Actieve monitors via stekkerblok uitzetten?

Origin X

8 Bit
Ik heb de apparatuur in mijn studio op twee stekkerblokken aangesloten.
Ik vind het een fijn idee dat wanneer ik de spullen niet gebruik, ik de stroom er van af kan halen (d.m.v. de schakelaars op de stekkerblokken uit te zetten).

Op één stekkerblok is vooral computerapparatuur aangesloten en op de andere audio/muziek apparatuur.
Op die laatste zitten dus ook mijn actieve monitoren (KRK RP 6).
Tot nu toe zet ik voor het uitzetten van het stekkerblok waar ze op zitten eerst de monitors zelf uit. Dit vind ik echter niet erg handig omdat ik daarvoor steeds achter mijn monitoren moet kruipen, waardoor ik ze constant per ongeluk lichtelijk verplaats en mijn vette vingers op de mooie lak neer poot.

Mijn vraag is of het schadelijk voor de monitoren is, om de aan/uit schakkelaars altijd aan te houden staan, maar ze allebei in plaats van die schakelaars uit te zetten met het stekkerblok waar ze op zitten?

Ik hoor in ieder geval geen harde ploppen ofzo als ik het op die manier doe.
Misschien een beetje gare vraag, maar ik vraag het liever voor de zekerheid.

Die schakelaars achterop je Rokits doen niks anders dan de stroom onderbreken naar de voeding van de speaker. In dat opzicht is het niet schadelijk.

Ik heb mijn RP5's ook aan een stekkerblok hangen, maar bij het uitschakelen hoor ik wel een flinke plop (komt vanuit m'n mixer). Kan dit wel schadelijk zijn?

Origineel geplaatst door DavidMenting
Ik heb mijn RP5's ook aan een stekkerblok hangen, maar bij het uitschakelen hoor ik wel een flinke plop (komt vanuit m'n mixer). Kan dit wel schadelijk zijn?

In mijn optiek zou dat zeker schadelijk kunnen zijn. Ik snap dat die dingen gebouwd zijn om heel wat te kunnen verduren, maar zeer korte geluiden met een hoge amplitude lijken me toch niet echt bevorderlijk.

P.s. misschien helpt het om je mixer op een ander stekkerblok te zetten, die je vervolgens eerder uit zet dan die waar de speakers op zitten. Heb ik zelf ook.

Ik heb zelf zo'n setje van die stekkers met draadloze afstandsbedieding. Versterker e.d. op de ene groep en de rest op de andere. Kun je met twee drukknopjes alles uit zetten. Scheelt ook elke keer onder de desk kruipen ;)

Dat van die twee stekkerblokken is zeker een idee. Ik heb nu een tussenoplossing: ik heb het volume van de speakers omlaag gezet, en de mixer ingesteld dat 'ie wat harder uitstuurt. Als ik ze nu uitzet is de tik net hoorbaar. Zal niet echt schadelijk zijn toch?

Origineel geplaatst door DavidMenting
Dat van die twee stekkerblokken is zeker een idee. Ik heb nu een tussenoplossing: ik heb het volume van de speakers omlaag gezet, en de mixer ingesteld dat 'ie wat harder uitstuurt. Als ik ze nu uitzet is de tik net hoorbaar. Zal niet echt schadelijk zijn toch?

Nee, denk van niet.

Back