Direct Outs

Ethereal

Instant Fuck-up
Ik vraag me al een tijdje het volgende af...
Ik heb een geweldige soundcard met 8 inputs, alleen word ik gek van dat ellendige gepruts met kabels en patchbays om er eens een effect tussen te hangen. Een analoge mixer zou wat dat betreft uitkomst brengen...
Nu ben ik benieuwd of normaal gesproken, de direct outs van een mixer, zoals bijvoorbeeld op de Soundcraft M4, pre- of post-fader zijn! Het zou natuurlijk ideaal zijn om mijn synths binnen te laten komen op een mixer, te oversturen (haahtkoâh!), naar een effect te sturen, te eq-en en daarna via direct outs binnen te laten komen op mijn soundcard..

Iemand een idee of dat kan? Of is mijn vermoeden dat direct-outs pre-fader/eq/aux zijn juist?

Dit zal wel per mixer verschillend zijn.. dus je kan daarom t beste gewoon ff de manual checken van de mixer die je evt. op t oog heb.. op mijn soundcraft zijn de direct outs standaard post fade en kan ik via een knoppie de direct outs op pre fade zetten.. of fx en eq post fade zijn zal ik morgen ff voor je checken.. het staat me bij van wel maar ik durf t nu ff niet met zekerheid te zeggen :)

Thanks man! Zou erg heerschen, dan moet ik toch maar eens gaan sparen voor een mixertje ;)

Ik zal het eens even checken idd, ik dacht eigenlijk dat het standaard pre was, dat de direct outs direct na de input kwam..

Potver, nou wil ik een mixer :(

;)

Re: Direct Outs

Origineel geplaatst door Ethereal
Het zou natuurlijk ideaal zijn om mijn synths binnen te laten komen op een mixer, te oversturen (haahtkoâh!), naar een effect te sturen, te eq-en en daarna via direct outs binnen te laten komen op mijn soundcard..

Iemand een idee of dat kan? Of is mijn vermoeden dat direct-outs pre-fader/eq/aux zijn juist?

Jouw idee zal helaas niet werken.
Aux return heeft normalerwijze aparte pots voor de return en kun je sturen naar een subgroep of de master out. Een aux return komt niet terug in het kanaal van de oorspronkelijke input. Dus geen direct out gebruiken, maar een subgroep (ook wel eens bus genoemd), dan kan wel wat je wilt. Dus iets anders aansluiten.

je kan toch gewoon een analoge mixer met z,n channel line ins en directs out als insert effect gebruiken ??

de out van de insert Y-kabel aan de direct out kanaal 1 van de mixer en de in van de insert Y-kabel aan de line input kanaal 1

de out van de insert Y-kabel aan de direct out kanaal 2 van de mixer en de in van de insert Y-kabel aan de line input kanaal 2

de out van de insert Y-kabel aan de direct out kanaal 3 van de mixer en de in van de insert Y-kabel aan de line input kanaal 3

de out van de insert Y-kabel aan de direct out kanaal 4 van de mixer en de in van de insert Y-kabel aan de line input kanaal 4

zo ga je bijv door tot acht kanalen

zo heb je 8 kanalen insert met distortion en eq eraan hangen. die je met de andere kant van de Y-insert kabel in elke insert op je andere mixer kan prikken

dan hoef je ook niet constant die overgain mixer ertussen te gooien waar je analoog wilt overgainen, alleen maar insertje in het kanaal van de mixer prikken wat je wilt overgainen en klaar

ohja de auxen gaan dan inderdaad niet mee, maar die mix je toch op je normale mixer ? anders kun je altijd nog de master of subgroep van die overgain mixer aan je normale mixer hangen zodat je die overgain mixer ook vol kan gooien met effecten

Origineel geplaatst door resonance
of fx en eq post fade zijn zal ik morgen ff voor je checken.. het staat me bij van wel maar ik durf t nu ff niet met zekerheid te zeggen :)

EQ / Gain / FX (op insert van t kanaal waarvan je de direct out pakt) worden inderdaad mee genomen

Origineel geplaatst door anoniempje
je kan toch gewoon een analoge mixer met z,n channel line ins en directs out als insert effect gebruiken ??

de out van de insert Y-kabel aan de direct out kanaal 1 van de mixer en de in van de insert Y-kabel aan de line input kanaal 1

de out van de insert Y-kabel aan de direct out kanaal 2 van de mixer en de in van de insert Y-kabel aan de line input kanaal 2

de out van de insert Y-kabel aan de direct out kanaal 3 van de mixer en de in van de insert Y-kabel aan de line input kanaal 3

de out van de insert Y-kabel aan de direct out kanaal 4 van de mixer en de in van de insert Y-kabel aan de line input kanaal 4

zo ga je bijv door tot acht kanalen

zo heb je 8 kanalen insert met distortion en eq eraan hangen. die je met de andere kant van de Y-insert kabel in elke insert op je andere mixer kan prikken

dan hoef je ook niet constant die overgain mixer ertussen te gooien waar je analoog wilt overgainen, alleen maar insertje in het kanaal van de mixer prikken wat je wilt overgainen en klaar

ohja de auxen gaan dan inderdaad niet mee, maar die mix je toch op je normale mixer ? anders kun je altijd nog de master of subgroep van die overgain mixer aan je normale mixer hangen zodat je die overgain mixer ook vol kan gooien met effecten

Wat jij aangeeft werkt als ik het goed lees in ieder geval niet. Dan heb je op 8 kanalen geen signaal. De in hangt dan achter de uit. Wat moet er dan uit de uit komen? Niets dus.
Je kunt wel de effecten aan de insert hangen. Maar dan moet je wel een 8 kanaals mixer er tussen hangen. Of je moet 4 dual channel FX processors hebben natuurlijk. Je FX apparaat moet dan over dry-wet instelling beschikken, en die kun je maar 1x instellen voor alles wat er tegelijk instuurt. Veel flexibiliteit heb je dan niet meer. En je FX return moet je op kanalen terug laten komen. Erg omslachtig allemaal. Ze hebben op mixers niet voor niets inserts, sends, returns en bussen bedacht.

ik denk dat je me verkeert begrijpt, die 2de mixer wordt als effect gebruikt. net zoals je een compressor op de insert van bijv een clap op kanaal 1 van mixer 1 gooit, gooi je nu in plaats van de compressor, een channel met gain en eq van de 2de mixer op die insert van mixer 1 . en dat werkt gewoon zoals je zou denken dat het werkt.

Origineel geplaatst door anoniempje
ik denk dat je me verkeert begrijpt, die 2de mixer wordt als effect gebruikt. net zoals je een compressor op de insert van bijv een clap op kanaal 1 van mixer 1 gooit, gooi je nu in plaats van de compressor, een channel met gain en eq van de 2de mixer op die insert van mixer 1 . en dat werkt gewoon zoals je zou denken dat het werkt.

Ja, dat heb ik dan zeker. Want je hebt wel gelijk, maar ik had nergens gelezen over de door jou voorgestelde 2e mixer, of er anders overheen gelezen.

Maar toch wel omslachtig volgens mij. Toch?

Volgens mij moet Ethereal gewoon gaan werken met een mixer met 8 subgroepen. Probleem opgelost.

Op mijn Soundcraft SX zijn de Direct Outputs pre of postfader (te switchen met een knopje, maar dan wel voor alle kanalen tegelijk).
Verder: post Insert, post EQ en pre-Aux.

Het antwoord voor effecten via de Aux is al gegeven zie ik... dat is inderdaad niet mogelijk om die mee te sturen via Direct Out, omdat de aux op een aparte bus zit en niet terug komt bij het oorspronkelijke signaal. Insert effecten kunnen wel.
Ik sluit me verder aan bij Arnomusicman, een mixer met subgroepen is de uitkomst (een mixer zonder subgroepen kan uiteraard ook, maar dan moet je altijd weer opnemen van de main mix output; je bent dan dus minder flexibel).

Thanks allemaal! Een mixer met 8 bussen had ik me als 1e bedacht, alleen zijn deze vaak zo lomp groot en meestal ook vrij prijzig... 4 Stereo bussen zou ook moeten werken!

Maar eens even zoeken op het wereld wijde web :{

Origineel geplaatst door Ethereal
Thanks allemaal! Een mixer met 8 bussen had ik me als 1e bedacht, alleen zijn deze vaak zo lomp groot en meestal ook vrij prijzig... 4 Stereo bussen zou ook moeten werken!

Maar eens even zoeken op het wereld wijde web :{

??
Ik ben niet op de hoogte van mixers met stereo bussen.
Meestal toch: stereo=2x mono
4 stereo=8 mono
8 bussen=4 stereo

So what's the problem?

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Het antwoord voor effecten via de Aux is al gegeven zie ik... dat is inderdaad niet mogelijk om die mee te sturen via Direct Out, omdat de aux op een aparte bus zit en niet terug komt bij het oorspronkelijke signaal. Insert effecten kunnen wel.
precies.. mijn mackie 32-8 neemt eq en inserts wel mee, aux laat hij (logisch eigenlijk ook) achterwege wanneer je via direct out doorlust.. :)
maarja 2 ethereal; die aux heb je in principe toch niet nodig, waarschijnlijk ga je dan sowieso meer dingen dan die outputs van je pc aan je mixer hangen, zodat je de mix op je tafel maakt.., en dus ook effecten bij kan draaien op de kanalen waar je dat wil... hoef je alleen van je master output een kabel te leggen naar de input van soundcard

Allemaal bedankt voor de tips, ik heb de Behringer MX 2442 van forumlid The Red Eye overgenomen! En het werkt zoals ik dacht.. Alleen dan inderdaad niet via de directouts, maar via de subgroepen! 4 mono subgroepen en de main mix naar de 6 line inputs van mijn O1X en gaan met die banaan! En wat is het toch fijn om niet te hoeven patchen etc, maar gewoon een zwieper aan je aux send te kunnen geven :okdan:

Back