Ik ga m'n DR-55 opvoeren.. haha!!

jes303

DIY brain mods
Ja jongens en meisjes, eindelijk heb ik de guts om m'n DR-55 te gaan modificeren... ik wil iig de sounds tweakable maken, en misschien nog wel losse outputs voor ieder geluid (nou ja het zijn er maar 4) maken.

Ik kan niet bijster veel van het net vinden. www.leadberryresearch.com heeft wel een paginaatje met plaatjes (nog veel meer 'hidden' pics als je http://www.leadberryresearch.com/dr55pics intikt en vervolgens alle pix download!) maar kgeloof dat ze een paar pagina's hebben verwijderd.

Anyway, zijn hier nog lieden die hun 55 hebben opgevoerd? Sync / Sound mods??

De enige sound mod die ik heb kunnen vinden is van AH (BD decay pot)

-- Jeroen

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Hoe zit dat nou met die DR55's??
zijn dit Mods nu al een beetje opensource ofzo??
Er zijn wel meerdere threads te vinden over DR 55 modificaties
maar er word maar weinig echt in uitgelegd.

Sommige mensen noemde hem zelfs de nieuwe 909 8o)

ik heb ergens begin 80 denk ik zo, ook een dr55 gemod.
ik wist niet dat het een dr55 was, ik had hem stuk gekocht van iemand die er stoned mee in bad had zitten spelen,.....................!!! (was een nogal wilde tijd die jaren 80, met veel verdovende hasjies en zo)
ik kocht hem dus als een kapotte onherkenbare bonk roest, die ik heb zwartgespoten.
het goeie nieuws is dat ik hem nog heb, ik zal eens kijken wat ik er precies mee gedaan heb.
in ieder geval niet als drummachine gebruikt, ik hield niet zo van die hihat die als zandzakken voor de deur klonk, en de rest van de klanken vond ik ook nie echt bruikbaar.
groeten,
jeroen

ik ben er destijds ook mee bezig geweest, en behalve de standaard
kick decay en witte ruis mod, had ik ontdekt dat er nog aardig te varieren
valt met het ritme, zelfs met de hihats. ook een soort crash cymbal zit er in
en een "kickboost" uiteindelijk kwam ik tot 5 variaties per ritme (en gecombineerd nog meer) de ruimte in het bakkie liet niet meer mods toe..
dit waren hele eenvoudige bents/mods om te doen.
ik heb er toen en mapje over gemaakt om het te sharen..
http://www.esnips.com/web/drrhythmDR55modifiedcircuitbent
op pagina 2 staan wat foto's van de print, om een idee te krijgen waar de
variaties zich bevinden.
ik heb 'm al lang niet meer, maar soms mis ik hem nog een beetje...
het sequencertje dat erin zit grooved echt lekker :halleluja

He tof Soul C dat is jouw werk.........gaaf....ik heb er een tijdje geleden 1 aangeschaft via eBay voor 70 euries ofzo. Hij is nog best gaaf en totaal origineel. In de planning zitten dus een adapter ingang bouwen en hem syncbaar te maken. Ik heb al een din to midi converter gebouwd van Colin Fraser maar die heb ik nog niet aan de praat gekregen. Gaat goed komen...ooit.
http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Boss/DR-55/

Ik heb ook nog een Soundmaster SR88 gebend(doet het nu niet meer wordt ook aan gewerkt) maar daar had ik op een gegeven moment toch wel hele koele sounds uit. Kompleet met distortion filter sweep pot, diverse schakelaars voor aan uit zetten van BD,Hihats etc......zal er binnenkort weer s aan zitten maar ik denk dat ik een chip toen heb gefried.
Maar als dit mogelijk is met de SR kan het waarschijnljk ook met de DR.

Maar idd weinig nog te vinden erover op het net.

Met een MSY-2 is de DR-55 (en DR-110) met een heel eenvoedige mod te syncen met midi. Verder heeft de DR-55 een DBS en CSQ uitgang om ze met analoge sequencers te syncen. En de kick decay mod maakt van dit ding een echt brute bak. Ik zou zeker niet zeggen dat het de nieuwe 909 is maar eerder een goede vervanging voor de 808 kick. De mijne gaat helemaal tot zelfoscillatie voor oneindig lange booooom. Ik heb de andere sounds nog niet gemod, alleen maar aan de instel pot van de snare gedraaid. De rimshot vind ik ook erg goed klinken, de hihats en snare zijn minder.

Ik heb ook nog een Soundmaster SR88 gebend(doet het nu niet meer wordt ook aan gewerkt) maar daar had ik op een gegeven moment toch wel hele koele sounds uit. Kompleet met distortion filter sweep pot, diverse schakelaars voor aan uit zetten van BD,Hihats etc......zal er binnenkort weer s aan zitten maar ik denk dat ik een chip toen heb gefried.
Maar als dit mogelijk is met de SR kan het waarschijnljk ook met de DR.

Maar idd weinig nog te vinden erover op het net.
Over de SR-88 heb ik nog nooit iets gevonden. Vooral die distortion filter sweep pot lijkt mij erg leuk. Ik heb wel mijn SR-88 kick gemod zodat die ook in zelfoscillatie gaat. De kick klinkt behoorlijk anders dan de DR-55 en ze hebben beide een eigen karakter, ook de andere sounds. De mijne heeft ook een clock in (gemod maar niet door mij) en uit om hem te syncen met analoge sequencers. Mijn gemodde SR-88 heeft behalve die dikke kick ook lekkere hihats, omdat je ze kan programeren wat de DR-55 niet kan. Nadeel is dat de SR-88 geen accent heeft maar daarvoor in de plaats zit er een cymbal op.

Kortom 2 erg leuke freak bakkies. Die rhythm selecter knop zorgt ervoor dat je ritmes kan combineren zodat je helemaal uit je knie gaat.

Ik vind die kick toch wel 1 van de mooiste electronische kicks die er is. Net iets ronder dan een 808 maar lang niet zo nadrukkelijk aanwezig als een 909.

Ik vind die kick toch wel 1 van de mooiste electronische kicks die er is. Net iets ronder dan een 808 maar lang niet zo nadrukkelijk aanwezig als een 909.

Ja daar ben ik het wel mee eens....:biertje:

Ik heb dus ook al die 2 mods, Noise-level en BD-decay
Maar vooral die variatie switches lijken mij erg interresant.

@SoulC,
Zou jij niet een betere omschrijving willen maken van je variatieswitches?

Ik heb dus ook al die 2 mods, Noise-level en BD-decay
Maar vooral die variatie switches lijken mij erg interresant.

@SoulC,
Zou jij niet een betere omschrijving willen maken van je variatieswitches?

Die lijken mij dus ok wel interessant.........en hoe moeten we die variatie switches zien? Dat hij ze mengt ofzo.......

o sorry Rocksteady en Dender, had de vraag even gemist:o:

anyway, ergens in het sequencer gedeelte op de print zitten een paar punten,
als je die kortsluit, veranderd het ritme, afhankelijk van hoe je hem
geprogrammeerd hebt. deze verandering is steeds hetzelfde bij hetzelfde ritme.
ik noemde het maar fills en breaks. heb toen uiteindelijk 5 verschillende
kortsluit buttons gemaakt, vanwege de ruimte, maar er waren er meer !
interessant was dat bij sommige kortsluitingen het hihat paroon veranderde !!
of de bassdrum werdt nog heftiger.. en er kwam ook nog een "crashbekken"
tevoorschijn:D
het was overigens zo dat je meerdere kortsluitingen tegelijk kon maken met die
pushbuttons voor nog meer variaties :okdan:
als je die link van mij volgd, vindt je wat foto's van de print met enkele kortsluit punten erop.. ik zal zo es kijken of ik die foto's nog ergens heb..

de dr55 zelf had ik uiteindelijk met Koediman geruild voor een emu procussion.
het bakkie zwerft inmiddels ergens rond op het forum :D zoals het met zoveel
bakkies gaat .. net als de procussion overigens, die heb ik weer ingeruild
voor een r8 met 2 kaartjes.. geen slechte deal.. toch mis ik em nog steeds
af en toe moet ik zeggen , vooral die "fill" knoppen waren tof, en de bd decay natuurlijk
zowiezo een erg swingend ding de dr55 8~

dit zijn een paar kortsluitpunten waarmee het ritme veranderd kan worden.
in dat gebiedje zitten een aantal punten die leuke variaties geven.
let wel op dat je niet te dicht bij het voedingsgebied komt, dat zit daar ergens
rechtsboven op de print, als ik het me goed herinner..

ik had trouwens nog een mod, die ik nergens anders ben tegen
gekomen; dat was een potje waarmee je de hats lekkerder kon laten
klinken, meer richting shaker. maar vraag me niet wat ik gedaan had,
het is te lang geleden ..

nogmaals sorry RSB voor de trage reactie :Z

Attachments

• IMG_2847.JPG
    IMG_2847.JPG
    118,1 KB · Bekeken: 74
Back