rechten film

jikbeh

Stamgast
ik vraag me af in hoeverre er rechten zitten op de tekst in een film.
ik heb een stuk gesproken tekst gesampled en vraag me dus af of ik hier gezeik mee kan krijgen als ik dat in een eigen record (nummer) zet.
muziek samplen mag natuurlijk niet want daar zitten buma/stemra rechten op maar hoe zit dat met een gesproken tekst in een film.......?
bvd

Nee dat mag ook niet in principe maar ik zou me er echt geen zorgen over maken tenzij je meer dan 2000 platen gaat persen ofzo (en deze ook verkoopt en mensen die horen etc. :D)

maar mag niet in de zin... er zitten dus blijkbaar rechten op gesproken tekst in een film.
ik kon hier namelijk niks van vinden op het net. kan natuurlijk altijd iemand laten inspreken maar klinkt dan niet zo als deze opname wat wel jammer is.
nou ja ik zie wel. iig bedankt voor de reactie

ik dacht dat samples tot 10 sec legaal waren ofzo
ooit eens gelezen lang geleden maarja ik moet ook niet alles geloven wat ik lees :)

dat hangt dan ook weer af van de waarde die de sample aan het nummer geeft. heb je nou 10 seconden in een loop staan, en is dat de basis van je hele nummer, dan krijg je geheid gezeik. komt er nou 1x een gesproken dingetje voorbij gevlogen in de break, dan zal men er minder snel moeite mee hebben.

Zover ik weet en gelezen te hebben in de Interface is het zo:
Zelfs als je een stuk tekst naspreek uit een script van een film met je eigen stem, dat opneemt en vervormt en in een track pleurt, dan nog kunnen ze je aan je broek trekken van dat ze geld willen hebben.
Maar ja, dan moet je er echt wel een hit mee scoren eerdat ze dat doen.

het betreft tekst wat geschreven is door een auteur en natuurlijk zitten daar rechten op ;)

In 't begin van de film/dvd staat altijd een BULT tekst dat je helemaal NIETS (incl. de soundtrack) mag kopiëren, etc.etc.etc.

Net hoe bekend de film is, lijkt me ook een beetje.

Als je een (bekender) stuk uit StarWars / LotR / etc. sampled zullen ze eerder moeilijk doen, dan als je een fragmentje van een onbekende B-film pakt, lijkt me..

Maar, een beetje in dezelfde lijn een vraagie van mij: in hoeverre zijn teksten uit bijv. 't journaal "beschermd"?

Listen

Listen

Vorg jaar is er een cd (in eigen beheer uitgegeven in een kleine oplage) van Listen With Sarah'(UK), gedwongen uit de handel genomen. Dit omdat er een paar korte samples in verwerkt zaten, uit een kinderprogramma meen ik.

Van LWS's website: ** This CD was withdrawn from sale in November 2005 following legal threats from Oliver Postgate (creator of Bagpuss), who objected to my plunderphonic use of the Ivor The Engine theme in ANIMAL HOP (track 1). He refused all negotiations, offers of payment and donations to charity.

En we hebben het hier echt over kleine oplages, ver onder de 2000 exemplaren...

laatste antwoord geeft mij denk ik voldoende antwoord. jammmer.... dan maar zelf is een leuke tekst bedenken ..... ook wel iets origineler maargoed.

nou als ik een stemsample zou willen gebruiken uit een film, dan doe ik dat gewoon.
Lijkt me voor een filmaatschappij niet echt interessant om druk te gaan maken
over een paar samples in een kleine oplage op klein labeltje.

das helemaal waar. er zal opzich ook niks gebeuren behalve als het nummer tienmiljoen keer word verkocht wat in mijn geval absoluut niet zal gebeuren. dus het zal wel goed komen :biertje: ;)

Origineel geplaatst door Christov
voor mensen die denken dat het je gezeik op kan leveren

Jedi Mind Tricks - Violent by design

die gasten hebben echt vrijwel alles gesampled zonder dr gezeik mee te krijgen

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waar er wel gezeik van kwam (ik denk bv aan de Fun Lovin Criminals die gezeik kregen met Tarantino omdat ze in Scooby Snacks nogal wat dialogen uit Pulp Fiction en Reservoir Dogs hadden gestopt).

Mijn conclusie: het mag niet (maar als je maar een beperkte oplage hebt zullen die grote film bazen toch de moeite ni doen om er een zaak van te maken).

rechtelijk is het nog gevaarlijker dan samples van de plaat,

bij film en dat soort grote projecten is het zo dat de filmmaatschappij alle auteursrechten in handen hebben, acteurs ,script schijvers en iedereen die maar wat met een "eigen stempel" (creatie) in een film propt tekent een overeenkomst met de filmmaker(producent) waarbij ze afstand doen van het eigendomsrecht.

dit doen ze omdat het anders een heel gedoe wordt met de auteursrechten, dan hoefen ze niet iedereen te contacten voor bv een re-release op dvd.

de filmmaatchappijen checken dit zeker en als de C.E.O's geld ruiken dan ben je het zaadje!!

Nu ben je met onder de 2000 wel fout bezig, maar ze ruiken nog geen geld!!! :maffia:

DUS ALLES UIT EEN FILM IS AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMT DOOR DE PRODUCENT, en door niemand anders!!!
(ja ja lesen gehad over samplen)

en die 10 seconden is gelul.....maar geeft minder kans op problemen
alleen de groove in een song is niet te beschermen!!

de groove in een song is niet te beschermen!!

Drum/hihat/perc. loopjes mag je die wel samplen?

de groove van een plaat is niet auteursrechtekijk beschermt.

maar even trug naar de perc loopies e.d.

Je moet het zo zien, er staat een text in de krant (dus auteursrecht) nou knip je alle letters los en maak je er een nieuwe text van. DAN IS DAT EEN NIEUW WERK EN DUS NIET BESCHERMT.

Maar de schrijver gebruikt een sierletter die hij zelf getekend heeft, dan kan je die sierletter niet gebruiken(persoonlijk stempel)

Dus is het een hele unike sample dan niet, is het bv een roland X0X sample, dan mag het weer wel, want die zijn al zovaak gebruikt dat het public domain wordt. Het zelfde geld voor de amen break(die jungle break) die is zoveel gebruikt dat auteursrecht technisch vervalt.

dus luister naar je samples zijn ze echt uniek of 13 in een dozijn?
gebruik NOOIT 2 opvolgende samples uit een drumloop(zie dit als een hele zin uit de krant i.p.v. losse letters)

groet pliew , plattegrond records

Origineel geplaatst door plieuw
Dus is het een hele unike sample dan niet, is het bv een roland X0X sample, dan mag het weer wel, want die zijn al zovaak gebruikt dat het public domain wordt. Het zelfde geld voor de amen break(die jungle break) die is zoveel gebruikt dat auteursrecht technisch vervalt.

Dat public domain gebeuren is wel interresant. Wist dat dat zo was met amen break, maar zijn er nog zo andere samples die nu tot het public domain horen? En zijn er ook song die tot het public domain horen (en die je dus zo maar mag 'lenen' zondat er problemen mee te krijgen)?

Back