Monitors, saai geluid?

Yohan

Nieuwkomer
Kunnen monitors ook worden gebruikt om gewoon muziek te luisteren?

Ik wil monitors gaan aanschaffen voor het afluisteren van mijn producties maar ook om gewoon naar muziek te luisteren. De boxjes die ik nu heb, vervormen nogal snel als er een beetje bass bij komt. Ze geven ook niet zo'n mooi geluid, niet zo helder en een beetje vemoeiend. Dus wilde ik studiomonitors aanschaffen. Maar ik lees hier en daar dat monitors niet mooi hoeven te klinken maar juist neutraal, wat wordt hier precies mee bedoelt?

Groet,

Yohan

Hifi boxen voegen hoog en laag toe aan je geluid om het "mooier" te maken. Het gevaar bestaat dan dat je het perfect afmixed op je hifi terwijl het in de auto bijvoorbeeld totaal anders klinkt (vaak slechter). Monitor boxen klinken neutraal in de zin dat ze dus geen hoog of laag toevoegen. Je hebt dan na het afmixen een mix die op andere systemen meer in de buurt komt van je studio geluid.

Als je muziek van anderen over je monitoren luistert dan hoor je dus de mix zoals de artiest hem bedoeld heeft. Daarmee is ook je vraag beantwoord, ja je kunt prima muziek luisteren over monitoren.

k kan je alleen nog zeggen dat als je eenmaal beetje went aan je nieuwe speakertjes, zelfs als ze niet top of the line zijn.. dat je de muziek die je al hebt stukken beter gaat waarderen

Monitor speakers zijn vaak nearfield dus niet zo geschikt om mooi stereo weer te geven in een grotere ruimte. Monitor speaker maken vaak gebruik van de "gouden driehoek"

Het is beter om een paar mooie huiskamer speakers te kopen denk ik...

Het is beter om een paar mooie huiskamer speakers te kopen denk ik...
Waar moet ie dan zijn producties op afluisteren ?
Op hifi speaker is dat niet echt ideaal.
Op monitor speakers kan je allebei.

Ik snap dat advies ook niet helemaal, hij zegt toch duidelijk dat ie zijn eigen produkties wil luisteren/afmixen. Besteedt gewoon je hele boxenbudget aan goede monitoren en vergeet hifi.

volgens mij ligt het helemaal aan de monitor speakers... de aktieve alesis m1's zijn bijv. best geschikt om gewoon mee af te luisteren. ik vind krk's weer niet zo heel mooi voor muziek, films ed. op af te spelen. budget monitors zijn dus okeej om muziek mee af te luisteren, en behoorlijke hifi speakers (bang en olufsen ofzo) zijn weer okeej om op af te mixen, omdat je alles heel gedetaileerd hoort. maar 't is wat je net wilt... de m1's zijn geen verkeerde keuze om kennis te maken met monitors en toch nog goed muziek te luisteren.

Origineel geplaatst door Negative Plus
Waar moet ie dan zijn producties op afluisteren ?
Op hifi speaker is dat niet echt ideaal.
Op monitor speakers kan je allebei.

Niet voor monitoring natuurlijk :stupid

Tis beide niet ideaal. In je huiskamer wil je toch overal goed geluid niet alleen in de gouden driehoek? is a relaxed hoor..
Tenzij je een paar slechte monitor speakers koopt die toch stiekem fullrange zijn...

Ik volg je niet helemaal Pal.

Als je speakers zoekt om je eigen producties te luisteren en "gewone" muziek,
(dit is volgens mij wat de topic starter wou)
ben je denk ik beter af met Studio monitors.
In je huiskamer wil je toch overal goed geluid niet alleen in de gouden driehoek?
-Buiten je gouden driehoek klinken je monitors niet meteen slecht.
-Hifi speakers klinken echt niet overal in je kamer goed.

Iedereen moet het ook voor zich zelf weten. Maar dit is slechts mijn advies.

Even ter verduidelijking
Hifi staat trouwens voor de best natuurgetrouwe weergave. Dus als je "hifi" speakers koopt zullen deze weinig kleuren als het goed is natuurlijk. dat houd in dat ze ook geschikt kunnen zijn voor monitoring. Maar aangezien de akoestiek vaak niet optimaal is in home studio's hebben ze nearfield monitoren bedacht "gouden driehoek". Dit zodat de omgeving minder belangrijk is dan bij Fullrange.

Al met al kun je alle soorten speakers gebruiken ook Fullrange, als je maar weet hoe ze klinken en hoe je af wilt mixen. Heb hier wel eens te horen gekregen dat mensen zelfs op gare yoko speakers kunnen afmixen, als ze het karakter eenmaal kennen.

Ik hoor bij mijn speakers enorm verschil als ik buiten de gouden driekhoek zit... hoe wil je dit in je huiskamer dan goed krijgen...

Mijn advies luid... kun je speakers goed kunt plaatsen in de ruimte en is die ruimte vrij groot

ga voor Hifi Fullrange... heb je weinig ruimte ga voor nearfield.
Tuurlijk luister ik ook gewone muziek over mijn nearfields, maar ik zit dan ook gewoon achter mijn bureau binnen de driehoek ;-)

Ik hoop dat mijn idee nu iets duidelijker is..

Mijn advies luid... kun je speakers goed kunt plaatsen in de ruimte en is die ruimte vrij groot, ga voor Hifi Fullrange

En waarom dan niet fullrange studio monitors ?
Dan is je hele gouden driehoek probleem toch opgelost.

Jij zegt dat als je ruimte groot is en de akoestiek goed is je Hifi beter kan gebruiken.
Als je echter een kleine ruimte hebt en slechte akoestiek zouden nearfields een beter keus zijn ?
Deze logica ontgaat me.

Hoe dan ook hangt het helemaal van de topicstarter af.
Waar hij het meeste waarde aan hecht.
Als we dat niet weten kunnen we natuurlijk eindeloos zo doorgaan. :D

In iedergeval succes Yohan

Ik heb toch niet gezegd dat fullrange studio monitors niet kunnen? dat zou idd een goede oplossing kunnen zijn maar ik zou niet zozeer denken in termen als wel of geen studio monitor, maar kijken naar de specs als je op meerdere manieren gebruik wilt maken van een spiekersysteem, dat is ik waar ik op doel... Geloof dat blue sky fullrange systemen heeft..maar dan zou ik wel de akoestiek van de ruimte beter bestuderen.... zelf had ik daar geen zin in vandaar nearfield.....

Ook succes verder :okdan:

Erg bedankt voor de reacties, hier heb ik veel aan.
Ik ga voor de nearfield studio monitors omdat ik een erg kleine ruimte heb (4 bij 3 ofzo, geen huiskamer dus) en met een erg slechte acoustiek (allemaal kale muren met 90 graden hoeken) dus komen die nearfields goed van pas.

als je het niet erg vind heb ik daar een paar opmerkingen over:)

Origineel geplaatst door pal
Iedereen moet het ook voor zich zelf weten. Maar dit is slechts mijn advies.
aangezien de akoestiek vaak niet optimaal is in home studio's hebben ze nearfield monitoren bedacht "gouden driehoek". Dit zodat de omgeving minder belangrijk is dan bij Fullrange.

word daar niet gewoon de "sweetspot" mee bedoelt?, dat is atlijd de optimale plaats zodra je er van afwijkt tellen de dipjes en dalletjes van het akoesties verhaal zich bij elkaar op of af en heb je een vertekent beeld,de goeden driehoek cq sweetspot is niet speciaal bedacht dat is automatisch de plek waar iemand gaar luistere.... overal hetzelfde geluid of goed of iniedergaval goed genoeg om te gaan oordelen is een illusie omdat je met twee scources werkt, luisteren doe je in de sweetspot/"gouden driehoek" groot of klein , fullrange of niet, geen verschil, gaat om de afstand van de kasten en jezelf in verhouding tot de ruimte waarin je afspeelt, grote tuimte , grote kasten , kleine ruimte , kleine kasten

Al met al kun je alle soorten speakers gebruiken ook Fullrange, als je maar weet hoe ze klinken en hoe je af wilt mixen. Heb hier wel eens te horen gekregen dat mensen zelfs op gare yoko speakers kunnen afmixen, als ze het karakter eenmaal kennen..[/B]

wat je niet hoort kun je niet verbeteren, zeer nauwkeurige monitoren die je de foutjes laten horen kun je naar mijn mening niet relaxed naar luisteren tenzij alle muziek die je draait geweldig klinkt, hifi heeft in mijn oren altijd compromieen gezocht naar een bepaalde kleuring en verhullen van fouten in het geluid en een bepaalde nauwkeurigheid, juist daar zou alles goed op moeten klinken , is dat ook zo?, je zult moeten kiezen tussen hoe klinkt het in de gemiddelde huiskamer en waar maak je je producties op...

Back