noise achtige click sound, hoe maak je die?!

synthmann

Ouwe rot
Die noise achtige click sound die je o.a. in chronologie 6 van Jarre goed hoort alsmede in de Andromeda demo van Pim

http://www.nederlandmuziek.com/gallery/pim/Andy-mp3.mp3

Die sound die klinkt alsof het noise is, gemixt met resonance maar tegelijkertijd lijkt het alsof ie in pitch verandert!

please, ik wil die sound ook maken, maar lukt niet!

ben nog niet genoeg thuis in mijn A100, daar moet het toch wel mee lukken?!

En als we dan toch bezig zijn: die vangelis "to the unknown man" leadsound die Pim uit de andromeda heeft getoverd, met welke golfvormen maak ik die? en doe ik dat het beste met mijn A100? want met juno 60 lukt het zeker niet!

Re: noise achtige click sound, hoe maak je die?!

Origineel geplaatst door synthmann
Die sound die klinkt alsof het noise is, gemixt met resonance maar tegelijkertijd lijkt het alsof ie in pitch verandert!

Je zegt het zelf al - met je gehoor is niets mis - (white) noise door een 12 dB high pass filter met de resonantie bijna open. Een lfo met sinus varieert de frequentie van dat filter.

Vrij simpel als je het weet... 8)

Laat me weten of het op je Doepfer ook lukt!

thankx Pim!

piece of cake op de doepfer!

met de white noise en de 12 db high pass zoals je zei! sinus golf het filter laten moduleren, veel resonance en de gevoeligheid van het filter op de modulatie niet al te zwaar instellen en hopla, daar istie!!!
erg gaaf, maar nu meteen een volgende vraag.

Het geluid wordt vaak gebruikt om accenten te leggen in het hoog en mid-hoog volgens mij. heb je misschien een richtlijn voor me hoe het geluid te gebruiken? in termen van achtsten van de maat of zestienden, veel rusten erin of met de baslijn mee etc... of is het een kwestie van erbij laten passen?
als je suggesties hebt hoor ik ze graag!

en btw, die lead sounds, klinkt mij alsof er sowieso wat strings zijn die dezelfde partij meespelen, maar de sound zelf is vol en warm onderin en als je de hoogte in gaat opeens "bell"achtig. Mijn gok is op een combinatie van ring modulator of oscillator sync met een sinus of een driehoek. Graag hoor ik hierover ook hoe je het hebt aangepakt.

Damn wat ben ik trouwens onder de indruk van die sound van de Andromeda, zat net al ff bijeen te tellen hoeveel mijn huidige setup waard is en wat ik weg moet doen voor een "andy"! maar ik ga er toch maar gewoon voor sparen ipv de halve mik weer weg te doen.

die muziek, breng je die ergens op uit? ik vind het wel tof namelijk.

Als je een sample en hold module hebt of daar de mogelijkheid voor hebt moet je eens proberen de trigger out van je doepfer als input voor je sample/hold in te gebruiken en de out op het filter of op de resonantie.
elke keer als je dan een toets indrukt verandert je filterinstelling tot je weer een nieuwe noot triggert.

Hoi Synthman,

Ik vind dat je zo weinig mogelijk spullen moet "wegdoen" om iets anders (Andromeda) te kopen. Elke synth heeft immers zijn eigen karakter... Tenzij je een groot gebrek aan €€ hebt natuurlijk.

Even over je vraag omtrent toepassing van de "ruis-snare": dat moet je lekker zelf uitzoeken :D
Ik heb je geholpen om de sound te verkrijgen, nu is het jouw beurt.... Eén regel is juist: als het goed klinkt, is het goed!

Hoe ik de lead sound heb gemaakt? Je zit er niet ver naast. Maarre, je hebt zelf een stel prima oren > sluit je een week op en probeer het zelf te maken. Bedenk wel dat de leadsound die ik gemaakt heb óók het resultaat is van dagenlang tweaken en bijschaven. Sommige sounds kosten veel tijd om te maken: ik heb b.v. de amplitude van de lfo's, die met een sinus de freq. v/d oscillatoren moduleren, gekoppeld aan de aanslaggevoelligheid.
Harder aanslaan = meer vibrato. Okay, nu jij knopjes draaien!

Ik heb al 6 jaar geen muziek meer uitgebracht. Ik heb twintig jaar in de muziekindustrie rondgelopen en ik vind het welletjes.
De jongere generatie is aan de beurt. Ik ben blij dat ik van het jachtige "we moeten scoren" leven af ben.

Laatst gewijzigd:
Ik wil inderdaad niet veel spullen weg doen, niks eigenlijk, maar zoals ik al zei, ik ga er maar gewoon voor sparen.

En euro's heb ik altijd te weinig , tenminste als ik in de synth winkele rondloop!;)

Ik zal me eens lekker stukbijten op die leadsound, eens kijken of mijn A100 dat kan benaderen.

Back