ASQ-10 vs RM1x

ASQ-10 vs RM1x

• De RM1x!!!

Stemmen: 9 36,0%
  • De ASQ-10!!!

Stemmen: 8 32,0%
  • zou het niet weten...

Stemmen: 8 32,0%

• Totaal aantal stemmers
    25

RSB

Whoehahaha
Wie o wie zal ik nemen? en waarom.

Wat zou ik nemen, ze kostten ong. het zelfde op dit moment.

Wat ik er op aan wil sluiten zijn:
AlphaJuno,TR909,ES1,ER1,Microkorg,ADX-1,Pulse,Neptune en mijn AMT8? (midiïnterface).

:doei:

Attachments

• asqvsrm1x.jpg
    asqvsrm1x.jpg
    87,8 KB · Bekeken: 120
asq10 zonder twijfel :D een rm1x heb ik nooit gehad dus kan ik je weinig over vertellen

bij de asq10 heb je het (enige) nadeel dat als de ene track 8 maten is alles in die zelfde track 8 maten moet zijn
dus bijv een kickloop van 4 maten tegelijk laten lopen met een melodie van 16 maten gaat helaas niet
dan moet je dus de kickloop ook 16 maten maken.

dan heb je de songmode om de patterns aan mekaar te smelten een andere manier is er niet, je hebt wel track mute, maar dat doe je met de zelfde knop voor alle tracks (dus niet zoals op de mpc,s 1 drumpad voor 1 track), dus dan moet je heel snel alles muten en unmuten en tegelijkertijd selecteren, dat is even leuk om te klooien maar om een track te maken geen doen, dus ben je alsnog op de songmode aangewezen.

verder is een klavier bij de asq10 eigenlijk een must, met klavier heb je binnen luttele seconden een complete track erin geflanst, heb je geen klavier dan kan je leuk step voor step met een draaiknop ingeven welke noot je wilt, eenmaal aan gewent kun je ook hier behoorlijk snel mee werken, verder hij is indd zo strak als een tiet.

verder is hij ook super compleet, je hebt midi sync, din sync in en out, 4 midi outs keer 16 kanalen is 64 midi kanalen

2 midi inputs die gemergt zijn, een metronome audio out. ik zie trouwens dat je een 909 hebt die kan je er ook met de jack sync aan hangen

en het beste vindt ik denk ik nog wel dat hij alle midi record wat je erin gooit, complete track er op maken, alle knoppen van de synths tweaken en de midi cc,s recorden geen probleem.

dit was zo gouw even wat ik er over wist te vertellen zal nog wel een hoop vergeten zijn, maar zeker voor het geld is het echt een top bakkie het is gewoon een volwaardige midi sequencer.

ik geloof trouwens dat de rm1x dat ook wel is maar dat kunnen anderen je beter vertellen. Succes!

asq-10 is OK maar je zit wel met floppy's te kloten, die zijn zelfs bij de meeste winkels niet eens meer te koop. Verplaatsen en/of kopieren van noten is eigenlijk met goed fatsoen niet te doen, dat is ook de grootste reden waarom ik maar weer met de computer aan de slag ben gegaan. Maar dat zullen de meeste HW seq'ers wel hebben denk ik. Wat ik wel echt geweldig vind aan de asq-10 is de manier van bediening, als je eenmaal de work-flow een beetje door hebt, wat al snel het geval is, dan kun je echt heel snel en initiutief werken.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door dennisb
...als je eenmaal de work-flow een beetje door hebt, wat al snel het geval is, dan kun je echt heel snel en initiutief werken.

Dit is dus wat ik mee ook een beetje afvraag. Hij ziet er zo onbewerkelijk uit (asq10) ik bedoel.

Origineel geplaatst door anoniempje
en het beste vindt ik denk ik nog wel dat hij alle midi record wat je erin gooit, complete track er op maken, alle knoppen van de synths tweaken en de midi cc,s recorden geen probleem.

Kan die dan ook Bassdrum tweaks van de TR909 opnemen? en de Snappy van de SD. :D
En kan je realtime erasen terwijl die in Record staat, en kan je ook terwijl die loopt ook eerst de drums inkloppen dan synth inspelen, (quantenizen), drum weer bewerken, basslijn inspelen, filter bassline aanpassen etc etc. Dus 3 kanalen gemaakt terwijl die llopt in Recordmode ofzo. (ik heb echt geen ervaring met die ASQ10, ooit eens een uurtje met een RM1x zitten klote met z'n intrene sounds.

En daar kwamen deze voordelen uit:
Die RM1x heeft nog eens 'n 16stappen seq. ala TR-x0x en een klaviertje, werkt tevens ook met floppys en heeft 4 draaipotjes. Klinkt allemaal erg interessant.

Allemaal dingen die de ASQ-10 niet heeft, maar omdat de sequencers van Akai altijd lof doen spreken hebben ze mijn ogen ge-opend.

Een MPC60/1000/2500/3000etc.etc.etc. kan ik domweg niet betalen. Tussen de 2 a 3honderd euro denk ik wel een apparaat te kunne vinden wat mijn hele setup in een song kan sequencen.

Oftewel de ASQ10 of de RM1x, ik heb heel even gekeken naar oude Roland MC50 bakjes maar dat trok me niet. Evt. de MC80 mocht ik hem voor dit geld tegen komen maar die zijn volgens mij vrij schaars.
Ik ben bang dat ik uiteindelijk toch voor een ASQ10 zou gaan omdat het waarschinelijk uitdraait op het feit dat de sequencer van de Akai de meeste Groove heeft. (alsjebgrijptwatikbedoel,dusnietshuffle)

Tja ik vind het lastig en ik voel de druk omdat ik zometeen in Ierland zit en het daar allemaal nog scharser is :(
909's worden daar vaker verkocht voor 1200 a 1300euro dan hier. Tis en blijft een eiland. :mega:

Dus overtuig mij. of laat me een keer kijken hoe vlug jij je studio aanstuurt met een ASQ10 of een RM1x :P

ps het is vandaag precies 26jaar geleden dat ik het daglicht heb mogen zien :engel:

je kan volgens mij wel de asq-10 updaten zodat ie windows formatted floppy's leest kun je iig backups maken en midi files saven. De asq-10 lijkt romantisch en dat is ie ook maar als je er helemaal van afhankelijk bent ga je wel balen op een gegeven moment. Als je meer step programming doet dan inspelen dan is het ook niet echt handig. Het steppen gaat anders dan 909 style steppen. Je hebt een forward en backward knop waarmee je door de sequence stept, soms is het moeilijk te doorgronden waar je precies zit want je ziet op je scherm alleen maar wat er op die ene positie in de sequence aan events voorkomt. Als je echter meerdere aanslagen op 1 positie hebt, een accoord bijvoorbeeld dan is het weer heel overzichtelijk want je ziet dan alle note on events van die ene positie netjes onder elkaar.

Je kan tijdens realtime recorden (ook tijdens play) niet erasen. Wat wel kan, van van de record overdub of play mode afhalen en opnieuw record drukken op de gewenste track. Na de stop knop kun je wel erasen. Ook kan je dan filteren, bijv je laat de noten staan, maar de automation verwijder je. Handig om even opnieuw automation op te nemen.

Tijdens het realtime recorden, kun je als je de ene midi track hebt ingespeelt een andere track selecteren en daar verder recorden zonder op stop te drukken. Hij gaat na de eerste pattern uit een recordsessie gewoon in overdub-record zodat alles wat je hebt gedaan ook blijft staan.

ik gebruik zelf de asq10 niet als main sequencer, daarvoor vindt ik het net te onhandig. Door eerder genoemde overall lengte van de tracks die op dat moment lopen, als dat wat soepeler was en nog midi mute automation erbij dan had ik hem waarschijnlijk meer gebruikt. Maar verder heb je als je met de gebreken kan leven gewoon een volwaardige midi sequencer aan je spul hangen. Ik zou hem daarom ook niet weg willen doen, alleen al voor het geval dat. Trouwens een rm1x heeft mij zelf ook altijd wel interresant geleken alleen, en nog steeds wel. Alleen vind ik de interne geluiden overbodig en heb het tot nu toe daarom maar gelaten.

Origineel geplaatst door anoniempje
Het steppen gaat anders dan 909 style steppen. Je hebt een forward en backward knop waarmee je door de sequence stept, soms is het moeilijk te doorgronden waar je precies zit want je ziet op je scherm alleen maar wat er op die ene positie in de sequence aan events voorkomt.

Dit schiet inderdaad niet erg op om de track mee te bouwen inderdaad, voor aanpassingen is het wel weer fijn, bijv velocity, lengte van de noot, noot verwijderen, toevoegen, etc. Allemaal dingen die met een klavier weer onhandig zijn

en in de step mode hoor je elke step die je drukt ( ook de rest van de tracks lopen dan mee als je geen midi mute doet) dat maakt het makkelijk om te herkenne waar je bent. als je wat sneller naar de volgende steps bladert hoor je dus zo je track langzaam lopen op je vingers ritme en stop je waar je de aanpassing wilt maken.

Verkoop je Korg Er-1 en je Microkorg, en koop beide sequencers! :okdan:
Naast de sequencer van Rm1x krijg je er ook sounds bij, en heb je de swing van akai, en de tr programming van de Yamaha.

Succes

Origineel geplaatst door pal
Naast de sequencer van Rm1x krijg je er ook sounds bij, en heb je de swing van akai, en de tr programming van de Yamaha.

Succes

Sorry maar, die Microkorg gaat nimmer nooit de deur uit :luv: en de sounds in de RM1x kunne me aan me (L)aars gelapt worden. Het gaat mij specifiek om de Sequencers. Maar toch bedankt pal.
En dat van anoniempje ga ik morgen nogeens allemaal lezen voordat ik daar nu een zinnig antwoord/vraag op kan geven.
Ik begin een beetje zat te worden van de verjaardagsdrank en rook

[EDIT]
Die ER-1mkII staat overigens te koop/te ruil hier op dit forum voor een RM1x.
Krijg je er gratis een Behringer UB1002 bij. Beide in Doos, adapter,boekje.
Interesse?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door pal

Succes
Persoonlijk vind ik de interne sounds van de RM1x niet bepaald uitblinken in kwaliteit. Sommige drumsamples hebben een piepje in hun geluid en de synthengine is ook matig (i.e.g. behoorlijk ondergeschikt aan de Microkorg).

Waar de RM1x voor mij in uitblinkt, zijn de sequencing- en MIDI-opties. 8 knoppen om aan MIDI-controls toe te wijzen, MIDI-delay, etc. De verschillende programmingmogelijkheden zijn ook leuk (TR-style, Grid).

Origineel geplaatst door Sly Dog
Persoonlijk vind ik de interne sounds van de RM1x niet bepaald uitblinken in kwaliteit. Sommige drumsamples hebben een piepje in hun geluid en de synthengine is ook matig (i.e.g. behoorlijk ondergeschikt aan de Microkorg).

Waar de RM1x voor mij in uitblinkt, zijn de sequencing- en MIDI-opties. 8 knoppen om aan MIDI-controls toe te wijzen, MIDI-delay, etc. De verschillende programmingmogelijkheden zijn ook leuk (TR-style, Grid).

Dat zeg ik :okdan:
Maar heb jij ook ervaring met de ASQ10 en zo ja, wat is dan het voordeel of nadeel van de RM1x.

En kunnen jullie het horen als iets met een ASQ10 is gemaakt ten opzichte van een RM1x. of gaat dat toch meer over het sample gedeelte van de MPC-serie, dat dat van die rette strakke sequencers zijn. Is dat ook of juist ook voor de ext. midi aparatuur die je eraan hangt :confused:

dat dat van die rette strakke sequencers zijn. Is dat ook of juist ook voor de ext. midi aparatuur die je eraan hangt :confused: [/B]

de mpc's zijn mede zo strak omdat de (drum) geluiden in de machine zitten en juist niet uit aangesloten spul komen

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Dat zeg ik :okdan:
Maar heb jij ook ervaring met de ASQ10 en zo ja, wat is dan het voordeel of nadeel van de RM1x.
Met de ASQ10 heb ik geen ervaring maar wel met de RM1x en bijbehorende soundengine. :geslaagd:

Eens dat ze niet uitblinken. Maar met een beetje tweaken en externe fx valt het wel mee. Het kan natuurlijk niet op tegen een sampler of een echte synth(wat dat ook moge wezen :confused:, als het maar geen rompler is).

Even een correctie: de Rm1x heeft 16 knoppen waaraan je CC kunt toewijzen; A en B stand zijn apart toe te wijzen.

Andere voordelen:
1. Vrij improvisatie is mogelijk door gebruik van phrases/patterns/styles; door een reeks van patterns te programmeren in een style kun je vrij switchen wanneer je wilt.
2. Mute configuraties: je kunt sets van mute configuraties instellen per set van patterns in een style.
3. Mute per kanaal.
4. Hergebruik van phrases: phrases die je al hebt kun je makkelijk kopieeren naar je eigen set van patterns(phrases zijn de sequences/clips die op 1 MIDI kanaal werken).
5. MIDI functies: hele reeks jobs om je MIDI data te vermangelen en je werk heirbij te vergemakkelijken.
6. Realtime effecten die ook op externe apparaten invloed hebben: welliswaar via MIDI, maar de octaver, harmonizer, MIDI delay en Beatstretch zijn zoiezo al een paar leuke effecten.

Enige nadelen die ik aan het apparaat vind zijn:
1. 1 MIDI out poort, en
2. Geen optie om real time patterns aan een song toe te voegen.

De song structuur bevalt me niet zo van de Rm1x; je moet via een omweg van pattern chain naar song, om een opeenvolging van patterns te programmeren in je song. Wat wel gaaf is daarentegen van de song mode is dat als je een stukje van wat je via song mode hebt ingespeeld wel via een functie kan converteren naar een pattern.
Dit is handig voor mensen die graag iets inspelen en daarna hun pattern willen opbouwen.

Kortom: een machine vol flexibiliteit. Ik moet wel zeggen dat ik het meer een machine vind met als doel real time te performen, niet om droog liedjes mee af te spelen, :D

Neem een Rm1x, als die 2 nadelen je niet dwars zitten. Het Akai apparaat heb ik geen ervaring mee.

Yoonchi

Ik heb een asq10 gehad. Het is een prima sequencer als je midi note lengtes uit je hoofd kent. Het grootst nadeel is dat bij pattrens wisselen er soms een hapering ontstaat. zodat je eigelijk al je pattrens in song mode moet programmeren om dit te vookomen. Misschien dat dit door een software updat is te verhelpen?

ps het is vandaag precies 26jaar geleden dat ik het daglicht heb mogen zien :engel:

Hopelijk bedoel je '...voor het eerst het daglicht heb mogen zien...' ?

Sorry maar, die Microkorg gaat nimmer nooit de deur uit :luv: en de sounds in de RM1x kunne me aan me (L)aars gelapt worden. Het gaat mij specifiek om de Sequencers. Maar toch bedankt pal.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is, bezuinig niet op je sequencer. Zeker als je hardware wil sequencen. Productiviteit gaat samen met het fijn kunnen werken met de sequencer. Je hebt best veel gear, maar er zit ook speelgoed tussen. Verkoop dat en doe een diepte investering in bijvoorbeeld een Sequentix p3, schrittmacher, of zelfs een spectralis... Maargoed, hier moet je zelf de meerwaarde en het nut van inzien natuurlijk..

Succes

als ik de posts hier lees heb ik de indruk dat die asq10 niet echt een plezier is voor als je live wilt optreden ermee.
ik gebruik een rm1x om live te sequencen, verschillende delen steken daarin en dan op t moment zelf bouw ik men liedjes op, elke keer klinkt het weer anders!

Ik ben niet bekend met de ASQ, maar ik kan je de RM1x van harte aanbevelen (zoals ik hier al zovaak doe...;). Geweldige sequencer voor zowel live als in de studio. Ik gebruik 'm voor beide, en wil niets anders meer.

-Veel hands-on control,
-veel handige edit functies (zoals bijvoorbeeld de überhandinge pattern groove),
-groot display,
-toffe MIDI effecten (de Midi delay is geweldig :halleluja, realtime beat-stretch, clock shift, gate -time aanpassen, velocity, octaver, enz enz)
-8 knoppen voor CC's

enz enz.

wat ik nog wilde weten over de rm1x (en misschien ook handig is voor topicstarter):

- kun je zonder hapering switchen tussen pattern playback/realtime recording/step recording?

- blijft je mute-status ongewijzigd bij het wisselen van pattern (tenzij je anders instelt eventueel) ?

Back