[Spectral Audio] Neptune II en Cyclus III

Twin-x

Gedeactiveerd account
Neptune II

Neptune%20II.jpg

Much better quality smooth potentiometer
New graphics
Soft touch knobs
High efficiency 5mm leds
2.2mm travel push switches for optimal optical feedback
Keyfollow switch has been added
Freerun switch to have Osz3 free of the keyboard as the ProTone had
Better Noise generator which is still a true noise generator with a spectrum now up to 100kHz
Volume potentiometer has been added
Power on Switch
Several possibilities for additional manual changes

Maar ook de Cyclus 3

A combination of analogue style and digital style sequencing.

Lees meer op http://www.spectralaudio.ch

Last edited by a moderator:
Misschien is deze net wel zo uitgebreid al dan niet nog uitgebreider dan de Moog Voyager maar waarschijnlijk voor een schappelijke prijs. Alhoewel Zwiterse kwaliteit is ook niet altijd even goedkoop.

Eindelijk.. ik heb ze al een hele tijd geleden gevraagd of de 'build quality' niet wat beter kon.. zinloos of niet.. maar ik kan er slecht tegen als de 'feel' van een synth (of welk ander apparaat dan ook) niet goed is. En die Spectral Audio bakken hebben (in mijn ogen) de vreselijkste potmeters ooit.

Qua geluid zijn ze zeker aan te bevelen.. omdat ze qua concept misschien wel lijken op vele andere synths.. maar ze toch een heel eigen klank-karakter hebben.

Jammer dat er op deze Neptune II weer geen PWM lijkt te zitten.. maar goed.. wél FM/Cross modulatie.. en dat is fijn :p

Raar

Raar

Raar dat je geen sound kunt opslaan.
Heb je net een killer preset...en dan?

Jammer. Zal zeker lekker klinken.
:biertje:
Rob

Vind dat wel wat hebben, mij dwingt dat om een track af te maken zodat de synth "vrij komt" voor andere tracks :D

Wel grappig dat ze qua stijl leentjebuur zijn gaan spelen bij REDSound.. die kleurstelling, lettertypes.. nét de Elevata ;)

Ja ze hebben inderdaad precies de dingetjes aangepakt die jammer waren bij de eerste Neptune, vooral die crappy potmeters. Jammergenoeg nog steeds geen PWM; maar je kan niet alles hebben. Blijft 'n vet bakkie. Niet minimoog-warm en dik, maar wel MS20 scheurend en nasty. Lekker wild zelfoscillerend filter en ingebouwde distortion/fuzz.

En Rob, je kan wel sounds opslaan hoor. Er zitten gewoon patch-charts bij, net als bij de MiniMoog, Odyssey, SH101.... Standaard heb je geloof ik twee geheugens, maar die zijn eenvoudig onbeperkt uit te breiden met behulp van 'n kopieerapparaat. Je kan ook geluiden opslaan in je sequencer: in Cubase is dat appeltje-B (notepad). :)

Goeie gasten die Zwitsers. Ik dacht trouwens dat ze failliet waren. Blijkbaar niet dus. Ze hebben precies de dingen aangepakt die 'n beetje jammer waren aan de eerste Neptune (die ik heb), vooral die waardeloze potmeters. Dat ding voelt 'n stuk goedkoper aan door die potmeters en dat is jammer; goed dat ze dat gefixed hebben. On/off switch, freerunning osc3, en filter keytrack switch zijn ook handig. Maar heb je dit gezien:

Additional manual change possibilities (described in the Service manual) :
* Having PW(M) on Square Wave on Osc1,2 or 3
* Osc3 Sync with Osc1 or Osc2
* Even faster Envelopes (yes some people wants that)
* Increase tune range for Osc1..Osc3
* Additional signal inputs and outputs (i.e. to work with your modular system or to have a very good Distorter and Fuzzer for_ guitar i.e.)
* General in/outputs of Oscillators, Envelopes, Filter, power supply, ...
* There are already pre worked, unused holes on rear side_

BETER! PWM en OSC sync waren (samen met die pots) precies de dingen die ik nog miste om hier echt een van de bruutste synths in z'n prijsklasse van te maken. Supertof dat ze dit gewoon in de service manual zetten; kan je lekker zelf je soldeerbout erbij pakken en bijna gratis je synth 'opvoeren'.
Dit is echt 'n bruut bakkie. Niet echt voor warme, dikke Moog-klanken, maar wel voor het betere analoge scheurwerk, met ingebouwde distortion/fuzz en 'n erg lekker jankend zelfoscillerend filter.

Trouwens Rob, je kan wel sounds opslaan hoor. Er zitten gewoon patch-charts bij, net als bij de MiniMoog. Standaard heeft ie 2 geheugens, maar dat is makkelijk uit te breiden met behulp van een kopieerapparaat. Je kan ook patches opslaan in je sequencer; in Cubase is dat appeltje-B (notepad) :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door lo-fi
Ja ze hebben inderdaad precies de dingetjes aangepakt die jammer waren bij de eerste Neptune, vooral die crappy potmeters. Jammergenoeg nog steeds geen PWM; maar je kan niet alles hebben. Blijft 'n vet bakkie. Niet minimoog-warm en dik, maar wel MS20 scheurend en nasty. Lekker wild zelfoscillerend filter en ingebouwde distortion/fuzz.

En Rob, je kan wel sounds opslaan hoor. Er zitten gewoon patch-charts bij, net als bij de MiniMoog, Odyssey, SH101.... Standaard heb je geloof ik twee geheugens, maar die zijn eenvoudig onbeperkt uit te breiden met behulp van 'n kopieerapparaat. Je kan ook geluiden opslaan in je sequencer: in Cubase is dat appeltje-B (notepad). :)

:) Klopt. Toch is de MiniMoog de enige synth waarbij ik dat niet erg vind. Trouwens de klapper met MS-20 patches heb ik nog steeds.
Rob

Ola!

Ik heb eventjes met Spectral Audio geemaild en ze hebben me verzekerd dat ze niet failliet zijn en dat ze er zin in hebben. Ik heb er ook zin in. Soldeerbout staat al aan..

En wat over die Cyclus III:

cyclus3face.gif

Hij gaat er echt komen..

Mooti van die nieuwe, goede potmeters, maar ik vond de Neptune ook gewoon klote klinken. Bij hun vergelijking met de Minimoog moest ik altijd denken aan de gitaar die ik vroeger zelf bouwde met een stukje karton en een paar elastiekjes.
Heb eigenlijk altijd gedacht dat die naam ook een soort Joodse humor was: Nep tune.

Origineel geplaatst door Leo
Mooti van die nieuwe, goede potmeters, maar ik vond de Neptune ook gewoon klote klinken. Bij hun vergelijking met de Minimoog moest ik altijd denken aan de gitaar die ik vroeger zelf bouwde met een stukje karton en een paar elastiekjes.
Heb eigenlijk altijd gedacht dat die naam ook een soort Joodse humor was: Nep tune.

Volgens mij sloeg die vergelijking meer op de architectuur dan op het geluid (3osc waarvan 3e osc als Lfo te schakelen is). Qua geluid lijkt de Neptune idd. in de verste verte niet op 'n Mini (hoewel die best 'n lekker warm basje eruit kan gooien). Maar je doet net alsof 'n synth alleen goed kan klinken als ie als 'n Moog klinkt, en dat is onzin IMHO. Een MS-20 lijkt ook niet op 'n Mini en die is ook vet. Of wat dacht je van 'n 303?
Wie nog twijfelt aan de Neptune verwijs ik door naar mijn post in de Monosynth-contest thread.

ik vond de neptune eigenlijk behoorlijk cool klinken! ik heb hem dan ook in een vlaag van verstands verbijstering verkocht

Origineel geplaatst door lo-fi
Volgens mij sloeg die vergelijking meer op de architectuur dan op het geluid (3osc waarvan 3e osc als Lfo te schakelen is). Maar je doet net alsof 'n synth alleen goed kan klinken als ie als 'n Moog klinkt, en dat is onzin IMHO. Een MS-20 lijkt ook niet op 'n Mini en die is ook vet. Of wat dacht je van 'n 303?

Nee, ik doe niet net of de Minimoog de enige goed klinkende synth is, ik noem hem omdat Spectral Audio die vergelijking maakte, die natuurlijk op de architectuur sloeg, maar toch ook het (marketing) doel had te suggereren dat naast architectuur ook de mogelijkheden en sound iets van de Minimoog zouden hebben.
De MS20 kan lekker schreeuwen, maar klinkt in mijn oren ook niet geweldig. De 303 doet me helemaal weinig, maar zoals je zal begrijpen is dat gewoon een kwestie van persoonlijke smaak. Hoewel bijvoorbeeld de MS20 indertijd gewoon een goedkope synth was, met goedkope vco's, en dat hoor je.
Zo denk ik dat een 808 ook beter is dan een 909, maar als je een 909 lekkerder vindt klinken, ook goed.
Steeds de Minimoog noemen is natuurlijk niet eerlijk, maar bv de Moog Source klinkt zoveel beter en veelzijdiger dan de MS20 of de Neptune, daarvoor zijn naar mijn idee echt betere componenten gebruikt. En nee, ik wil niet suggereren dat ik er verstand van heb.

En wat de Neptune betreft: misschien was ik gewoon niet in staat eruit te halen wat er in zat. Dat kan ook. Ik vond 'm grauw klinken, geen mooi rond analoog geluid en vooral een ramp in het laag. Dat de Spectral Audio's rammelbakjes waren (zou het echt beter worden?) vond ik niet zo'n probleem. Daar stonden weer andere dingen tegenover.
(De Protone vond ik wel het leukst, met z'n snelle lfo en modulatieschakelingen.)

Maar, m ook jou een fijn weekend te bezorgen zou ik willen zeggen: Lang leve de Spectral Audio Neptune.

Origineel geplaatst door Leo

Maar, m ook jou een fijn weekend te bezorgen zou ik willen zeggen: Lang leve de Spectral Audio Neptune.

yeah!

Spectral Audio heeft zijn (of haar) website vernieuwd.
De Neptune II is nu leverbaar en de Cyclone zal snel te leveren zijn.

http://www.spectralaudio.ch

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Spectral Audio heeft zijn (of haar) website vernieuwd.
De Neptune II is nu leverbaar en de Cyclus III zal snel te leveren zijn.

http://www.spectralaudio.ch
hmm... De site werkt niet meer.. En het is lang stil rond deze mensen.

Heeft iemand nog iets van spectral audio en in het bijzonder de Cyclus III gehoord?

Back