Acid

dilemma

djdilemmapuntnl
Wie kan er mij het geheim van de Acid loop uitleggen. Het geluid dat krijg ik er nogwel uit maar ik ben zo a musicaal dat ik op de een of andere manier maar geen lekker loopje der uitgepoept krijg. Ik heb een bassstation en een supernova tot mijn beschikking, daar zal het iniedergeval niet aan liggen.

AL vast bedankt.

Groeten richard.

Oei, dit gaat waarschijnlijk een vervelende thread voor je worden. 8o)

Origineel geplaatst door smackos
Zwarte funk baslijnen...gewoon wat aanklooien in bluestoonladdertjes :D
Inderdaad, een goeie acidlijn dient een bepaalde funk/swing in zich te hebben (tenminste, dat vind ik belangrijk). Ik denk dat daarom het gebruik van accenten en slides altijd lekker werkt in acidlijntjes.
Daarnaast dienen de noten ook bij elkaar te passen, dus enige muzikale kennis op het gebied van melodie is ook belangrijk.

Een alternatieve, overigens best vaak gebruikte, manier voor het maken van acidlijnen kan zijn om at-random wat in te rammen in je sequencer en dat net zo vaak te doen tot die ene toevalstreffer erbij zit.

Ik antwoord er even een paar tegelijk.

Als ik geld genoeg had voor een tb 303 had ik ook genoeg geld gehad om iemand in te huren die hem voor mij bespeeld¿
De bassstation heeft nog een oscilator extra. (die ik overigens niet gebruik om de Klassieke 303 sound te krijgen)
Dat van die noten in de sequenser rammen is inderdaad een aantal keer gelukt maar werkt niet bevredigend voor mij.
Heb ik genoeg aan de armzalige enkele midi/mono uitgang van de bassstation¿
Intonatie is idd een probleem. (maar ik ben wel leergierig). Voor diegene met het perfecte antwoord heb ik een exclusiefe mix cd (grafisch vormgegeven door moi) met mijn favoriete acid platen der op.

maar waarom in godens naam een bluestoonladder :confused:
depri zuur house.

Origineel geplaatst door dilemma
Hou maar op over die TB. Ik heb na drie jaar zoeken de hoop op gegeven er een onder de 1000 tegen te komen.

heb je duidelijk niet goed gezocht .. gebruik de zoekfunktie op t forum eens en zoek naar 303 of TB-303 etc.

zijn regelmatig voorbij gekomen hier voor minder dan 1000 euro

Origineel geplaatst door crx303
Je moet ook een 303 gebruiken, met zo'n bass station wordt het nooit wat.

Oeps sorry, was een smilie vergeten :biertje:

:D

qua geluid in de software de beste emulatie van een 303 is de audiorealism bassline.
zeker qua sequencing en de daaruitvoortkomende funk.
probeer die is.

ik zou met weinig geld echt geen betere oplossing weten

Laten we er nu even van uit gaan dat ik na het aanschaffen van mijn bassstation en mijn derde sl1200 ff geen cash meer heb en met de spullen die ik nu heb fatsoenlijke acid wil maken. ik kan zelfs met mijn mach five tweaken.

TIPS>¿

De beste optie is idd het klakkeloos inrammen van noten in je keyeditor binnen de 4 kwartsmaat.
Maak enkele noten langer, maak sommige korter en laat ze vooral ook overlappen... dan krijg je ook die vette slides.

Luisteren en je hoort vaak de geweldigste "toevalstreffers"

Je kunt deze 4 kwart ook in 4 deeltjes knippen en in een andere volgorde terugzetten... of één of twee van deze delen weer loopen.

Waarom krijg je op deze manier de goede acidline? De TB303 is niet echt makkelijk te programmeren. Tijdens het invoeren van je noten op een 303 hoor je je ze niet. Dat kan pas als je het pattern hebt afgesloten en 'm dan afspeelt.
Daarom druk ik op mijn TB303 maar wat raak, en luister ik de pattern terug of ie me bevalt. Ik kan 'm daarna altijd nog aanpassen per noot. Maar juist dat klakkeloze is wat naar mijn idee die zieke acidlines maakt.

Verder, om Acid te maken hoef je niet perse een 303 te hebben. Je kan bovengenoemde werkwijze ook loslate op vette analoge bakken zoals de SH101, of de Juno 60 of andere machines. Zo'n dikke acid synthloop samen met een dikke 808 of 909 zullen je ook zeker tevreden stemmen.

eneeh, een 303 onder de 1000 euro lukt best. heb voor de mijne 750 betaald...

*** sniff vinyl ***

Het geheim van de TB loopjes zit hem behalve in de slides en accents ook in de stiltes!

Als je 4 tellen in een loop zet, en in piano roll edit het volgende neerzet:

XX=_ _XX= =_XXX _X=_

waarbij:

X een noot is
= een extra 16e dr aan vast
_ een rust is.

wat je krijgt is dus één 16e, één 8e noot, daarna één achtste rust, één 16e, één 8e met een stip (drie zestienden gebonden), een zestiende rust, één 8e noot en dan nog een zestiende rust.

Toonhoogtes moet je een beetje mee spelen, maar meestal werkt een mineur 7 akkoord wel goed, met een paar 'uitglijders' een half toontje omhoog of een hele omlaag.

-C-

Origineel geplaatst door Vinyl Junk
De TB303 is niet echt makkelijk te programmeren. Tijdens het invoeren van je noten op een 303 hoor je je ze niet. Dat kan pas als je het pattern hebt afgesloten en 'm dan afspeelt.

In het begin speelde ik alles in zestienden in en bond ik noten van gelijke toonhoogte aan elkaar met slides. Het is een kwestie van leren hoe je met de time mode om moet gaan. Eigenlijk moet je langzaam voor jezelf de nootjes neurieen en op de maat de noten, gebonden noten en rusten intikken. Kost effe moeite maar dan leer je het op een gegeven moment wel. Goddank kan ik met de monomachine direct inspelen als de stepsequencer in record mode staat.

-C-

Back