Wat Kostten Die Klassiekers Ooit Nieuw!??

Greengate DS3 (wie weet wat dit is?........ niemand?........ Een sampler waar je heeel stoere plaatjes mee kan maken... "5 minutes... van Mainframe...." onder andere... Ook de Time Bandits hadden 1, samen met de Rhodes Chroma.
Oh ja, de prijs was 8000.00 pietermannen, en daar kwam de Apple 2 nog bij.

Ik heb nog zo'n DS:3 plus Apple 2E thuis werkend staan... Ik herinner mij dat ik voor de DS:3 nieuw niet meer dan ongeveer 3500 gulden heb betaald. Het grotere broertje (DS:4??) kostte geloof wel in de buurt van de 8000 gulden.

Ik behoor ook tot de groep die de eerste synths nog zeer bewust meegemaakt heeft... De meeste synths werden niet daadwerkelijk voor die prijzen verkocht. Dit waren adviesprijzen. Menige winkel zat er ver onder.

Een bedrijf als Servaas in Den Haag dacht er zelfs niet over om zulke dure apparatuur in huis te hebben ivm inbraak.

De populariteit van de DX7 was vooral wegens de emulatie van de Rhodes. Menig zwarte bak werd gedumpd voor die chocolade reep en daar waren de roadies erg dankbaar voor.

Het bas lijn synthje van Roland is voor mij altijd een wonder gebleven. Veel te duur voor wat het kon, ik geloof zoiets van 800 gulden? En wie wil er zo'n automaatje? Een ritme doosje, dat kon nog wel, maar zo'n vervormend ding. Ik geloof dat ze bij een zomer uitverkoop onder de 100 gulden zakten... Tot die House hause kwam, jaren later.

Maar duidelijk is dat er een ontwikkeling in het geluid bestaat en dat Roland dat wel niet bewust heeft gedaan, maar wel een goede misser produceerde.

Blijft de vraag: wil men tegenwoordig nog steeds het geluid van toen? Ik mag met veel analoge synths werken, maar vaak vallen ze me toch tegen! Lekker vet geluid? M'n hoela! Vette watten in je oren zal je bedoelen. Veel zaken zijn erg slecht bewaard en worden dat nog steeds.

Even deze discussie kromtrekken...
In de klassieke muziekwereld bestaat het historisch instrument, dwz een nabouw van een instrument uit de tijd dat het stuk gecomponeerd werd. In Den Haag staat een prachtige piano uit de tijd van Van Beethoven, sterker, Van Beethoven had een eenvoudiger uitvoering in zijn werkkamer. Het Haagse instrument is nooit verbouwd en bezit zelfs nog de eerste besnaring. Hier moet men Van Beethoven op spelen, natuurlijk. En toch ben ik er zeker van dat Ludwig zou zeggen: "Geef mij die Kawai maar!" :)

Er is altijd een relatie tussen muziek-instrument-componist. Die relatie is erg dynamisch. Onze smaak verandert, dus ook de instrument bouw. Zij met een visie hebben bestaansrecht. En dat kost inderdaad wat meer geld.

En wat die Haagse piano kost, heden ten dage? Zal zo'n miljoentje of twee in euries zijn, op de vrije markt, maar helaas, hij is privé bezit van het koningshuis...

Wout

Ik heb nog zo'n DS:3 plus Apple 2E thuis werkend staan... Ik herinner mij dat ik voor de DS:3 nieuw niet meer dan ongeveer 3500 gulden heb betaald. Het grotere broertje (DS:4??) kostte geloof wel in de buurt van de 8000 gulden.

leuk , heb ik ook nog 1 staan :okdan:

QUOTE:..Maar duidelijk is dat er een ontwikkeling in het geluid bestaat en dat Roland dat wel niet bewust heeft gedaan, maar wel een goede misser produceerde..

Reactie Murc...
Helemaal mee eens..IK begreep er niets van...verkocht het weer direct voor 300 gulden..

ach ach..wat en onkunde bleek achteraf...hoewel..? !.?..heb de TB nooit gemist in mijn set ups... :walker:

ik denk dat een arp 2500 of moog modular ,omgerekent naar hedendag toch snel 30 tot 40 duizend euro zal kosten.

of zit ik er een nulletje naast:D

Op deze manier meldt je dus dat we NU onze slag moeten slaan..omdat het NU zo goedkoop is..

denk dat nuancering op zijn plaats is...oude spullen zijn vaak NOSTALGIE,

maar geluidstechnisch ook wel weer achterhaalt...

dus op een paar werkelijk pracht instrumenten na is het merendeel toch..overvalued....

Murc :yamaha:

ik denk dat een arp 2500 of moog modular ,omgerekent naar hedendag toch snel 30 tot 40 duizend euro zal kosten.

of zit ik er een nulletje naast:D

Ik denk heel wat :)
Een ARP 2500 met twee wings, ik zou tot € 5.000 bieden. Ieder hoger bedrag is slechts prestige geld. Het enige in Nederland aanwezig model, uit elkaar gehaald in hoofd module met wing en ergens anders, hoewel bekend waar, de andere wing, wordt om die reden nooit verkocht. En dat brengt de prijs weer op een hoger niveau. Hou er echter rekening mee dat zulke apparaten nooit op de vrije markt komen, maar via via worden verkoper en koper met elkaar in contact gebracht en wordt er onderhandeld. Een interessante bezigheid.

Toch denk ik dat de ARP 2500 ietwat teveel overgewaardeerd wordt. Het is een leuke hoeveelheid lampjes en knopjes, dat wel. :)

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=6641&d=1079305511

Wout

ben het eens dat er tegenwoordig erg veel geboden wordt voor veel minder geld.
vind echter wel dat er niet te geringschattend over oude synth's gesproken moet worden, er is toen heel veel energie en moeite gedaan om een goedklinkend instrument te maken wat ook nog eens "prettig in de hand ligt" en voor die instrumenten waar dat toen goed bij gelukt is ( minimoog jupiter8, bv) is dat , mits goed onderhouden, nog altijd zo !
een oude telecaster die goed onderhouden is , is gewoon nog altijd een bijzonder en goedklinkend instrument, en zo geldt dat m.i. ook voor meerdere oude synth's. geen wonder dat ze nog altijd zo gewild zijn.
1 toon van m'n sh5 klinkt, vind ik, 10 maal zo goed als die uit m'n a6 , en m'n jp8 heb ik meer mee dan met al m'n softsynth's. en ik kom veel sneller tot resultaat ermee. een uurtje tweaken achter de ms20 relaxt meer dan een uurtje scherm staren. en een echte hammond met echte lesley klinkt toch krachtiger dan ni b4 versie2.
kortom ze zijn niet zaligmakend maar wel goed gemaakt om te doen wat ze moeten doen !

Ik denk heel wat :)
Een ARP 2500 met twee wings, ik zou tot € 5.000 bieden. Ieder hoger bedrag is slechts prestige geld. Het enige in Nederland aanwezig model, uit elkaar gehaald in hoofd module met wing en ergens anders, hoewel bekend waar, de andere wing, wordt om die reden nooit verkocht. En dat brengt de prijs weer op een hoger niveau. Hou er echter rekening mee dat zulke apparaten nooit op de vrije markt komen, maar via via worden verkoper en koper met elkaar in contact gebracht en wordt er onderhandeld. Een interessante bezigheid.

Toch denk ik dat de ARP 2500 ietwat teveel overgewaardeerd wordt. Het is een leuke hoeveelheid lampjes en knopjes, dat wel. :)

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=6641&d=1079305511

Wout

Sorry for the English

I think you under estimate the ARP 2500.
How much Doepfer do you get for €5000? Not as much as an ARP 2500 with 2 wings and not in the same quality. Or you could buy 10 Cwejman modules... or maybe a VCS3
VCS3 vs ARP 2500 & 2 wing cabinets.... ARP :verkoght:
They sound beautiful. Better than a Moog in my opinion plus you have much more creative and flexible modules.
They have a unique patching system that I happen to love (and have no issues with crosstalk)
They Look FANTASTIC :P

In any case, the market decides and I think a main cabinet will be €10,000 and each wing, €5000.

So, expensive, YES.
Worth it.... YES!

So, I think the 2500 is UNDER valued compared to a Moog system or a VCS3..

Library-178.jpg

For 5000$ YOU get a lot of Doepfer,, !!

but it is also the way people want to control their sounds nowaday's...

in this opinion (see YOUR picture....
the ARP's are a bit complicated , very well for the sound engineers ?

IS this word still existing...??

well than YOU know where we talking about...In the past there was a special person in studio's to make "the sound"......

I....want good basic sounds and than modify them for own purposes..

starting of scratch is a bit in an old fashioned way

why make the ulta low, trhouser warping sound again..
or the ultimate piano when it exists...but sometimes I want more expression in that piano sound..so i get it more metallic + with an echo..so it becomes a CP70...he but that is an excisting instrument, more modern than the Arp stuff.....

modern instruments are very easy to use in that way...
and wasn't that meant by Arp to do so in the future...

but YES they are out of business nowadays.....WHY..?..

Murc

WHY..?..

Murc

dat ding ziet er echt ingewikkeld uit , ik raak al in paniek als er niet gelijk een geluid uit me simpele synht komt

vette bak:halleluja

For 5000$ YOU get a lot of Doepfer,, !!

but it is also the way people want to control their sounds nowaday's...

in this opinion (see YOUR picture....

IS this word still existing...??

well than YOU know where we talking about...In the past there was a special person in studio's to make "the sound"......

I....want good basic sounds and than modify them for own purposes..

starting of scratch is a bit in an old fashioned way

why make the ulta low, trhouser warping sound again..
or the ultimate piano when it exists...but sometimes I want more expression in that piano sound..so i get it more metallic + with an echo..so it becomes a CP70...he but that is an excisting instrument, more modern than the Arp stuff.....

modern instruments are very easy to use in that way...
and wasn't that meant by Arp to do so in the future...

but YES they are out of business nowadays.....WHY..?..

Tsja... Dit is natuurlijk geredeneerd vanuit de moderne standaardgebruiker. Maar daar heeft de modularmarkt natuurlijk sowieso niks mee te maken, en de vintage modularmarkt al helemaal niet. Mensen die een modular kopen hebben totaal geen interesse in (piano-)presets tweaken, die willen *juist* alles zelf doen, from scratch. Degenen die modulars kopen zijn dan ook degenen die vroeger heel geschikt zouden zijn geweest als synth programmers (of ze dat nou leuk werk gevonden zouden hebben of niet ;) ). En het gave aan een modular is ook dat je er alles mee kunt maken. Geen enkele reden om een "ultra low, throuser warping sound" nog eens te maken, of om je modular in te stellen als een standaard 3 vco-synth (zoals Emerson voornamelijk deed met zijn enorme Moogsysteem - maar hij had het dan ook vooral voor de sier...). Juist gek zijn en maken wat joú gaaf lijkt, da's het punt.

M.a.w.: modular zijn gewoon een klasse apart in synthland, met dus ook eigen prijzen (een beetje modularsysteem is altijd al veel duurder dan een VA-bak met op zich dezelfde features). Of dan die ARP2500 zijn geld waard is... - tsja, ik vind het ook enorm veel geld, maar mogelijkheden + sound + status + ouderdom + looks = deze prijs. Blijkbaar, voor sommigen. :)

Trouwens: dit mag gewoon in het Nederlands hoor (graag zelfs, in dit geval - je Engels is een beetje onduidelijk, vrees ik...); dlmorley kan het wel lezen, alleen (nog) niet schrijven. :okdan:

weet je als ik weleens bij ee synth wizzard kom...dan is het maar zelden dat de gemaakte sounds ook het bestaansrecht van genoemde modulairtjes bewijzen..

geinige bliepjes en peepjes...geef mij dan maar de ingeblikte sounds van tegenwoordig...niet voorDE hit, maar vooral voor de veel hogere DB dynamiek..de oudjes komen vaak niet zo breed in het geluidsspectrum.....maar goed zoals gemeld kon en kan ik ook de Roland TB303 niet waarderen de 606 weer erg wel....en dat ingeblikte geluid is nog overal te horen..
dus beter goed ingeblikt als slecht gemaakt zullen we dan maar zeggen...

Murc :walker:

Uhm, ja... Maar dit is dus subjectief. Jij vindt die geluiden niet gaaf en hebt liever iets anders dat gemakkelijker (of alleen) uit andere synths komt. Maar dat houdt in dat modulars voor jou het geld niet waard zijn; dat zegt toch niks over de rest van de wereld? Volgens mij kopen de meesten hun modulars juist voor die bliepjes en piepjes waar jij niks aan vindt...

Trouwens, over waarom veel van die oude synthbedrijven failliet gegaan zijn: da's grotendeels omdat ze gerund werden door de oprichters, ofwel, synthliefhebbers zonder bedrijfskundige achtergrond. Als ik erover lees krijg ik steeds weer de indruk dat al die faillisementen meer met een naïve bedrijfsvoering te maken hebben dan met de producten (wat jij hierboven impliceerde met "but YES they are out of business nowadays.....WHY..?..").

Trouwens, over waarom veel van die oude synthbedrijven failliet gegaan zijn: da's grotendeels omdat ze gerund werden door de oprichters, ofwel, synthliefhebbers zonder bedrijfskundige achtergrond. Als ik erover lees krijg ik steeds weer de indruk dat al die faillisementen meer met een naïve bedrijfsvoering te maken hebben dan met de producten (wat jij hierboven impliceerde met "but YES they are out of business nowadays.....WHY..?..").
yep, SCI ook bijv.

Wat ik niet begrijp hier is dat muziek toch geluid is.

Kijk ik heb 900 euro betaald voor mijn 303 en dit is idd erg veel geld voor zo´n klein dingetje, maar hij heeft me toch een grote bek. En deze sound is gewoon nog steeds niet digi nagemaakt. Hier komt ook nog is bij kijken dat die ouwe bakken ook nog een eigen caracteristieke klank hebben, een Korg MS-20 of 10 klinkt echt heel anders als een Arp Odyssey. En dan heb je nog de gebruiks vriendelijkheid. Hiermee bedoel ik voor elke besturing een eigen knop of schuif, geen irritante menu´s en 139 functies voor een (draai)knop.

Kortom ik geef liever wat meer geld uit voor wat meer geluid.

Waarom maakt men een geluid na? Omdat men het meestal niet de moeite waard vindt om net zoveel als het origineel eraan uit te geven.

Het hangt ervan af telkens of je het de moeite waard vind om het geld voor een synth uit te geven. Die synths die hier genoemd werden, ARP's en MOOG's, kosten nog altijd minder dan een vleugel. Als je het voor je beroep nodig hebt, maakt het ook niet meer uit.
Maar voor een hobbyist zoals ik is het niet de moeite waard, tenzij je erg gehecht bent aan een geluid.

Wat me vaak opvalt bij muzikanten is dat ze vaak hetzelfde willen klinken als andere door aanschaf van dezelfde instrumenten. Misschien is de instelling van "ga om met de dingen die je hebt" een betere houding.

Waarom maakt men een geluid na? Omdat men het meestal niet de moeite waard vindt om net zoveel als het origineel eraan uit te geven.

Het hangt ervan af telkens of je het de moeite waard vind om het geld voor een synth uit te geven. Die synths die hier genoemd werden, ARP's en MOOG's, kosten nog altijd minder dan een vleugel. Als je het voor je beroep nodig hebt, maakt het ook niet meer uit.
Maar voor een hobbyist zoals ik is het niet de moeite waard, tenzij je erg gehecht bent aan een geluid.

En dat is eindelijk een argument wat IK begrijp.

Back