moeilijke vraag -> ACPI

pazkal

Stamgast
Dag jongens en meisjes,

Ik heb een moeilijke vraag !

Ik zit er aan te denken om ACPI (XP energiebeheer) te uninstallen op m'n laptop. Iemand een idee of dat performance verbetering kan opleveren ? Ik deed het op m'n desktop ook maar een laptop doet er volgens mij veel meer mee (dichtklappen scherm, standby etc.). Afijn, daar kan ik wel zonder; althans, als het tenminste loont...

Iemand ?

gr. P

Re: moeilijke vraag -> ACPI

Origineel geplaatst door pazkal
Dag jongens en meisjes,

Ik heb een moeilijke vraag !

Ik zit er aan te denken om ACPI (XP energiebeheer) te uninstallen op m'n laptop. Iemand een idee of dat performance verbetering kan opleveren ? Ik deed het op m'n desktop ook maar een laptop doet er volgens mij veel meer mee (dichtklappen scherm, standby etc.). Afijn, daar kan ik wel zonder; althans, als het tenminste loont...

Iemand ?

gr. P

ACPI heeft zeker met power management te maken maar niet exclusief. De afkorting staat voor "Advanced Configuration & Power Interface" wat basicly inhoud dat het naast power en thermal management ook hardware configuratie vanuit het OS toelaat.

Als je ACPI uitzet kunt je wat performance winnen maar ook tegen problemen aanlopen.
Waarom:

ACPI bestuurt het uitdelen van interrupts aan hardware en zorgt dat zich hier geen conflicten voordoen (al kunnen die zich nog steeds voordoen bij de meer veeleisende hardware).

Zet ej ACPI uit moet je wellicht interrupts gaan reserveren via je BIOS omdat anders 2 kaarten om de zelfde interupt kunnen vragen wat dus gaat botsen. Verder zul je al je hardware opnieuw van een driver moeten voorzien omdat de gehele hardware laag anders wordt herkend.

ACPI aan maar power management uiit is nog een optie....de winst bij de hedendaagse PC is maar marginaal in elk geval.

Verder is hier veel over te vinden op i-net en computer forums waar mensen veel meer van dit onderwerp weten.

En voordat je het gaat proberen... XP ziet een PC zonder ACPI als een hele andere dan een PC met ACPI, dus als je ACPI zomaar uitknalt in het BIOS zal XP vrijwel alle hardware opnieuw detecteren en drivers etc. opnieuw willen installeren. Zorg dat je die bij de hand hebt dan en niet halverwege merkt dat je iets van het internet moet halen terwijl je netwerk het nog niet doet, bijvoorbeeld.

Heeft geen enkel nut om het eruit te gooiem sterker nog, kans dat er vele hardware drivers niet eens meer werken.
Bijvoorbeeld draait het coolsysteem van een laptop erop. Kans dus dat of de fan constant op fullpower draait en meer van dat al.
Gewoon ACPI laten staan. Overigens ook op een Desktop. ACPI doet namelijk ook de ondersteuning van Dual Core CPU ...

Back