Tascam us-144 kraakje?

Flowy

Nieuwkomer
Help !

Met de geluidskaart onboard loopt Reason beter dan wanneer ik de tascam gebruik?!?
Met de tascam doet tie het eventjes en dan gaat tie vervormen beetje kraken, dus ff goed dan weer ff slecht enzz..

Drivers goed geinstalleerd verschillende latency waardes geprobeerd maar helaas.

Ik had voor mijn remote de x-station 61, daar werkte de geluidskaart ook niet bij in combinatie met mijn PC.
(wel als controller met mijn eigen drivers maar geen geluid zonder gekraak)
Vermoedelijk is er dus iets in mijn PC wat een conflict geeft maar wat?

De remote SL-61 gaat via USB1.0 werkt prima
Tascam us-144 gaat ook via USB1.0 werkt niet

Pentium4 3.00 Ghz
novation remote sl61
tascam us-144

Reason 3.04
FL Studio6
Live 5.1

Wat zomaar kan gebeuren is dat je geluidskaart op dezelfde IRQ staat te praten met een ander device.
Wat er gebeurt;

Een device wil gebruik maken van je CPU. Daar heeft hij een kanaal voor nodig. Dit heet een interrupt. Wanneer hij vrij spel heeft zul je hier nooit problemen mee hebben. Als er meerdere apparaten samen op één IRQ staan te praten, dan kan het zo zijn dat de doorvoersnelheid die nodig is voor de geluidskaart niet helemaal gehaald wordt en gaat het kraken.

Als je geluidskaart bijvoorbeeld een IRQ deelt met je muis, dan kan het in theorie zo zijn dat het geluid gaat kraken op het moment dat je met je muis beweegt.

XP gebruikt technieken waarbij IRQ sharing goed mogelijk is, maar de ervaring leert dat het zo af en toe niet helemaal goed hoeft te gaan. Je kunt dit wijzigen in Computer Management onder Windows. Hier kun je de geluidskaart op een apart IRQ zetten en testen of het beter gaat..

Daarnaast kun je eens kijken of je buffer van je geluidskaart niet te strak staat. Hiermee bedoel ik je latency.

Succes ! :okdan:

Tascam US-144 IRQ !?!?!?!

Tascam US-144 IRQ !?!?!?!

He thanxs,

Voor je reactie

Onder Systeemoverzicht - hardwarebronnen - IRQ's:

Staan inderdaad nogal wat items geshared wat betereft de IRQ
maar ik vind nergens in het lijstje de tascam bijv op IRQ 10 ofzo met nog iets anders.
Hij zou toch in het lijstje moeten staan?

Wat ik wel zie letterlijk (nog meer natuurlijk):

IRQ 16 Intel(R) 915G/P/GV PCI Exrpress Root Port - 2581
IRQ 16 RADEON X300 Series
IRQ 16 Microsoft UAA-busstuurprogramma voor High Definition Audio
IRQ 16 Intel(R) 82801FB/FBM PCI Express Root Port 2660
IRQ 16 Intel(R) 82801FB/FBM USB Universal Host Controller - 265B

Dit zou dus allemaal een eigen IRQ moeten hebben?
Weet ook niet hoe ik dit kan veranderen?

Als ik kijk naar:

Onderdelen - Geluidsapparaat:

C-Media High Definition Audio Device (geluidskaart onboard)
Tascam US-144 (USB Geluidskaart)

Staan de drivers er dus wel op, maar waarom staat de tascam niet in de IRQ lijst?
Ben dus geen held wat betreft computerkennis!
Alhoewel ik de logica wel snap dat als iets gedeeld wordt dat het trager zou kunnen worden.

In ieder geval toch bedankt!

Krakende Tascam

Krakende Tascam

Het lijkt erop dat ik hetzelfde probleem heb sinds mijn overstap naar een tascam US 144. idd trager dan met onboard geluidskaart, soms haperen van de software; zelfs al een aantal crashes gehad.
Ben er nog niet uit hoe het op te lossen, maar lees hier iig iets wat ik kan proberen

heb dezelfde ervaringen met US144. Af en toe hapert het. Het probleem was er vooral met USB 1.0 en 1.1. Met USB2.0 geen problemen meer.

euhm..... mischien een beginnersvraag maar hoe zie ik of ik een USB poort 1 dan wel 2 heb?
Misschien dat iemand mij in meer "Jip & Janneke taal" door het toewijzen van IRQ's heen kan loodsen. Zag in de Bios iig geen mogelijkheid dit aan te passen. (ben een beetje huiverig om mijn laptop te verkloten)

USB 2.0 is wel een minimum voor audio. USB 1.1 is maar goed voor een fractie van de bandbreedte (12 Mb versus 480 Mb). Het is dus logisch dat je met de huidige eisen aan software problemen hebt. De Tascam 144 is downward compatible met USB 1.1 maar verliest dan we de S/PDIF in en uit en lijkt dan meer op de US122 met een ander jasje. Ik weet niet hoe je makkelijk kan zien wat voor USB je hebt, op de site van Plextor staat er :
"How can I tell if my USB port is USB 1.1 or USB 2.0?
To accurately determine the hardware version of your USB interface, consult the vendor's specifications for your computer or motherboard. Also, if your USB device is directly connected to your computer and the computer was manufactured before March 2002, you are most likely running on a USB 1.1 interface. Only more-recently manufactured motherboards like those from Intel, ABIT, Soyo, and others, support USB 2.0, and most of those provide USB 2.0 driver support for Microsoft Windows XP only. If your system is using another Windows OS, or you confirm that your USB interface only supports USB 1.1, you will need a USB 2.0 adapter from vendors such as Adaptec or Orange Micro to obtain the optimum performance for Plextor's USB 2.0 capable drives, either the PX-S88TU, PX-W2410TU or later model USB drives."

Probeer anders even PC Wizard (http://www.cpuid.com/pcwizard.php) - aangehaald in Sound on Sound in augustus in hun artikel over budget DAW PCs... Ik kan daar onder de IO Ports zien dat mijn laptop USB 2.0 heeft en ik heb met de US144 en zelfs grote broer US1641 geen problemen

Bedankt voor je reactie. Heb inmiddels vastgesteld dat alle poorten USB 2.0 zijn. Vandaag windows maar opnieuw geinstalleerd, maar hetzelfde probleem blijft bestaan.
Viel mij wel op dat wanneer reason bijna over zijn nek gaat (CPU indictator gaat in het rood en nummer hapert en kraakt) in systeem nog maar 50% van de totale capaciteit wordt gebruikt. Wellicht een problerem met mijn dual core laptop? Is een Acer Travelmate 7520

Volgende stap is de USB drivers nakijken, zien of er geen updates zijn, dan de drivers van de Tascam nakijken. Op de website van Tascam kan je alles downloaden. Als het dan nog blijft zit je inderdaad met een probleem dat wel eens met hardware (poorten of interface) kan te maken hebben.

het enigste 'probleem' wat ik met mn tascam 144 heb, is dat ik bij het opstarten van mn laptop de usb kabel er uit, en weer in moet pluggen voordat ie het doet.
je kan het wellicht proberen, al lijkt het me sterk dat dat jouw probleem oplost.
verder doet de tascam het hier na behoren.

Ik heb zelf de 122.Ik ben er best tevreden over maar die moet constant stroom krijgen.Indien je de computer vb uit het stopcontact trekt dan moet ik opnieuw de kaart installeren.Best vervelend eigenlijk.

Hoi, Ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste reactie. Ik heb al heel wat tijd gestopt(en talloze nieuwe installaties) in het vinden van een oplossing voor mijn Tascam US 144 issue.

Ik heb een Fujitsu Siemens notebook met nForce chipset, AMD Turion 64 X2 TL-50 en 2 GB ram.

Ik draai Cubase LE4.

Ik heb dit alles in Vista en XP SP2 en 3 omgeving geprobeerd. Nou is Vista af te raden, want dat is echt te log om lekker mee te werken, maar met XP zorgt de Tascam voor crashes, bsod en ronduit slechte performance.
De realtek staat uit(die werkt veel stabieler...) en ik heb alle beschikbare drivers geprobeerd.

Voor zover ik het heb begrepen krijgt de Tascam geen IRQ, maar werkt ie via de USB bus, die wel een IRQ heeft. Overigens heb ik maar 1 IRQ conflict en deze betreft de videokaart en de wifi kaart(de wifi kaart staat trouwens uit als ik ga cubase-en) en zou het dus echt een driver conflict moeten zijn.

Nou is mijn vraag of het laatst genoemde klopt? Als dat zo is moet ik wachten totdat ze een nieuwe driver aanbieden of in Vista gaan werken.
Heeft iemand nog tips?

Groet,
Mark

Mark,
graag even wat meer informatie over je setup... Hoeveel kanalen in Cubase, hoeveel VSTi/MIDI of audio, plug-ins die je gebruikt??
Dan even hoe je latency staat (US144 control panel) en waar het eigenlijk misloopt. Als je een Cubase crash hebt is een een crash log dat je kan in een forum post dumpen, als je een echte BSOD error hebt is het eerder een computer probleem en moeten we in die richting zoeken. Graag dan ook wat meer info van wat de BSOD veroorzaakt.

Ik heb de problemen bij meerdere projecten:

1 - HalionONE x 2, Superior drummer 2, mono gitaar track, mono voc. track x 2, stereo guide track. VSTDynamics om Voc, gitaar en main.

2 - NI 4B, Battey3, Massive, FM8, Guide audio track, mono gitaar audio track, mono voc track. VSTDynamics om Voc, gitaar en main.

Nou is het met de 2e wel zo dat ik NI 'op proef' heb(ahum), dus daar mag ik eigenlijk niet over klagen.

Ik heb de tascam asio control panel op normal latency staan, eigenlijk helemaal default.

Als het crasht is het eigelijk altijd een BSOD(tot nu toe 3 x) en ik herken iets met TASCAM.-nogwat als melding. Ik weet niet 100% wat er staat omdat ik toch steeds weer verrast ben en het blauwe scherm erg snel weer weg is.

ik ga op zoek naar de crashdump, van welke soort dan ook.

Dank je.

Kan je naar een restore point voor de installatie van NI gaan? Probeer even of iets in die install misschien de oorzaak van je problemen is (driver overschreven, systeembestanden aangepast, ...) Als dat helpt is alles goed, indien niet, alles eruit (de-install Cubase, Tascam drivers, NI, ...) en opnieuw installeren van de laatste drivers voor de Tascam en Cubase.

Back