Acid

Een acid loop kenmerkt zich niet alleen door het synth geluid - da's makkelijk: 303 (achtig) maar ook zeker door de sequencing.

Acid is dan ook mede ontstaan als gevolg van bijna-lege batterijen in een 303. Dit resulteerde in volledig "random" 303 patterns of heftige mutaties in je voorgeprogrammeerde patterns. Je kunt dus "klakkeloos" noten ingeven om dit effect te bereiken of door de Matrix functies "randomize pattern" en "alter pattern" in Reason te gebruiken. Je kunt net zo lang randomizen tot je een killer loop te pakken hebt (maar of je dan eigenlijk zelf nog wel muziek aan het maken bent?? :confused: )

Ik heb hier een voorbeeldje van wat ik bedoel (vooral halverwege de track luisteren):

http://www.tellegen.com/saw_acid.mp3

(Let vooral niet op de overgangen, het is "live" opgenomen - dankzij mede forumers die me dit gisteren geleerd hebben.)

Acid is dus ook een beetje "the sound of random". Ik weet niet of andere soft- of hardware ook zoiets random kunnen - anders kun je random patterns uit de matrix exporteren naar midi en deze weer exporteren en importeren in je eigen sequencer.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door C738
Het geheim van de TB loopjes zit hem behalve in de slides en accents ook in de stiltes!

Als je 4 tellen in een loop zet, en in piano roll edit het volgende neerzet:

XX=_ _XX= =_XXX _X=_

waarbij:

X een noot is
= een extra 16e dr aan vast
_ een rust is.

wat je krijgt is dus één 16e, één 8e noot, daarna één achtste rust, één 16e, één 8e met een stip (drie zestienden gebonden), een zestiende rust, één 8e noot en dan nog een zestiende rust.

Toonhoogtes moet je een beetje mee spelen, maar meestal werkt een mineur 7 akkoord wel goed, met een paar 'uitglijders' een half toontje omhoog of een hele omlaag.

-C-
Ik ben geen Acid kenner, maar als ik deze beschrijving vergelijk met wat ik aan Acid gehoord heb, is dit een hele goede beschrijving.
Wat Sly Dog ook al zei van swing is ook inderdaad te vinden in Acid.

Om een bijdrage te leveren: probeer ook eens meer met die 16en te experimenteren, en het liefst met de 16en voor de volgende tel dezelfde noot te laten spelen als de noot ervoor. Wat je dan krijgt is ook die groove die in de funk gebruikt wordt. Gebruik dan slide/portamento naar de noten die komen volgend op die 16en.
Ook het gebruik van de pentatonische toonladder is naast een mineur toonladder komt voor in Acid.

:doei:
Yoonchi

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
volgens mij was seventhson aardig ontopic hoor.. hij liet je toch een acid loopje horen en vertelde waarmee t gemaakt was.. wat wil je zelf nu precies :confused:

Ik had het ook niet over svenson maar het gezever in het algemeen. Kan ik er aan doen dat mensen zich zo snel de kast op laten jagen. Maakt wel de discussie wat opener nu.

Als ik een mod zou zijn dan was ik er een met een zweepje. (kan iemand een SM smilie maken a.u.b).

Origineel geplaatst door the_duduman
...volledig "random" 303 patterns of heftige mutaties in je voorgeprogrammeerde patterns...
Zo heb ik ooit nog eens een lekkere acidloop gemaakt met een K-Station door daar een acid-achtig geluidje voor te bouwen en deze vervolgens de MIDI-drumtrack te laten afspelen die ik voor de AiRBase had geprogrammerd. Dat leverde een lekker ritmisch stukje acidwerk op met een 'abstract' klinkende melodie waarbij de noten vrij dicht bij elkaar lagen.

Waarom lees ik hier nog niets over acid loopjes die korter zijn dan 16 tellen? In mijn 303 zitten bijvoorbeeld een aantal patterns met lengte 3 of 6 of 12. Daar krijg je heeeel trippy acid mee... 8~
Ook geinig om bijvoorbeeld een lengte 3 pattern in een break te gebruiken, tussen je normale lengte 16 patterns. Maar dit is wel moeilijk uitmikken als je het live wil doen, want na de break wil je de lengte 16 pattern natuurlijk weer gelijk met je lengte 16 drum patterns laten meelopen. Met een midi sequencer gekoppeld aan je bassstation heb je dit pronbleem natuurlijk niet.

Weet iemand trouwens hoe je de lengte van een 303 pattern kunt aanpassen, afgezien van de batterijen er een tijdje uit laten? "Vroeger" wist ik het maar tegenwoordig lukt het me niet. Het was iets met een knopje een aantal keren snel achter elkaar indrukken, maar welke?

Origineel geplaatst door Jim Pounder

Weet iemand trouwens hoe je de lengte van een 303 pattern kunt aanpassen, afgezien van de batterijen er een tijdje uit laten? "Vroeger" wist ik het maar tegenwoordig lukt het me niet. Het was iets met een knopje een aantal keren snel achter elkaar indrukken, maar welke?

pitch mode -> function(inhouden) -> step (x-aantal keer)

triolen is de knop ernaast

De gate waarde van je zestiende noten is bij een Tb dacht ik +- 55%
De gate waarde van een achtste noot is dan 100% + 55% = 155%

Bij het accent verhoogt de cutoff en resonance, maar tegelijkertijd gaat de decay op de filter naar beneden.

Het typische square geluid van een TB is een Pulse +-10%
Ik heb ergens gelezen dat die 18 dB filter eigenlijk 2 12db Ladder Lpf's zijn in serie, maar de 2e dan een octaaf hoger gestemd.

En wat het "squelchy" karakter betreft:

Attachments

• tbfiltenv.gif
    tbfiltenv.gif
    10,9 KB · Bekeken: 118
Origineel geplaatst door the_duduman
Acid is dan ook mede ontstaan als gevolg van bijna-lege batterijen in een 303. Dit resulteerde in volledig "random" 303 patterns of heftige mutaties in je voorgeprogrammeerde patterns.
Ghehe, nog nooit gehoord? Bron?

De vraag was hoe maak ik een acid loop - dit is mijn tip, met voorbeeld en op verzoek met bron.

Ik zeg absoluut niet dat alle goede loops zo gemaakt zijn, just my 2 cents

Post anders nog een stroomschema van de 303 of zo...:okdan:

Origineel geplaatst door dilemma
Ik had het ook niet over svenson maar het gezever in het algemeen. Kan ik er aan doen dat mensen zich zo snel de kast op laten jagen. Maakt wel de discussie wat opener nu.

Als ik een mod zou zijn dan was ik er een met een zweepje. (kan iemand een SM smilie maken a.u.b).

Zo op de kast gejaagd voelde ik me ook niet hoor. ;)
Maar maakt verder ook niet uit,ik gaf eerder al een link naar die Phoscyon vsti en die kost 85E geloof ik.
Als ik jou was zou ik die serieus overwegen,instant acid om t zo maar te zeggen en dat ga je met die basstation niet voor mekaar krijgen. (althans dat denk ik)
Heb er even een voorbeeldje bij gedaan zodat je kan horen hoe ie klinkt.

Attachments

• randomacid.mp3
    805,7 KB · Bekeken: 118
Back