets fout gaat bij het sustain pedaal. Ik weet dat sommige pedalen juist omgekeerd werken afhankelijk van welke merken je gebruikt. (bijv een yamaha pedaal op een Roland klavier waarbij je de polariteit moet omschakelen omdat hij anders juist omgekeerd werkt.) Misschien dat je Yamaha klavier juist via de midi uitgang een NOTE ON signaal blijft geven omdat het pedaal niet is ingedrukt (omdat hij niet zit aangesloten).

Probeer eens te kijken wat er gebeurt als je het pedaal weer aansluit en wordt ingetrapt. (in theorie zou het niks mogen uitmaken omdat de Yamaha ongeacht de polariteit van het pedaal gewoon de juiste midi data moet sturen afhankelijk van wat je met het pedaal doet. Dus intrappen=NOTE OFF uitstellen. Maar je weet het nooit...)

ik heb het pedaal wel een keer voor een optreden gebruikt. dat was ook een yamaha en werkte prima.
dus ja :confused:
vind het ingewikkeld

Tja als het vroeger wel goed heeft gewerkt. Je zou eens kunnen kijken of je de SC55 kunt resetten. En kijk of het dan nog steeds is. Probeer ook eens (indien mogelijk) een ander midi klavier te gebruiken. Kijk ook eeens wat er gebeurt als je in de SC55 bij de midi instellingen control change data filtert. Oftewel de SC55 zo instellen dat hij geen control changes binnenkrijgt. (weet niet zker of dat kan bij de SC55) wellicht dat de yamaha control data uitstuurt die de sc55 ontregelt. Als je een computer hebt met een midi aansluiting kun je eens het programmaMIDI-OX installeren. Hiermee kun je kijken wat voor data er door de Yamaha wordt uitgestuurd.

midi ox heb ik, maar ik probeer wel een resetje. straks maar even kijken op internet naar de manual.
thnx

opzich wel raar aangezien ik altijd de presettings tijdens het spelen veranderde op me SC155 (wat een SC55 met gewoon wat extra sliders is) en ik nooit last had van hangende sustains oid.

probeer gewoon eens een sustain pedaal aan te sluiten en ga dan eens spelen. Hangen je noten nog of is de sustain veranderd?

Destijds had ik een Yamaha PSR70 (al erg oud maar wel erg goedkoop en zeker geen slecht apparaat, voor velen hier wel bekend (oa. door mij... Herinnert u nog... de Slipperbeat ?!)) en die gebruikte ik altijd wel als masterkeyboard en zeker voor de SC155. OP die yamaha zaten 2 knoppen die beiden sustain heette. De eerste was een korte sustain (eigenlijk langere uitdoving van de klank) die alleen intern een functie had. De tweede had intern een nog langere uitdooffunctie (maar geen oneindige sustain bij leads, strings etc.) maar werkte over midi dus wel als een sustain pedaal.
Wellicht dat jij ook zo iets hebt op je yamaha? (al lijkt het me sterk aangezien dit wel een hele oude was. Misschien wel een van de eersten met midi. Apparaat scheelt in leeftijd denk ik niet eens zoveel met mijzelf)

helaas dat heeft hij niet... ik ga een pedaaltje een keer proberen. misschien dat ik die nog ergens op kan duiken...

hmm je komt uit rotterdam aan je profiel te zien. Feedback (noord) en Keymusic (blaak) hebben die dingen in overvloed voor over het algemeen niet veel...

probeer anders (wat al was aangegeven) te monitoren wat voor signalen je yamaha uitstuurt. En was de reset gelukt?

heb er nog geen tijd voor gehad eerlijk gezegd... feedback is wel aardig eindje fietsen...
ik krijg over paar weken mijn ' midi-comp' .
daar staan al wat progjes op.
FL enzo. dan zet ik er ff Midi OX op. en wat kan ik dan verwachten. heb echt geen verstand van die dingen. ben nog een groentje he ;)

1 pedaal heb ik nog bij mijn vader. maar ik zou er wel nog 1 willen. net als bij een piano

Back