mpc midiclock

jikbeh

Stamgast
waarschijnlijk is dit een vrij simpele en misschien domme vraag. toch moeten die natuurlijk ook gevraagt kunnen worden. ik zit al een tijdje lang na te denken om toch een akai mpcxxxx aan te schaffen of een andere hardware sequencer. eigenlijk wil ik dit omdat ik vind dat mijn midiclock via de pc niet stabiel is. of niet stabiel genoeg. hij zwaait maar heen en weer tussen de 137 en 135 als die eigenlijk 136 moet zijn. de vraag is dus eigenlijk. hoe stabiel is de midiclock van bv. een mpc. is die echt gesynced zodat als ik bv mijn fx bak wil syncen op 136 dat ook 136 is of zitten er dan alsnog kleine fluctuaties in. ik hoorde nl van iemand dat een hardware seq. ook niet helemaal perfect loopt. bvd wim

Hey,

heb zelf geen MPC maar ken hem wel en kan je verzekeren dat een MPC strak loopt. Denk dat de meeste hardware tegenwoordig wel een strakke clock heeft eigenlijk (mijn Elektron gear wel ieg).
Wat betreft die onstabiele clock van je computer: is te wijten aan allerlei factoren, waaronder geheugen, cpu etc. Tenminste ervan uitgaande dat je windows draait. Een goede geluidskaart met asio drivers helpt trouwens ook wel. Maar blijft idd klote dat een atari st strakkere midiclock puls uitstuurt dan een pc met windows. Maarja, windows is ook geen muziek-maak-platform he.
Heb er zelf in elk geval ook lang over zitten balen en uiteindelijk maar tot hardware als master clock overgegaan.
succes

Strakheid verschilt ook per sequencer pakket en de gebruikte midi-interface.
Cakewalk 9 met een emagic MT4 liep bij mij echt superstrak.

-C-

ik denk ind dat het uitmaakt welke software plus midiinterface je gebruikt. ik had een midex3 en cubase wat voor veel mensen toch wel werkt. bij veel trouwens ook niet maargoed laat ik daar verder maar niks over zeggen want daar gaat het nu niet over. mijn hardware qua comp is ook vrij ok. nl. een pentium 4 3.2 ghz en 1 gb ram geheugen. eigenlijk zou de hele setup goed moeten werken maar nee. na een format C: te hebben gedaan en helemaal fris te te zijn begonnen zonder verder iets te instaleren behalve benodigde drivers werkt het nog steeds niet. en na nog veel meer te hebben geprobeerd stop ik er gewoon mee wat ik trouwens wel jammer vind want cubase werkt opzich prima. misschhien zal ik hem wel nog verder gebruiken om in te spelen om daarna midifile over te sturen naar een hardware seq.

maar weet iemand dan als je bv een tc elec m-one aan je mpc hangt wat de midiclock aangeeft?

mpc's zijn strak! zelfs protools in een pro studio heeft schommelingen. Best klote! want dingen syncen met live audio gaat lastig daardoor.
meeste studio's weten niet eens hoe je een mpc moet syncen met de clock uit protools.

ik vind het jammer dat men wel zegt dat mpc's strak zijn maar uiteindelijk niet vertellen hoe strak. ik weet nl. ook dat ze een betere timing hebben dan een comp met midiinterface dus ik wil toch nog een keer vragen.

wie weet er toevallig hoe gesynced een mpc loopt. dus hoeveel de bpm counter heen en weer swingt. dit kan je checken met bv een tc electronics m-one die een tapbutton heeft waar je moooi kan aflezen hoe goed die gesynced is. ben voornamelijk geintereseerd in de fluctuatie als je bv een tempo hebt van 130 en hoe veel die dan boven en onder de 130 clocked.

bvd en al bedankt voor alle andere reacties :)

hooguit een paar tienden van een bpm fluctuatie. Dat vind ik strak lopen :)

aha. dat is wel wat anders dan de timing van mijn midi interface. die schommelt vaak met 1 bpm heen en weer maar wil zo af en toe ook wel is pieken hebben van ongeveer 1.5 bpm wat betekend dat ik de usb uit de interface trek en dan weer opnieuw de hele handel opstarten.
iig bedankt voor deze info. denk dat het inderdaad maar tijd word om te gaan sparen vooor een mpc. :)

trouwens toch nog even een edit. gezien ik dan waarschijnlijk een mpc1000 of mpc 2500 ga kopen vraag ik me ook af hoe deze apparaten het doen tov de 2000xl

Idd, ga er maar van uit dat een MPC strak loopt.
Sowieso zijn de schommelingen die je met een PC hebt van een andere aard. Aangezien een pc multi purpose is zal die zijn prioriteiten laten afhangen van wat je er mee doet. Als je geen goede drivers hebt kan dit zich uiten in jitter oftewel fluctuaties in je timing. Bij een MPC daarentegen (maar andere hardware evengoed denk ik) is het niet zo dat de prestatie (timing) afhankelijk is van de belasting (veel of weinig tracks bv / fx etc), maar gewoon door een parallel systeem verzorgt wordt. De minimale fluctuaties die je toch aantreft zijn in de praktijk geen enkel probleem, tenminste als je midi clock gebruikt.

ik heb het overigens wel over 'n 2000XL. Wat andere mpc's doen weet ik niet. Persoonlijk heb ik ook goede ervaring met een gewone 2000, maar minder goede met een mpc1000, als schijnt de midiclock van de laatste met de os updates wel verbetert te zijn.

daar ben ik het helemaal mee eens dat een comp multipurpose en dat er wel vervelend coflict situaties kunnen voorkomen waardoor het systeem niet ok werkt maar eigenlijk vind ik dat niet eens meer zo interesant omdat de pc vaker kuren vertoont die dan erg moeilijk te op te lossen zijn. dus daarom ben ik nu op zoek naar een alternatief. zoals de mpc1000.
een ding weet ik nu: mpc heeft dus een betere sync. wat me ook wel logisch leek. :)

vraag me dan nog wel af of de mpc1000/2500 zo'n goeie keus is of dat ik beter 2e hands een 2000 xl of 2000mcd kan kopen gezien die smpte mtc en ander sync opties heeft. daarbij leest de 2000xl /mcd ook meer noten wat ook vrij handig is want in vergelijking met de 2500 en 1000 scheelt dat 200000 noten wat ik erg veel vind.

is die sync optie met mtc mmc etc echt van belang.
en is 100000 noten niet echt te weinig voor de mpc 2500 gezien ik dat zie als de opvolger van de mpc 2000xl

nog even edit:
omdat ik veel externe hardware heb heb ik veel midi outs nodig daarom neig ik naar de mpc 2500 met 4 midi out. rm1x valt daarom eigenlijk al af met 1 midi out mpc 1000 zou nog kunnen met 2 out maar zou ik het daarvoor alleen moeten doen want eigenlijk verschilen de 2500 en de 1000 niet behalve dat de 1000 niet kan timestrechen en 2 midi out heeft zoals ik het nu zie

in het kort: ik heb het idee dat de mpc2500 niet echt een vernieuwing is behalve de 4 mid out maar daar blijft het dan bij. dan zou ik net zo goed een mpc 2000xl voor een redlijke prijs 2e hadns kunnen kopen

En wat nu als je je PC synct aan een MPC? Wordt de timing van de software instrumenten daar ook beter door?

daar kan ik wel antwoord op geven. weet het alleen niet helemaal zeker. maar misschien dat iemand anders hier nog iets over te zeggen heeft. iig kan je cubase en alle andere steinberg producten niet als slave gebruiken en andere software programmas die wel syncable zijn moeten toch eerst de midi info die door een hardware sequencer is gestuurd weer processen dmv een midiinterface en de processorvan de pc zelf, dus dan lijkt het mij dat dat net zo brak gaat als in mijn geval van pc midi data sturen naar hardware.

Origineel geplaatst door Lotuz
En wat nu als je je PC synct aan een MPC? Wordt de timing van de software instrumenten daar ook beter door?

Ja volgens mij wel maar dat is niet met alle sequencers mogelijk. Cubase kan dit bij mij weten niet. dus ik zou graag een clock willen aanschaffen waarmee ik cubase strak kan laten lopen. Iemand een sugestie en/of evaring hier mee?

deze draad kan opzich gesloten worden......ik denk dat ik gewoon eens een mpc moet proberen en er dan is wat eigen gear aanhang om even te tjekken hoe die werkt. ik ben iig erg benieuwd. bedankt allemaal voor de comments

Origineel geplaatst door Lotuz

Nee.
Sowieso is timing van VST's normaal gesproken geen probleem. Het midi clock probleem treedt immers pas op als je externe apparaten gaat aansturen.

En als je de pc als 'slave' laat meelopen met een externe clock keert hetzelfde probleem weer terug. Je pc zal namelijk zijn clock moeten synchroniseren aan een externe puls maar doordat er allerlei processen meespelen op de achtergrond gaat nu de clock van je pc fluctueren. De mate van de afwijlking is wederom van veel factoren afhankelijk: cpu, geheugen, sequencer, geluidskaart, grafiche kaart etc.

Wanneer ik de MPC 60 midiclock op 128 Bpm laat uitsturen naar een delay, dan schommelt de delay tussen de 127 en 128 in. Dit zie ik in het display van de delay

Origineel geplaatst door ch9527
mpc's zijn strak! zelfs protools in een pro studio heeft schommelingen. Best klote! want dingen syncen met live audio gaat lastig daardoor.
meeste studio's weten niet eens hoe je een mpc moet syncen met de clock uit protools.

??

das niet zo moeilijk hoor :D

en overigens is bij mij protools gewoon de master en de mpc's de slaves.. geen ENKEL gezeik.. zo strak als anna kournikova

dingen puur op bpm sync laten lopen is natuurlijk niet te doen.. gelukkig zijn er ook midikabels he?

live audio opnemen identify beat en hups je hebt je mpc gesynct aan je live audio.. als je live audio maar strak is dan he :D

en natuurlijk zijn niet alle apparaten even goed geijkt..

als je van dit soort kleine schommelingen last hebt moet je wat anders gaan doen.. tss

Back