Stereo naar mono -> volumeverschillen?

Ik denk dat je het monosignaal beter kan checken door 1 speaker dan het monogeluid door 2 speakers laat horen, dit omdat de geluidsdruk dan weer met 3 db toeneemt waardoor het effect niet goed hoorbaar is. 1 speaker om het geluid na te bootsen van een monoradio.

Origineel geplaatst door the perculator
O ja. Ik heb even geprobeert stereo 1/2 output computer naar 1/2 op de tafel, pan in het midden. dus mono. Als je dan gaat pannen aan je stereo bas drum wordt die harder en zachter.

Maar wat is de big deal daar nou eigelijk aan lijkt toch ook op je af te komen en van je af te komen.

opzich hoeft t natuurlijk geen big deal te zijn als je er rekening mee houdt natuurlijk.. maar als je dit niet heb gedaan kan je muziek waarin je bijv. fanatiek met panning bent bezig geweest wel anders klinken als dat de bedoeling was, en dat kan naar of niet naar uitpakken, afhankelijk van wat je gedaan heb natuurlijk :)

en de PA systemen waar ik t over heb zullen over t algemeen wel gebruikt worden in de hardcore / dance muziek etc.

PA systemen waarbij akoestiek (concerten etc.) en film effecten een grote rol spelen zullen uiteraard stereo (surround) zijn :)

Ff van het net geript:

http://www.soundonsound.com/sos/May02/articles/qa0502.asp

Q:

What is panning law?

Can someone please explain about panning law? Apparantly Cubase defaults to -6dB and Logic to -0dB -- does this mean better playback, higher recording levels, or something else?

A:

Technical Editor Hugh Robjohns replies: When a signal is panned centrally, exactly the same signal will be output on both the left and right audio channels. If, on the other hand, the signal is panned fully to one side or the other, it's only output on one channel. If you listen to the results over loudspeakers, the doubled acoustic energy in the room when replaying a centrally-panned sound will produce a louder signal. And as we're talking about acoustic power, the signal level will appear to increase by about 3dB, compared to the level when only one channel is outputting the signal.

So if you pan from hard left, through centre, to hard right, it will sound as if the level rises slightly as it passes through the centre. To overcome this, mixer designers engineer the panning law to introduce a 3dB level drop at the centre, relative to the edges. However, if mono compatibility is important, a 6dB centre attenuation is necessary because the left and right channels are mixed together to make a derived mono. With the same signal in both channels (from a centrally panned signal), the voltage addition results in a 6dB level increase compared to the level of a signal in a single channel, so many broadcast desks employ a 6dB centre attenuation in their pan pots.

Manufacturers of mixers for general purpose often hedge their bets, and arrange a centre attentuation of 4.5dB, being halfway between the two camps! This is an excellent compromise in my opinion and seems to work well in all circumstances. However, bear in mind that because of the panning law, altering an instrument's stereo panning will also change its perceived level in the mix by a small but often significant amount. For this reason, I advocate panning sources to the required positions before crafting the final balance. Some people recommend getting the balance in mono first, but the balance will change by anything up to 6dB if you then pan sources around, which isn't very helpful. And if you think all this is complicated, spare a thought for surround sound panning laws!

Origineel geplaatst door Catalunya
Met een hoofdtelefoon op of stereo afluisteren zul je weinig van de fase merken denk ik. Je zult eigenlijk een spectrumanalyzer moeten hebben die checked wat er van de kick overblijft wanneer deze stereo LR dezelfde bron is en mono wordt afgespeeld.
Volgens mij is het beste voorbeeld van in of uit fase het fasereffect. Het ene moment wordt het geluid harder en op het andere moment zwakker.
Volgens mij is juist helemaal links of rechts geen verschil in db. Maar ik weet dit niet zeker.

Mijn broer en ik hebben ooit van 2 identieke singletjes de zang weg kunnen halen door ze gelijk af te spelen.

Ja daarom dat theorie en praktijk verhaal, alleen een sinus zal compleet uitdoven, bij een gewoon nummer is het effect meestal niet voorspelbaar.

Origineel geplaatst door bikkel
Ff van het net geript:

http://www.soundonsound.com/sos/May02/articles/qa0502.asp

Ja daarom dat theorie en praktijk verhaal, alleen een sinus zal compleet uitdoven, bij een gewoon nummer is het effect meestal niet voorspelbaar.

Zou dit op elke mengtafel zitten? Dus in neutraalstand wordt het geluid 3 db harder om het signaal hetzelfde volume te geven als pannen links en rechts?
Interessante materie

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Tactic
De discussie is volgens mij begonnen om het feit dat als je een mono signaal stereo panned, dat de -balans- mono afgespeeld anders zou zijn. Waarop mijn argument is, dat de balans niet veranderd. Oftwel geluiden die eerst naar links of rechts gepanned zitten , zitten nog even hard in de mix. Voorbeeld : Radio, op een mono radio is de (stereo) -balans- niet anders dan die op een stereo radio.

ik beweerde dat als je geluiden heen en weer gaat pannen het volume zal veranderen op een mono afluister systeem en dit is toch volgens mij nu wel aardig bevestigd in de laatste posts ..

Zou dit op elke mengtafel zitten? Dus in neutraalstand wordt het geluid 3 db harder?
Interessante materie

Volgens mij staat de panning law adjustment in iedere handleiding bij de specs aangeduid (maar niet in die van mij......ik gok dat het een +4.5dB is....). Maar ik denk dat als het van 0 tot 6dB kan verschillen per mixer, er al een hoop verwarring hier opgelost kan worden, want sommige mixers gedragen zich dus niet perfect, sommige niet in stereo, sommige niet in mono, en sommige mixers zitten tussen stereo en mono perfect in.

Dat alleen al kan vier verschillende meningen opleveren in deze thread van mensen die het toch echt met hun eigen oren horen!

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
ik beweerde dat als je geluiden heen en weer gaat pannen het volume zal veranderen op een mono afluister systeem en dit is toch volgens mij nu wel aardig bevestigd in de laatste posts ..

Nee hoor, het kan best zijn dat op zijn mixer dat verhaal perfect opgaat.

Volgens mij staat de panning law adjustment in iedere handleiding bij de specs aangeduid (maar niet in die van mij......ik gok dat het een +4.5dB is....). Maar ik denk dat als het van 0 tot 6dB kan verschillen per mixer, er al een hoop verwarring hier opgelost kan worden, want sommige mixers gedragen zich dus niet perfect, sommige niet in stereo, sommige niet in mono, en sommige mixers zitten tussen stereo en mono perfect in.

Dat alleen al kan vier verschillende meningen opleveren in deze thread van mensen die het toch echt met hun eigen oren horen!

Ben niet zo goed in de Engelse taal, maar betekent level drop nu dat het signaal in neutraalstand dus 3 db harder wordt of zachter? drop betekent neergaand dacht ik.

Origineel geplaatst door the perculator
Over welke pa systemen heb jij het dan. Want ik heb nog nooit geluid gedaan op een mono systeem. (Paard, Off corso, Now Wow, vele schouwburgen in ned & belgie, etc.) Ze hebben wel vaak een cluster, en die is wel vaak mono.
Ja de sub's stuur je ook vaak mono aan.

U2 PA is over het algemeen in mono :D

Nee hoor, het kan best zijn dat op zijn mixer dat verhaal perfect opgaat.

als je de laatste regels van dat sos stukje nog eens leest gaat t zelfs op mixers waarbij de panning law erg goed geregelt is niet op en wordt t sterk afgeraden heen en weer te pannen

als ik t goed begrijp compenseert de panning law wel .. maar nooit 100%

Ben niet zo goed in de Engelse taal, maar betekent level drop nu dat het signaal in neutraalstand dus 3 db harder wordt of zachter? drop betekent neergaand dacht ik.

Het glas is half vol of half leeg. +3dB aan uiteinden of juist -3dB in het midden komt praktisch op het zelfde neer.

als je de laatste regels van dat sos stukje nog eens leest gaat t zelfs op mixers waarbij de panning law erg goed geregelt is niet op en wordt t sterk afgeraden heen en weer te pannen

Je bent een beetje irritant, maar goed, let op dit stukje wat er aan vooraf gaat:

Manufacturers of mixers for general purpose often (dus zelfs dan niet altijd) hedge their bets, and arrange a centre attentuation of 4.5dB

Je bent een beetje irritant, maar goed, let op dit stukje wat er aan vooraf gaat:

ok je heb gelijk.. had erover heen gelezen.. sorry dat ik irritant was :P

maar goed, stel dus dat je die pannings effect juist expres zou maken waarbij het juist de bedoeling is dat het goed waarneembaar is.. dan zou t op een mono pa duidelijk hoorbaar zijn

maar goed, interessant stukkie uit de sos :okdan:

Laatst gewijzigd:
ok je heb gelijk.. had erover heen gelezen.. sorry dat ik irritant was :P

maar goed, stel dus dat je die pannings effect juist expres zou maken waarbij het juist de bedoeling is dat het goed waarneembaar is.. dan zou t op een mono pa duidelijk hoorbaar zijn

Als je een mono signaal stereo maakt, met een bepaalde panningslaw in gedachte , dan zou wanneer je terug naar mono gaat het origineel volumeniveau ten allen tijde behouden moeten blijven. Volgens mij wordt dit ook altijd gedaan (Tactic z'n voorbeeld bevestigd dit), het zou anders redelijk lastig worden wanneer gepande signalen op en neer gaan in een mono mix.

Ik denk dat je daar een beetje last mee had :D

Origineel geplaatst door Toon
Ik denk dat je daar een beetje last mee had :D

mja dat heb je dus ook, en Dione's voorbeeld bevestigd dat, en die weet echt wel waar die wel of geen rekening mee moet houden met t bouwen van zn tracks.. en elke mono pa setup zal wel weer anders zijn dus ik zou er ook maar niet blindelings vanuit gaan dat stereo truukjes overal goed klinken omdat het via omweggetjes wel weer gecompenseert wordt.. maar goed deze topic begon als een simpele tip naar iemand waarbij ik zei dat ie er rekening mee moest houden, en ik ben nog steeds van mening dat dit geen overbodige luxe is.. en t zal vast niet uitdraaien op een ramp en in veel stylen zou t waarschijnlijk niet eens opvallen als bedoelde stereo effecten in een zaal met een mono pa meer op harder en zachter effecten lijken (psy bijv.) maar t verschil is er wel ..

en de waarschuwing van dione met t voorbeeld van een synth die te breed (of net niet breed genoeg, tis maar hoe je t bekijkt) in t stereo beeld komt te liggen die dan op een mono pa een stuk zachter zou klinken (of weg vallen) terwijl er wel keihard een overstuurde kick staat te dreunen met overstuurde snares / hihats en andere zooi die vaak in t midden van de track liggen zou ik ook zeker niet negeren want t lijkt me knap lullig als je track zo inelkaar valt..

Maar panning en stereofase zijn dingen die als gemeenschappelijke factor alleen hebben dat het over muziek gaat en dat je er stereo geluid voor moet hebben.

En vergeet EQ niet. Lijkt me slimmer om eerst de mono compabiliteit te checken alvorens te gaan EQ'en, want wanneer diverse geluidsbronnen qua freq. gebied dicht bij elkaar liggen willen geluiden ook nogal eens niet hoorbaar worden of ze worden versterkt.

3dB is 3 deciBell oftwell 0.3 Bell.
Bell was een of andere oudere knakker die uitgevonden had dat geluid in een logaritmische schaal in kon delen.
10 tot de macht 0.3 is 2 (afgerond).

Oftewel 3dB betekend niets anders dan 2x zo hard.

Origineel geplaatst door fuse
3dB is 3 deciBell oftwell 0.3 Bell.
Bell was een of andere oudere knakker die uitgevonden had dat geluid in een logaritmische schaal in kon delen.
10 tot de macht 0.3 is 2 (afgerond).

Oftewel 3dB betekend niets anders dan 2x zo hard.

Waar tover jij het getal 10 opeens vandaan?

:mega:

Iedereen weet toch dat alle versterkers tot 10 gaan.
Op 1tje na dan. :W

Back