Vergelijking EXS24 t.o.v. Emu E4

David

Ouwe rot
Deze vergelijkende test tussen Emu E4 en EXS24 gaat ervan uit dat eenzelfde sample bank (afkomstig van een Akai CD-Rom) tegelijk werd ingeladen in zowel EXS24 als E4...

EXS24, LAADTIJD
- gemiddeld 1" à 2" voor een 32MB bank... no comment !
- razendsnel om te auditioneren/vergelijken/kiezen

EXS24, RAM MANAGEMENT
zoveel RAM als de PC heeft (minus gebruik door Windows en Logic) óf virtueel onbeperkt met Logic 5 dankzij streaming, zoals GigaSampler; de 128MB van de E4, en de recht evenredige laadtijd/wachttijd lijkt daarmee totaal achterhaald...

----

EXS24, AUDIO KWALITEIT
de conversie van Akai naar .wav is bij EXS24 stukken beter dan met de Steinberg HALion voor Cubase, MAAR er blijft toch nog een objectief waarneembaar verschil in klank : eenzelfde sample klinkt bij playback door de Emu breder gespatialiseerd, met meer diepte, warmte en presentie, dan als je diezelfde sample met de EXS24 afspeelt. Of ruwweg gesteld : de Emu klinkt echt ultra wide-stereo, de EXS24 nogal verdacht mono-achtig...

EXS24 PRESET SELECTIE
a) onmogelijk om een hele sample bank in z'n geheel in te laden met meerdere presets tegelijk (kan de HALion wel);
b) ondersteunt géén program changes via midi !!
c) gevolg van a+b = selecteren van presets kan enkel 1 per 1 in een pull-down menu met de steeds meer felgehate muis... (zelfde opmerking voor de 1008 presets van de ES2...)

EXS24 FILE MANAGEMENT
De EXS24 plaatst zijn data in 2 verschillende mapjes: AKAI Samples en Preset Instruments (of zoiets) ; in die laatste kan je zonder enig probleem diep vertakte sub-directories aanmaken en (her-)indelen (bv. met de naam van de sample CD-Rom erbij), MAAR vreemd genoeg mag dit bij de overeenkomstige AKAI Samples dan weer niet !! Want anders herkent EXS24 z'n samples niet meteen, en gaat hij minstens ca. 20" à 30" heel de HD scannen, TELKENS je een andere preset selecteert...
- gevolg 1 : als je meerdere CD-Roms hebt geconverteerd, wordt het onoverzichtelijk welke .wavs nu afkomstig zijn van welke CD-Rom
- gevolg 2 : er mogen in de AKAI Samples nergens geen 2 files of mapjes inzitten met een identieke naam (bv. "Volume 1" of "Beat01.wav")
- gevolg 3 : overzichtelijk catalogiseren kan enkel in de Preset Instruments map, niet in de AKAI Samples map
- gevolg 4 : onhandig om een complete backup te maken van een naar EXS24 geconverteerde CD-Rom

EXS24, POLYFONIE
64 voices itt 128 op deEmu E4

EXS24, FILTER
a) inschakelen van de filter vraagt opvallend hogere stress van de CPU ; kan daarom gelukkig toch uitgeschakeld worden
b) slechts 4 filter types itt 21 op de Emu E4 (vanaf EOS 3.0)

EXS24, MODULATION MATRIX
bij EXS24: beperkt aantal gefixeerde sources/destinations
bij Emu-4: vrij configureerbare "cords" (18 in EOS 3, 24 in EOS 4.xx)

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor je informatie David maar voor mij geen softsamplers meeer nu dat ik met EMU heb gewerkt. Tijdje geleden dacht ik er anders over ;)

gr. Mario

Klinkt de ESX24 hetzelfde op de Mac als op PC?

Maar als je problemen hebt met het geluid van de EXS24 kun je die altijd nog met plugins oppoetsen toch?

zeker weten..heb de emu hier en de exs ik hoor weinig verschil als je het inderdaad oppoetst

gebruik de exs meer omdat ie zo verrekte strak klinkt t.o.v die losse emu timing

Geen problemen mee.

Origineel geplaatst door sh101
david je vergeet de timing? van de exs?

Die is inderdaad tiptop in orde, en wellicht strakker dan de Emu.

Origineel geplaatst door mario
Bedankt voor je informatie David maar voor mij geen softsamplers meeer nu dat ik met EMU heb gewerkt. Tijdje geleden dacht ik er anders over ;)
gr. Mario

héhé, groot gelijk! 8)

Enige écht valabele soft-alternatief voor de Emu, zou NI Kontakt kunnen zijn. En er zou nog steeds een Emulator-5 VSTi in de pijplijn moeten zitten... :confused:

ik denk dat emagic nooit de exs heeft bedoeld als volwaardige sampler. gezien het feit van het missen van een aantal belangrijke sampler functie. en het niet uit komen van een goeie update.
ik denk dat het meer bedoeld is als erg uitgebreidde sampler player.

ik denk daarom dat je niet een hardware sampler zoals een emu kan vergelijken met exs24. misschien dat een vergelijking met een programma als kontakt veel beter is om dat die veel meer lijkt op een conventionel hardware sampler.

ik zelf gebruik de exs24 wel als volwaardige sampler. alhoewel ik steeds meer dingen ga missen als filters, timestretch mogelijk heden en de file manegment is idd ronduit k*t! maar dat neemt niet weg dat het nog steeds het meest veelzijdige(eigenlijk het makelijkst te hanteren) softsampler is die er is

(maar dat vindt ik:) )

Ik heb zelf de exs24 en de es1& es2 gebruikt, maar ik vind deze instrumenten echt niet zo goed.
De enige reden waarom ik de exs nog gebruik is omdat het handig is als je iets wil "vermenigvuldigen" maar als ik een sample maak en die echt wil bewerken gebruik ik reaktor.

ff een klein tipje voor de mensen die de exs24 ook als sampler gebruiken, als je banks in je sampler instruments dir staan word het op een gegeven monent een onoverzichtelijk zooitje..
NMaar dit hoeft niet, je kunt gewoon een sun dir/map aamaken in die dir en daarin weer andere banks zetten.
Nog een tip, gebruik recycle, export als SF2, open die in de EXS24 en alles staat goed, je kunt ook de rex file erin zetten, heb je meteen een midifile erbij die alles ineens goed zet voor je.
Voor mij geen hardware sampler meer, veels te omslactig met zo'n klein f*ck schermpje enzo, ik heb een 15 inch TFT als sanmpler en de andere voor mijn sequencer.
Wat geluidskwaliteit betreft, klinkt perfect,je moet uiteraard wel een goede geluidskaart gebruiken!

Back