hardware is passé?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Gaat nu te laat worden, hou het maar voor nu als het verschil: EMU-Kontakt.
Zoals dione dit heeft doen bevestigen.

Origineel geplaatst door Yoonchi
Da's niet eerlijk, man! :D
Een apparaat met jaren van research achter vergelijken met software van een paar redelijke programmeurs.

Dus...

:doei:
Yoonchi

Ja, NI programmeert pas een week of drie lowpass filters.

Volgens mij bestond Reaktor al voordat de VSTi standaard er was?

Origineel geplaatst door bikkel
Volgens mij bestond Reaktor al voordat de VSTi standaard er was?
VST standaard was er ong een jaar eerder dan Reaktor.

Enne, hardware zuigt iig. Gewoon verkopen die troep. Is toch nix. :D

Hehehe, tja soft is 't allemaal wel veel bter geworden. Dit kan ik niet altijd zeggen van de hardware!

helaas...

helaas...

hardware niet passeé :)

als je met software werkt heb je toch ook eerst hardware nodig om je software op te draaien.
maw. je werkt altijd met hardware.

en daar komt het hele punt..
werk je alleen met 1 geluidskaart, worden al je geluiden door hetzelfde technologie geperst en klinkt daarom allemaal hetzelfde met als resultaat een platte mix.

als je voor elk geluid (beats, bas, pads, leads enz.) een anders stuk hardware neemt heeft elk geluid z'n eigen karakter en klinkt je mix uiteindelijk dynamischer.

komt nog eens bij dat oudere samplers en synths dikker klinken dan welke nieuwe geluidskaard dan ook.
dat komt omdat geluidskaarten van pc's zo'n groot dynamisch bereik hebben dat het hoog veel te schel klinkt.
met losse aparatuur heb je een mooiere klankleur omdat de outputs van synths, drummachines en samplers afgestemd zijn op het specifieke geluid van dat apparaat. elk apparaat heeft z'n eigen karakter.

zelfs mixers geven kleur aan je geluid, gebruik je geen mixer... krijg je een kleurloos resultaat.

zo... dat is ongeveer het verhaal op het gebied van geluid.

dan komt er nog eens bij kijken dat muziek maken een creatief proces is.
iedereen heeft voorkeur voor bepaalde geluiden, manier van werken en iedereen heeft z'n eigen muzieksmaak en stijl.
je kan dus niet zeggen "dit" of "dat" is beter.
de één kan een bepaalde synth waardeloos vinden, de ander vind diezelfde synth geweldig.
zo ook voor de manier van werken... de één wil bijv. persee aan knopjes draaien, de ander vind schuifjes weer lekkerder werken, een ander wil alles binnen het bereik van z'n muismat hebben.

conclusie:
je moet er voor jezelf achter komen wat voor jou het beste is.
dat kan alleen door te proberen.
als iets je aanspreekt, koop het gewoon.
gebruik het apparaat in je eigen omgeving met je andere spullen, kom je er zo achter of het iets voor je is.
mocht het tegen vallen... tegenwoordig heb je het zo weer verkocht.

je kan natuurlijk ook veilig binnen je pc blijven maar dan kom je er nooit achter wat voor jou het beste is.

Ja RedHat, ik heb verschrikkelijke spijt van mijn TI aankoop. ik zou alles wel kunnen fixen met
Zebra 2. Wat ben ik toch oliedom!

@mikemix.....

Weet je wel zeker dat je bij die emu en kontakt eenzelfde filtertype vergelijkt? Anders vind ik het nogal een oneerlijke vergelijking namelijk!

Die emu klinkt verdacht veel als 1 van de emu morphing algoritmes.....en dat is natuurlijk niet te vergelijken met wat er in kontakt zit!

Dat de emu morphing filters goed klinken hoeven we geen discussie over te starten. Emu (creative) zou dat eens op een printje moeten knallen en een 4 kanaals filter releasen met hun 200 (of meer) filtertypen erin.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door trash
Wat kan er klankmatisch gezien beter nog dan aan hardware?
Niks

Je wilt dus zeggen dat er geen hardware bestaat die slecht klinkt?

:D

Origineel geplaatst door bikkel
http://www.steinberg.net/326_1.html

VST: 1996, VSTi: 1999.

http://en.wikibooks.org/wiki/Reaktor:History

Eerste Generator release: 1996

Het zal wel lekker gedraaid hebben op de computers van 1996....Pentium 100 was toen snel ofzo?

Ik was toen (in 1997 begon dat dacht ik) betatester.....dat product draaide echt mijn wereld om, kreeg er erg veel inspiratie van..... De performance was inderdaad niet super maar het product was ook lang niet zo uitgebreid als reaktor 5 nu is dus dat scheelde veel. Ik draaide toen in elk geval een Pentium II en pas bij de P3 kwam de wat betere performance beschikbaar....maar ik maakte er al hele songs mee m.b.v. de sequencers enzo....dus het kon wel.

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik was toen (in 1997 begon dat dacht ik) betatester.....dat product draaide echt mijn wereld om, kreeg er erg veel inspiratie van..... De performance was inderdaad niet super maar het product was ook lang niet zo uitgebreid als reaktor 5 nu is dus dat scheelde veel. Ik draaide toen in elk geval een Pentium II en pas bij de P3 kwam de wat betere performance beschikbaar....maar ik maakte er al hele songs mee m.b.v. de sequencers enzo....dus het kon wel.

Mooi om te zien dat software langzamerhand echt een historie begint op te bouwen. Binnenkort mensen op dit forum die zweren bij de vintage Generator 1.0 filtersound :D

Origineel geplaatst door chielos
:dubbel:

toch ook nog wel een $ detail.
als ik voor een paar mille een leuke setup bij elkaar spaar is dat idd een hoop geld.
een pc van 1200 met nog voor een paar honderdjes aan software lijkt dan goedkoop
maar stel je hebt er genoeg van?
over pak em beet 6 jaar is zowel die pc als de software misschien nog 200 euro waard. die bakken echter daar krijg je nog steeds en volle portemonnee voor terug!

dcenk daar maar eens over na!

ok. wat een hoop relies, slik. heb niet eens alles kunnen lezen.
dus dat van die stok in een hondehok effect, err ... je hebt gelijk...

maar, sommige mensen focussen zich op het verkeerde...

het gaat mij om de kostprijs. ok, kan goed zijn dat een echte 'ouwe' goeie analoge synth een lekker warmer en unieker karakteristieker geluid heeft... ok so be it... maar (hoe karakteristieker hoe minder flexibel?). ik zoek gewoon een paar argumenten die de hoge prijs vor mij nog kunnen rechtvaardigen. betaal k nu al dat geld, enkel voor he tchassis, de draaiknoppen, de menuutje, de layout... de workflow? nu hoor ik, dat vele mensen zweren bij het geluid van ee 'echte analoge bak' ...ok, ik kan daar echt in komen, als zoveel mensen zeggen dat he geluid echt unieke kwaliteit heeft, niet te evenaren met dsp, dan idd, dan vind ik dat een uitstekend argument om de poen neer te leggen voor een uniek muziek instrument. maar dan geven jullei mj gelijk van "idd, pas op, gee niet zomaar al je geld uit aan dure digitale hardware synths, want, terecht, buiten de mooie layout, betaal je hopen extra geld voor iets watje computer en huidige set-up zelf al lang kan en zelfs beter"

zit ik daar juist? dus. jullie zeggen me, koop een klassebak (gelieve een paar voorbeelden... spectralis staat op men verlanglijst) en laat alle digitalerommel vor jouw doeleinden gerust links liggen...

groeten

Wil je een fiets of een hometrainer?

Doe mij maar een fiets, maar als jij blij wordt van een hometrainer moet je het doen.. :okdan:

@mikemix.....

Dat de emu morphing filters goed klinken hoeven we geen discussie over te starten. Emu (creative) zou dat eens op een printje moeten knallen en een 4 kanaals filter releasen met hun 200 (of meer) filtertypen erin.

net als dat geinale idee waar waldorf op de fles door is gegeaan (asb geloof ik)

- analog summing, daarom klinkt een mixer beter dan in software (in the box) mixen...
- analoog signaal vs bits en bites....is een glijbaan met een trap vergelijken
- dsp synth, ja dat is een stukkie software dus ook nepperij koop analoog
- software van nu doet het over een jaar of 20 waarschijnlijk niet meer, analog hardware nog wel en met extra charme(stof e.d.)
- in hardware wordt VAAK meer research gestoken, de productie kosten zijn hoger, zodoende moet het een goed ding zijn(meer financieel risico) dus minder kans op een miskoop

nog een quote: omdat de outputs van synths, drummachines en samplers afgestemd zijn op het specifieke geluid van dat apparaat. elk apparaat heeft z'n eigen karakter.(dat zou met een goed programeerwerk gelul moeten zijn, maar het is nog wel zo)

maar zolang de familie modaal het niet hoort waar maak jij je zorgen om......

ik werk met software omdat ik het prettig vind werken, maar niet om de sound (te steriel).
(maar sluit nog af en toe wat hardware aan als ik samples met ballen nodig heb)

Mijn oordeel:

Zoek gewoon welke sound je aanspreekt...dat kan soms analoog zijn, soms digitaal, soms hybride en sosm software.

Kijk naar mijn setup, daar zit echt vanalles tussen.....beste van alle werelden combineren. En wat doet de mening van anderen er sowieso toe? Als jij hardware te duur vind voor wat je ervoor krijgt dan koop je het gewoon niet....

Zo simpel is het toch gewoon?

Origineel geplaatst door demian
Wil je een fiets of een hometrainer?

Doe mij maar een fiets, maar als jij blij wordt van een hometrainer moet je het doen.. :okdan:

nou dat vind ik dus zever. maar k begijp hetwel. en toch geloof ik je niet.

maar goed. ik ben ook een hobyist, nog niet al te lang, heb ergens een link staan naar mijn mziek op de sectie 'nieuwe track releases' of zoiets.

ik verdien ook al men geld en het hoeft niet echt zeer te doen als ik wou om me zo'n poly evolver te kopen. ik zeg het, het 'kind' in mij (no offense!!) wil zo'n echt dure hardware bak... of een spacralis... maar men verstand zegt...'errrrrrrrr, waarom dat????? ben je zot!!' ...das al ... en daarom dat ik hier gepost heb.

sry dat ik de 'die hard' verzamelaars tegen de schenen heb geschopt... ik denk dat het een unieke en zeer toffe manier is om muziek te maken. maar wel 1 waar je heel wat duiten voor moet neerleggen. en idd, iedereen beslist voor zichzelf hoeveel geld hij erin wil pompen i guess.

btw alle 'dure' hardware die ik heb staan (de digitale, toch ook wel duur kostende bakken) wil ik niet meer. die zijn voor mij dus wel passé dan ... maar dat is dan persoonlijk.. dus val me niet aan.

Mijn oordeel:

Zoek gewoon welke sound je aanspreekt...dat kan soms analoog zijn, soms digitaal, soms hybride en sosm software.

Kijk naar mijn setup, daar zit echt vanalles tussen.....beste van alle werelden combineren. En wat doet de mening van anderen er sowieso toe? Als jij hardware te duur vind voor wat je ervoor krijgt dan koop je het gewoon niet....

Zo simpel is het toch gewoon?

idd, laten we het daarbij maar houden dan. :doei:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back