Soundcraft Signature mtk 12 kapot: tips voor vervanging

Tierelantijn

Gibberish
Hey,

Onlangs is een xlr uitgang van het masterspoor kapot gegaan op mijn mengpaneel/audio interface. Het betreft de Signature MTK 12.

Ik vraag me het volgende af:
1. Is hieromheen te werken, bv met group 1/2? Ik kon het niet helemaal bedenken.
2. Wat is een goede vervanging? Ik heb niet perse een mengpaneel nodig, maar ik wil wel zsm mijn interface vervangen. Ik gebruik nu 10 inputs. Dat is wat ik minimaal nodig heb. Dus:
- zijn er vergelijkbare interface/mengpanelen?
- Hebben jullie tips om bijvoorbeeld meerder instrumenten naar een soort hub te sturen en van daaruit naar een interface? Ik hoef eigenlijk nooit meerdere instrumenten tegelijk opnemen. Ik gebruik ook maar 1 mic pre per keer. Het gaat dan eigenlijk om een tip voor iets dat geschikt is om als hub te gebruiken en eventueel een tip voor een audio interface. Mijn budget is 500 eu ongeveer.

Het is misschien een beetje een noob vraag maar het is echt alweer 6+ jaar geleden dat ik hier over na hoefde te denken. Hulp wordt gewaardeerd!

Als je compact wil gaan en al die 10 inputs samen gebruikt zou je een patchbay kunnen gebruiken - wat jij een hub noemt denk ik - (dan heb je tot 16 inputs) en die naar een 8 kanaals interface te prikken. 8 is zo'n beetje de standaard. Er kunnen de meest gebruikte dan blijven zitten, de andere die wisselen prik je tijdelijk over.

Kies maar n filmpje

ik heb nt gekeken maar dit is mogelijk interessant

Een degelijke patchbay verdenken van kwaliteitsverlies vergeleken met een oude mixer die je als patchbay gebruikt lijkt me nogal onterecht. Die mixer is ook niet heilig natuurlijk
Ja er zijn desktop patchbays maar die zijn duurder en hebben vaak minder connecties

Tot een kanaal of 16 zou ik ook voor een interface gaan waar je alles ik kan stoppen. Al dan niet met adat. Hoef je nooit om te pluggen.

Heb je de kabels van links en rechts al omgedraaid? Om te checken of echt de connector stuk is? Ik zou ook gaan voor reparatie. Zit er nog nog een jack uitgang waarmee je kan testen of het kanaal wel goed werkt? Of zijn dat inserts?

Heb je de kabels van links en rechts al omgedraaid? Om te checken of echt de connector stuk is? Ik zou ook gaan voor reparatie. Zit er nog nog een jack uitgang waarmee je kan testen of het kanaal wel goed werkt? Of zijn dat inserts?
Ja ik heb ze omgedraaid. Ik zal checken of de weergave per koptelefoon goed werkt later vandaag.

Je hebt nog 2 opties, ik weet niet precies wat er is gebeurd maar misschien dat de volgende link het probleem kan zijn

2e optie, repareren/connector vervangen ? headphone en master zijn aan elkaar gekoppeld dus als je nog stereo hebt op de headphone dan ligt it misschien alleen aan de xlr connector.
Bedankt voor de link, maar dat is een ander probleem. Repareren is een goede optie maar ik heb hier geen enkele ervaring mee en ik heb geen adres waar ze het kunnen maken.

Ik heb net geluisterd over de koptelefoon uitgang en in ableton alles naar links en naar rechts gezet. Het blijkt dat het hele linker kanaal niet werkt. De connector is wss prima.

Uphoria 1820 met een ada-8200, dan zit je op 16 kanalen onder de 500 euro en nog steeds 44khz/24bit.
Dit is één mogelijkheid (en als je een wat betere kwaliteit wil, kan je een Focusrite Scarlet 18i20 + OctoPre nemen in plaats van Behringer equivalenten).
Je kunt evt. ook in plaats van een 2e 'interface' / ADAT-bak kiezen voor bijv. een Samson SM10 rackmixertje met 10x stereo input.

Dat is 16 kanalen voor heel weinig inderdaad:)
Als je nooit meerdere kanalen tegelijk opneemt zoals hij aangeeft zou ik eerder een kwalitafief goede audio interface kopen met goede convertors en minder kanalen dan een matige audio interface zoals de Behringer 1820 met meer inputs. En dan een goede gebruikte analoge tafel met voldoende inputs als submixer/monitormixer waar je al je gear op kan aansluiten.
MTK12 is via USB ook maar max 48khz dus met een 24/96 audio interface ga je er dan al op vooruit qua geluidskwaliteit...

Laatst gewijzigd:
Ik heb net geluisterd over de koptelefoon uitgang en in ableton alles naar links en naar rechts gezet. Het blijkt dat het hele linker kanaal niet werkt. De connector is wss prima.
Maar dan een probleem ergens in een Ableton instelling routing misschien? Hopelijk dan makkelijk op te lossen.

tja dan weet je weer genoeg, ik weet niet of een reparatie goedkoper is dan een uphoria 1820 + ada8200. Jammer, want de MTK is een leuke tafel an sich, een huidig alternatief zou zijn een Tascam model 12 dat iets boven je budget zit. Echter, als t nou nipt uitkomt vwb het aantal kanalen, dan zou ik dat ook niet doen. Als je niet echt een mixer nodig hebt behalve om het aantal inputs voor naar ableton, dan zou ik het gewoon laten, imo less is more, zeker als je toch eigenlijk al ITB werkt en zoals hierboven ook al gezegd werd, het gemak dat alles wat je hebt al ingeprikt zit kan al heel wat doen voor je workflow...

Persoonlijk ben ik geen fan van de adat constructie mits je bijv. een RME raydat oid gebruikt, maar het is wel de goedkoopste manier om veel kanalen binnen te harken. x32 rack is wellicht een betere oplossing, maar kan ook echt overkill zijn en nog steeds boven je budget. Ik vind verder dat veel alternatieven vs een uphoria1820 best wel overschat worden, zoveel beter zijn ze niet en wat wel echt veel beter is zit niet in je budget. De uphoria lijn werkt echt meer dan prima voor het geld, enige kritiek die ik kan noemen is dat je iets meer noise krijgt zodra je ergens gain toevoegt (maw, volume knop op 12 uur is precies goed), echter zal de gemiddelde sterveling daar weinig van meekrijgen.

Back