Hoe kan het nog beter klinken?

picaja

Stamgast
Ik ben momenteel bezig om enkele nummers te herbewerken of van nul opnieuw op te bouwen en te mixen voor onze covergroep. Voor mij is het mixen nieuw en ik probeer om het leuk te doen klinken maar toch vind ik dat het nog beter kan.
Als eerste nummer heb ik Gary Numan met Are 'friends' electric onder handen genomen.
Wat vinden jullie ervan? Ik vind dat het te weinig spacy klinkt en nog te demo-achtig.

Hier te beluisteren:

http://www.picaja.be/mp3/afe_final.wma

Voor de geïnteresseerden, volgende aparatuur is gebruikt en systeem is nooit gecrasht:

Geen Softsynths

Alesis Multimix 16 firewire.
Motu XT
Sonar 6 op Fulitsu Siemens Laptop via IEE1394 HD
Fantom X7 (drums, gitaar, tussensstuk), gitaar wordt later door de gitarist ingespeeld.
Roland JD800 en JD900 (lead)
Korg Wavesytation AD (Intro)
Waldorg Microwave 2(Intro)
Korg Ex8000 (tussenstuk)
Korg Prophecy (Diepe F)
Roland JV1080

Merci!

Die vier clicks vooraf moet je zo laten klinken alsof het opgepikt wordt door de overheads van de drumkit; ver weg met wat galm. Intro geluid is te gek! Maar zou de basnoot gewoon door laten klinken. Nu valt er zon gat.

ik zou ook meer gitaar dan synth laten horen op 0:47.
Wat je voor de drumtrack nog kan doen is het door de drummer te laten spelen en dat opnemen. Hij speelt dan met of zonder click mee
met de track zonder drums. Dat klinkt nu erg midi zoals je al aangaf. Wel een lekker drumsound Iik denk dat je met eq nog wat kan doen aan de synths. Dr zit een synth en een bas in op dezelfde toonhoogte. Als je de het laag uit de synth haalt wordt het wat minder rommelig in het laag. Het laag is voor de basgitaar en de kick. Ik weet niet of het in deze stijl ook zo is maar de kick hoor je vaak harder als de basgitaar. Er is ook vershil in volume tussen de kick in het kick en synth stukje en wanneer alles speelt.

Meer spacy kan denk ik door op akoorden meer low pass filters te gebruiken. Tis nu meer een rock track met synths, niet echt spacey.

Hoe heb je deze versie gemixt? Welke volgorde. Heb je eerst de track gemaakt en ben je toen gaan mixen of heb je meteen bij elk geluid gezorgt dat het goed klonk.

Klinkt wel cool.

En gewoon door blijven gaan. Blijven leren en proberen.

Bedankt!

Klopt, Soms klinkt het wat rommelig onderaan, een beetje overkill.
Ik zal hier nog wat aan sleutelen zodat de basdrum en bas beter tot zijn recht komt.
Het mag voor mij wel wat rockachtig klinken, dat was de bedoeling, niet te elektronisch.
Met spacy bedoel ik dat de meeste CD's gewoon ruimer klinken. Het lijkt of er is een konstante warme galm. Ik begrijp alleen niet hoe ik de klank zo krijg. Ik denk dan aan bv de CD "violator" van Depeche Mode.

Hoe ging ik te werk?
Eerst alles gesequenced op de Fantom x7.
Daarna alle audio apart opgenomen (alles in stereo), spoor per spoor, gestart met de basdrum, snare en hihats samen met de tomtoms.
Reverb en/of delay en een beetje EQ is via plugins toegevoegd wanneer ik het nodig vond.

Voor de rest zijn de interne effecten van de JD800 en JD990 gebruikt.
De gitaar en hoofdmelodie heb ik gekopieerd naar ander spoor en dan Pan L < en Pan R > aangepast om het breeder te doen klinken.

Dat is het een beetje.
Daarna heel de boel gexporteerd naar wave en in een nieuwe song gemasterd met de interne analoge CD-master plug in van Sonar.

Origineel geplaatst door fuse
Klinkt wel cool.

En gewoon door blijven gaan. Blijven leren en proberen.

offtopic
Ik vind dit altijd een beetje Berry Stevens (soundmixshow) sorry maar nu weet ik nog niks...

Back