BEste,
oa. nav. de 'welke monitor' thread heb ik een setje PMC TB1 bemachtigd. ik mis de onderste twee octaven, zoals al aangegeven door PMC zelf, maar ben verder erg te spreken over dit setje; transparant, eerlijk en 3D zijn de kern woorden. Ik gebruik tevens een IMF ALS 40 mkII (ook een trnasmisslijn systeem). Nou valt me op dat ik met de PMC echt ontzettend grote verschillen tussen cd produkties hoor. Dat lijkt me een goed ding
. Maar, op produkties zoals Tool aenima, (intro van nummer 5) die ik eerst als referentie beschouwde, hor ik rond de 150-160 Hz een flinke zoem bass, dus ongedefinieerd laag. De IMF gaan veel dieper, en daarop hoor ik het niet. Mag ik concluderen dat de PMC daar een piek hebben zitten (niet verschrikkelijk, maar hij klinkt daar wat onevenwichtig), of luister ik dan naar m;n kamer? het is een kleine ruimte van 2,5 x 3,5m, dus niet onwaarschijnlijk, maar ik luister in een driehoek opstelling met ongeveer 1,2 m wijdte. near field dus. Ik heb zo'n 40-50 cm ruimte tussen rear ouput van de transmissielijn en de muur. in de hoeken van de kamer hoor ik de bass build-up niet. alleen wanneer ik in de centre van de driehoek zit.
Maar, nog vreemder. Sommige andere (meestal duurdere) produkties, hebben het niet. Mijn mixen hebben het ook niet. ik kan wel met de EQ de genoemde 150-160 Hz opzoeken en het simuleren, maar ik ben dan zo;n 18 dB aan het boosten in de bass gitaar, dus een onrealistische situatie. Mijn vraag is dus eiegenlijk; is het waarschijnlijker dat ik naar m;n ruimte luister of zijn het de PMC die een piekje hebben? Ik kan geen grafieken vinden op internet. Ze klinken verder trouwens gruwelijk mooi. maar ook eerlijk. slechte produkties zijn ook echt slecht.
Hoor het heel graag, ik weet niet heo ik eea kan uitsluiten.
oa. nav. de 'welke monitor' thread heb ik een setje PMC TB1 bemachtigd. ik mis de onderste twee octaven, zoals al aangegeven door PMC zelf, maar ben verder erg te spreken over dit setje; transparant, eerlijk en 3D zijn de kern woorden. Ik gebruik tevens een IMF ALS 40 mkII (ook een trnasmisslijn systeem). Nou valt me op dat ik met de PMC echt ontzettend grote verschillen tussen cd produkties hoor. Dat lijkt me een goed ding
. Maar, op produkties zoals Tool aenima, (intro van nummer 5) die ik eerst als referentie beschouwde, hor ik rond de 150-160 Hz een flinke zoem bass, dus ongedefinieerd laag. De IMF gaan veel dieper, en daarop hoor ik het niet. Mag ik concluderen dat de PMC daar een piek hebben zitten (niet verschrikkelijk, maar hij klinkt daar wat onevenwichtig), of luister ik dan naar m;n kamer? het is een kleine ruimte van 2,5 x 3,5m, dus niet onwaarschijnlijk, maar ik luister in een driehoek opstelling met ongeveer 1,2 m wijdte. near field dus. Ik heb zo'n 40-50 cm ruimte tussen rear ouput van de transmissielijn en de muur. in de hoeken van de kamer hoor ik de bass build-up niet. alleen wanneer ik in de centre van de driehoek zit.Maar, nog vreemder. Sommige andere (meestal duurdere) produkties, hebben het niet. Mijn mixen hebben het ook niet. ik kan wel met de EQ de genoemde 150-160 Hz opzoeken en het simuleren, maar ik ben dan zo;n 18 dB aan het boosten in de bass gitaar, dus een onrealistische situatie. Mijn vraag is dus eiegenlijk; is het waarschijnlijker dat ik naar m;n ruimte luister of zijn het de PMC die een piekje hebben? Ik kan geen grafieken vinden op internet. Ze klinken verder trouwens gruwelijk mooi. maar ook eerlijk. slechte produkties zijn ook echt slecht.
Hoor het heel graag, ik weet niet heo ik eea kan uitsluiten.
. Mooi meegenomen.