Live spelen / jammen?

Tsja, dat heb je met zo'n Fender Twin ;) Oplossing is dan om of een load erin aan te brengen (dus signaal van eindtrap naar luidspreker voorzien van stevige weerstand, zodat je wel het geluid krijgt vw. de load, maar niet de normaalgesproken bijbehorende hoeveelheid geluid) of de hele zaak in een geluiddichte coffin bouwen met een mic ervoor. Werkt trouwens in principe ook voor de Leslie behalve dat je dan wel een erg grote coffin krijgt ;)

Origineel geplaatst door Meinte37
Helemaal waar, maar dat komt vooral door die vermalijde gitaristen. Die produceren nl. in hun eentje met hun versterkers op 10 al een heleboel geluid vanaf het podium en meestal nog op oorhoogte, ook. PA moet daar dus overheen (vaak niet te doen omdat de trommelvliesjes des publieks nou eenmaal een eindige rekbaarheid hebben en lawaaiwetgeving roet in het eten gooit) of het geluidsbeeld alleen aanvullen met alles minus de gitaren, maar dat is vaak ook niet wenselijk omdat het gitaargeluid dan te veel in de buurt van het podium blijft (maar daar dus wel enorm luid is) en de FOH-mixers dit niet altijd toelaten (niet voldoende bussen e.d.) of de geluidsm/v niet gewend is op die manier te werken. Daar komen de monitors nog 'ns bovenop. Uiteindelijk ben je vooral bezig elkaar op het podium te overschreeuwen en dat maakt het er voor het geluid als geheel zeker niet beter op.

Het hele probleem is gewoon dat gitaristen traditioneel vinden dat hun versterkers heel hard moeten staan om een goed geluid te hebben. Persoonlijk vind ik dat meer een kwestie van arrogantie en luiheid om naar een goede oplossing te zoeken, bijv. in de vorm van een goede versterkeremulator (Line6 Pod o.i.d.) of de luidsprekers off stage in een coffin zetten met een mic ervoor, zodat je al niet je muur van geluid op het podium hebt. Toegegeven, voor jams is dat laatste misschien wat minder haalbaar, maar versterkeremulatoren moeten geen probleem zijn. Beide oplossingen vereisen wel dat gitaristen leren spelen met minder eigen lawaai, maar je ook wat voor een beter geluid overhebben. Uiteindelijk kun je ook voor in-ear-monitoring gaan en dan heb je volgens mij altijd wel voldoende lawaai, als je wilt.
bij ons laatste optreden (wat ook t eerste was ;)) speelde de gitarist via m'n sherman filterbank, adrenalinn2 amp-emulator en Live laptop door de PA. werkt heel goed.

Tsja, dat heb je met zo'n Fender Twin ;) Oplossing is dan om of een load erin aan te brengen (dus signaal van eindtrap naar luidspreker voorzien van stevige weerstand, zodat je wel het geluid krijgt vw. de load, maar niet de normaalgesproken bijbehorende hoeveelheid geluid) of de hele zaak in een geluiddichte coffin bouwen met een mic ervoor. Werkt trouwens in principe ook voor de Leslie behalve dat je dan wel een erg grote coffin krijgt ;)

Zo'n coffin constructie hebben we wel met de opnames voor de CD gedaan. Gewoon in een kast met dekens en matrassen er omheen en twee mics. Eentje up close (een SM57) en eentje op een meter of 1.5. Ik dacht dat we daarvoor een condensator mic gebruikten. Een Blue geloof ik.

Dat klinkt prima, maar bij een optreden gaat dat lang niet altijd. Wij spelen in kleinere gelegenheden wegens chronisch gebrek aan beroemdheid dus dan moet je af en toe roeien met de riemen die je hebt.

Zo'n load ken ik niet. Ik zal het eens (voorzichtig) aankaarten. Thnx!

Origineel geplaatst door divi
bij ons laatste optreden (wat ook t eerste was ;)) speelde de gitarist via m'n sherman filterbank, adrenalinn2 amp-emulator en Live laptop door de PA. werkt heel goed.
P'cies, gewoon via de PA, net als de toetsenisten en zangers (m/v) en niet zeuren ;)

Als al die muziekscholen en jam-honken nou ook 'ns begonnen met het aanschaffen van een versterkeremulator i.p.v. losse gitaarversterkers dan ram je het er vanaf het begin in :D

Bovendien is het volgens mij nog goedkoper ook: V-Amp 2 doet nieuw iets van 125 E? Voor dat geld heb je wel een heel but combootje. Moet je er natuurlijk nog wel een PA o.i.d. en monitoring bij hebben, maar de jam-honken hebben dat natuurlijk al.

Ja live spelen, jammen of improviseren zoals ik dat graag noem ;-) is veel en veel leuker dan achter een burootje muziek maken. Muziek is voor mij deels toch zeker iets FYSIEKS wat je dus met je lijf doet, al is het maar heen en weer wiegen achter je seqeuncertje ;-) of met een enorme, maar zeer gevoelige armzwaai, net die ene toets indrukken...
En naast dat het iets met je lijf is is een belangrijk deel voor mij ook de communicatie, of hoe je het ook wilt noemen, met andere muzikanten (of dansers of theatermakers of whatever). Met anderen gebeurt er vaker iets verrassends! En ja, ook vaker iets waar je dan weer flink over kunt discussieren, maar dat is ook leuk!

P'cies, gewoon via de PA, net als de toetsenisten en zangers (m/v) en niet zeuren ;)

Als al die muziekscholen en jam-honken nou ook 'ns begonnen met het aanschaffen van een versterkeremulator i.p.v. losse gitaarversterkers dan ram je het er vanaf het begin in :D

Bovendien is het volgens mij nog goedkoper ook: V-Amp 2 doet nieuw iets van 125 E? Voor dat geld heb je wel een heel but combootje. Moet je er natuurlijk nog wel een PA o.i.d. en monitoring bij hebben, maar de jam-honken hebben dat natuurlijk al.
misschien wel handig, maar ik zie blues legendes of zware metalheads nog niet allemaal door 'n digi-bakje spelen hoor! bij onze triphop muziek past het wel, zeker om dat er ook nog veel fx overheen gaat .

vind het ook een beetje zonde...deel van de lol bij die gitaren is dat je -jouw- gitaar door -jouw- overdrive en -jouw- effecten in -jouw- ampje gaat...iedereen heeft zijn eigen sound, IPV allemaal een 'krek eender' klinkend Rolandje :D Ik vind de beperking juist wel leuk (streef dat ook na met m'n keybo's)

:D

Attachments

• stupidguitarists.jpg
    stupidguitarists.jpg
    23,5 KB · Bekeken: 113
Origineel geplaatst door Burp
Ja live spelen, jammen of improviseren zoals ik dat graag noem ;-) is veel en veel leuker dan achter een burootje muziek maken. Muziek is voor mij deels toch zeker iets FYSIEKS wat je dus met je lijf doet, al is het maar heen en weer wiegen achter je seqeuncertje ;-) of met een enorme, maar zeer gevoelige armzwaai, net die ene toets indrukken...
En naast dat het iets met je lijf is is een belangrijk deel voor mij ook de communicatie, of hoe je het ook wilt noemen, met andere muzikanten (of dansers of theatermakers of whatever). Met anderen gebeurt er vaker iets verrassends! En ja, ook vaker iets waar je dan weer flink over kunt discussieren, maar dat is ook leuk!

:okdan:

nagel op de kop...

:-)

Origineel geplaatst door Stage73
vind het ook een beetje zonde...deel van de lol bij die gitaren is dat je -jouw- gitaar door -jouw- overdrive en -jouw- effecten in -jouw- ampje gaat...iedereen heeft zijn eigen sound, IPV allemaal een 'krek eender' klinkend Rolandje :D Ik vind de beperking juist wel leuk (streef dat ook na met m'n keybo's)
Maar waarom moet "persoonlijke sound" te vaak gelijk staan aan "onbruikbare en onnodig dikke muur van geluid die alle anderen de lol ontneemt"? Gebruik dan een coffin. Toegegeven: het is enorm wennen, maar het kan zowel het totaal- als het podiumgeluid zoveel verbeteren en hindernissen wegnemen.

Jip, beetje te weinig naar m'n zin de laatste tijd, maar naast buren pesten ook nog live.

Back