### Help: Dr-55 Stuk ###

jes303

DIY brain mods
Wilde ik afgelopen weekend m'n DR-55 modificeren - doet ie het niet meer goed. Ik stopte er batterijen in om te kijken of ze het deden om te kunnen testen, echter na het aanzetten probeerde ik tevergeefs een ritme te programmeren:

- in play mode lijkt het alsof alleen de eerste step wordt afgespeeld en daarna stopt meteen het pattern.
- zodra ik naar write mode switch brandt meteen al de tempo LED, ik weet niet of dat hoort, maar volgens mij niet. Inprogrammeren lukt niet, hij lijkt ook hier bij de eerste step te bijven hangen.
- als ik op de footswitch een pedaal aansluit krijgt ie meteen al een trigger en een blijvend geluid (de snaredrum die doorklinkt (witte ruis gloof ik)), en als ik het pedaal indruk stopt het geluid. het lijkt wel of het een ge-inverteerd effect heeft.
- contactpunten heb ik al nagelopen, zit niks los of kabeltje dat kortsluit nmi.

Iemand een idee wat het is?? Zou de ramchip kapot zijn, of de processor? Toch kortsluiting ergens?

-- Jeroen

Een echt OS kan je het niet noemen aangezien het hier om een erg simpel analoog bakkie gaat... ik zou die microprocessor kunnen vervangen als die chippies te krijgen zijn. maar of zo'n chip nou spontaan stuk kan gaan...

Hé, ik heb nagenoeg dezelfde problemen met mijn dr-55 en heb, na een paar avonden zoeken en flippen, geen idee wat er nu mis is, heb jij indertijd iets concreets kunnen ontdekken?

Laatst gewijzigd:
mmm, het begint er op te lijken dat de CD4011UBE chip d'r aan is. Ga denk ik maar vervangen

Het is vaak de 4011 in de DR55 (en ook in half-kloon SR-88 ). Zeker als hij niet uit de eerste stap wil heb je geen klok en is het vrijwel zeker de 4011. Deze chip is unbuffered (vandaar de U in het typenummer) en daardoor zeer gevoelig voor overspanning en statische elektriciteit.

Bericht door een moderator:
verplaatst naar reparatie-forum

Kreeg net een soort flashback.. Mijn DR55 kocht ik in een kerk voor 2 euro of 2,50 helemaal nieuw in doos. Heel leuk bakkie. Jammer genoeg zit er standaard geen sync 24 op.

Laatst gewijzigd:
De 4011 UB heb ik hier eventueel wel liggen. En het is idd wat Etaoin zegt. Hij krijgt geen klok. Toen ik mijn midikit wou installeren had ik op een gegeven moment ook de klok niet goed aangesloten en dan heb je precies het probleem wat je omschrijft, blijven hangen in de eerste step en de led blijft continue branden.

Een echt OS kan je het niet noemen aangezien het hier om een erg simpel analoog bakkie gaat... ik zou die microprocessor kunnen vervangen als die chippies te krijgen zijn. maar of zo'n chip nou spontaan stuk kan gaan...

Die chip heb ik eventueel ook liggen maar ik denk niet dat het aan die chip ligt, zie antwoord hierboven.

Het is vaak de 4011 in de DR55 (en ook in half-kloon SR-88 ). Zeker als hij niet uit de eerste stap wil heb je geen klok en is het vrijwel zeker de 4011. Deze chip is unbuffered (vandaar de U in het typenummer) en daardoor zeer gevoelig voor overspanning en statische elektriciteit.

Bericht door een moderator:
verplaatst naar reparatie-forum

Zozo moderator geworden? :okdan:

Back