Ik behoor ook tot de groep die de eerste synths nog zeer bewust meegemaakt heeft... De meeste synths werden niet daadwerkelijk voor die prijzen verkocht. Dit waren adviesprijzen. Menige winkel zat er ver onder.
Een bedrijf als Servaas in Den Haag dacht er zelfs niet over om zulke dure apparatuur in huis te hebben ivm inbraak.
De populariteit van de DX7 was vooral wegens de emulatie van de Rhodes. Menig zwarte bak werd gedumpd voor die chocolade reep en daar waren de roadies erg dankbaar voor.
Het bas lijn synthje van Roland is voor mij altijd een wonder gebleven. Veel te duur voor wat het kon, ik geloof zoiets van 800 gulden? En wie wil er zo'n automaatje? Een ritme doosje, dat kon nog wel, maar zo'n vervormend ding. Ik geloof dat ze bij een zomer uitverkoop onder de 100 gulden zakten... Tot die House hause kwam, jaren later.
Maar duidelijk is dat er een ontwikkeling in het geluid bestaat en dat Roland dat wel niet bewust heeft gedaan, maar wel een goede misser produceerde.
Blijft de vraag: wil men tegenwoordig nog steeds het geluid van toen? Ik mag met veel analoge synths werken, maar vaak vallen ze me toch tegen! Lekker vet geluid? M'n hoela! Vette watten in je oren zal je bedoelen. Veel zaken zijn erg slecht bewaard en worden dat nog steeds.
Even deze discussie kromtrekken...
In de klassieke muziekwereld bestaat het historisch instrument, dwz een nabouw van een instrument uit de tijd dat het stuk gecomponeerd werd. In Den Haag staat een prachtige piano uit de tijd van Van Beethoven, sterker, Van Beethoven had een eenvoudiger uitvoering in zijn werkkamer. Het Haagse instrument is nooit verbouwd en bezit zelfs nog de eerste besnaring. Hier moet men Van Beethoven op spelen, natuurlijk. En toch ben ik er zeker van dat Ludwig zou zeggen: "Geef mij die Kawai maar!"
Er is altijd een relatie tussen muziek-instrument-componist. Die relatie is erg dynamisch. Onze smaak verandert, dus ook de instrument bouw. Zij met een visie hebben bestaansrecht. En dat kost inderdaad wat meer geld.
En wat die Haagse piano kost, heden ten dage? Zal zo'n miljoentje of twee in euries zijn, op de vrije markt, maar helaas, hij is privé bezit van het koningshuis...
Wout