Wat voor nieuws of softsynth gebied is er eigenlijk te verwachten?

fuse

Gepokt en gemazeld
Misschien wel grappig om eens te brainstormen wat er nu allemaal weer aan zit te komen qua softsynths.

De VA's zijn nu zo strak dat ik me sterk afvraag of ze nog beter kunnen klinken. Of ze moeten meer de imperfecte echte analoge synths gaan benaderen.

Fourrier synthese? A la, kawai k5000 maar dan iets makkelijker te programmeren.

Diverse varianten van Vector synthese? (wat Absynth eigenlijk al is)

Of die vreselijke softsynths wat niet meer dan Romplers zijn met voorgekauwde presets die na 2x gebruiken al zat bent.

Of een incarnatie van nog een klassieker?
De doodgezwegen Korg M1. :D

minder aliasing...meer anti-aliasing dus.....beter filter algos...en vooral: CONVOLUTION .... zowel lineair als non-lineair (sintefex)

Misschien een software versie van de "neurale netwerk"
synthesis van Hartman?

Metasynth voor PC (Coagula is OK, maar haalt het niet bij
Metasynth).

Anyway, Metasynth is verdraaid interessant, en ik denk dat dit
een van de uitdagingen voor nieuwe softsynths moet zijn:
een nieuwe, verschillende "control surface".
Ik bedoel maar dat je niet voor iedere softsynth een nieuwe
vorm van synthese kan uitvinden :)

De 3d controllers in de nieuwe VirSyn Tera zijn een ander
voorbeeld van een nieuwe vorm van control surface.

Juist omdat we over 'soft' praten, kan de PC hier winnen, een
applicatie is niet gebonden aan een control surface zoals op
een hardware synth... misschien kan ik m'n Jupiter6
een andere kleur geven (AppelBlauwZeeGroen bijvoorbeeld),
maar daar houdt het toch op. Als ik een tactile pad controller
wil gebruiken, zal dat via de beperkte mogelijkheden van Midi
moeten gebeuren. Als ik dat zonder Midi wil doen, dan moet
ik hardware gaan hacken, en is m'n Jupiter6 opeens geen
Jupiter6 meer...
Software synths hebben deze beperking niet... en er zou veel
meer gebruik van gemaakt moeten worden!

Mvg.

CoolRunning

Mwoah.. als je een beetje kunt pielen in CSound heb je alle synthesis-technieken al binnen handbereik. Ik zou zelf ook graag eens aan de slag gaan met Kyma van Symbolic Sound, maar dat heeft gespecialeerde DSP-hardware nodig en die is niet echt goedkoop (vreemd genoeg hanteren ze nog dezelfde prijzen als 2 jaar geleden, wat toch echt niet meer kan).

Ach ja, aangezien ik elke dag toch 2 uur in de auto zit had ik nog wat tijd om na te denken.

Als ik bekijk dat de gemiddelde Rompler als bijv een Roland,Korg,Yamaha iets van 4 Sources heeft met elk een eigen Sample source,ASDR(VCA),Filter(VCF) en een gezamelijke LFO sectie en evt FX dan zou je ook zoiets in een softsynt kunnen bouwen. Dat heb ik nog niet gezien.
En ook al is dat op zich redelijk saai, met wat frisse vernieuwende ideeen kun je er nog wat leuks van maken ook nog.

En ook had ik een (kuch!) briljant idee om een 'nieuw' type controller te introduceren. Gewoon de userinterface van bijv een MC303,RM1x,Machinedrum jatten en dat in de vorm gieten van een knoppenbak waar me je softsynts kunt gebruiken. Dus ook een stepsequencer en toewijsbare knoppen. Een soort virtual groovebox idee. (een aantal mensen gaat nu even gruwelen)
Maar eigenlijk valt het niet te ontkennen dat zo'n userinterface best wel intuitief en lekker werkt en het zou ideaal aansluiten bij de mogelijkheden van de software.

als je bedenkt dat de gemiddelde knoppen controller ongeveer 200 euro nieuw kost, en je een RM1x 2e hands voor rond de 300 euro op de kop kan tikken die je naast 2 banks van 8 assignable draaiknoppies die ook netjes opgeslagen worden per track, ook nog een step-, grid- en realtime sequencer bieden met daarbij de geniale vaak over het hoofd geziene groove-grid en midi-effects, plus een alleszins acceptabele synthengine plus een floppy-drive om je midi files te im- en exporteren van en naar je andere sequencer dan is de keuze snel gemaakt....lijkt mij ;)

Yo Olaf! you are soooo right!
Alleen ik doe hetzelfde nu met de RS7000.. Alle controllers gelinkt aan software en per style instelbaar! Superhandy.. En over de groovegrid nog maar te zwijgen..

Je snapt best wel wat ik bedoel. En flauw om met 2e hands prijzen iets nieuws te vergelijken. En denk eerder dat zo'n ding met software erbij al gauw 300€ schade toebrengt aan je budget.

En met software ben je gewoon flexibeler dan met hardware. Dus kun je best wel indenken dat de mogelijkheden met zo'n controller veel verder gaan dan een relatief simpele RM1x.
Als die RM1x alle toetsen in midi commandos kan uitsturen (wat ik dus even niet weet) dan zou je met programmatuur aan de slag kunnen gaan om die aansturen voor dit soort snode doeleinden te gebruiken.

Bijv de step pattern midi plugin van Cubase SX is bout in't kwadraat maar als je zoiets met die controller real-time kunt aansturen en opnemen zou wel lekker zijn.

Of in Reason je Redrum of Matrix via dat bakkie aansturen.

Want we weten allemaal wel dat die knoppies met je muis editten volkomen bout werkt. Dus zou het niet meer dan de tekortkoming van software proberen goed te maken en dat heeft dan weinig met bestaande hardware te maken.

Origineel geplaatst door fuse
Je snapt best wel wat ik bedoel. En flauw om met 2e hands prijzen iets nieuws te vergelijken. En denk eerder dat zo'n ding met software erbij al gauw 300€ schade toebrengt aan je budget.

En met software ben je gewoon flexibeler dan met hardware. Dus kun je best wel indenken dat de mogelijkheden met zo'n controller veel verder gaan dan een relatief simpele RM1x.
Als die RM1x alle toetsen in midi commandos kan uitsturen (wat ik dus even niet weet) dan zou je met programmatuur aan de slag kunnen gaan om die aansturen voor dit soort snode doeleinden te gebruiken.

Bijv de step pattern midi plugin van Cubase SX is bout in't kwadraat maar als je zoiets met die controller real-time kunt aansturen en opnemen zou wel lekker zijn.

Of in Reason je Redrum of Matrix via dat bakkie aansturen.

Want we weten allemaal wel dat die knoppies met je muis editten volkomen bout werkt. Dus zou het niet meer dan de tekortkoming van software proberen goed te maken en dat heeft dan weinig met bestaande hardware te maken.

ehh??? ik ben je ff kwijt...... het concept dat je voorstelt is eigenlijk een RM1x zonder synth-engine erin.....ik denk dat die synthengine ongeveer 5% van de totale kostprijs is omdat het gewoon een standaard AWM2 chippie is....maw: een rm1x achtige controller-bak met stepsequencer en grid etc. kost waarschijnlijk weinig minder dan de rm1x zelf.....

en wat bedoel je precies met software? je had het toch precies over een hardware controller? ik kan de rm1x perfect gebruiken om alle software die ik wil aan te sturen.... ik heb namelijk zowel midi controllers als note on/off's ... daarmee kan je bv in reason echt alles bedienen...knoppies, faders, mute-buttons etc.etc.... mooie van reason is dat die buttons aan note-events kan koppelen.......kan natuurlijk niet elke software...

Olaf

Zoiets wat fuse zegt lijkt me best OK. Zo'n hardware midi step sequencer voor softsynths. Want dat gekut met die muis zal iedereen wel behoorlijk beu zijn. Ook 1 potmeter voor verschillende funties, zoals op de mc-303, werkt frustrerend. (En al helemaal als het geen rotary pots zijn.)

Ook denk ik dat het tijd wordt dat de kabelterror gaat verdwijnen. Ik hoop dat bluetooth (of iets dergelijks) hier snel een einde aan gaat maken.

Denk dat we even uit sync zijn.

Maar ik bedoel een soort RM1x zonder synth engine en zonder sequence gedeelte. Alleen een zooi knoppen en nog extra functionaliteit om die knoppen in te delen.

Gewoon USB/Serieel of alleen midi eraan knopen (en een interne adapter) en gaan!

Al het andere word dan mbv software geregeld. Zij het een driver of een ander programma. Grooves shuffles de hele rambam en het o zo makkelijke Save As commando.

Want kun jij bijv in Reason in de Matrix met de RM1x je velocity per paaltje instellen? Ik zie mezelf al met m'n 01v een template bouwen om een soort analoge sequencer functie in Reason te kunnen gebruiken. Het ziet er misschien niet uit maar het heeft wel wat.

Origineel geplaatst door fuse
Denk dat we even uit sync zijn.

Maar ik bedoel een soort RM1x zonder synth engine en zonder sequence gedeelte. Alleen een zooi knoppen en nog extra functionaliteit om die knoppen in te delen.

snip

Want kun jij bijv in Reason in de Matrix met de RM1x je velocity per paaltje instellen? Ik zie mezelf al met m'n 01v een template bouwen om een soort analoge sequencer functie in Reason te kunnen gebruiken. Het ziet er misschien niet uit maar het heeft wel wat.

je bedoeld dus de witte en zwarte knoppies plus de draaiknoppies? dus het verschil met bv een doepfer knoppenbakkie is dat er die extra "keys" bij zitten plus de software erbij die als een midi-thru fungeert?

ik weet qua matrix-sequencer niet zo uit mijn hoofd welke parameters daarvan te automaten zijn maar zal me niet verbazen dat ie gewoon note-on/off en velocity kan zetten via midi...

mischien als de nord modular straks een midi-out functionaliteit krijgt is dat ook wel interessant voor je...dan kan je de sequencermodules gebruiken om allerlei patterns enzo in realtime te genereren en aan te passen en als midi uit te sturen..

Olaf

Om weer op het topic terug te komen.....

Ik denk dat de softsynthese pas net begonnen is. Nadat alle ouwe bakken ge-rehashed zijn door NI, Proppelorheads en Steinborg komen ze eindelijk met nieuwe dingen. Kontakt, Absynth, Plex, sommige Reaktor dingen zijn gewoon echt nieuw en worden niet gebaseerd op hardware bakken. Ik vind bv. de PPG plugin van Steinborg vreselijk!!!! hoe verzin je het!!! Je hebt een gigantisch scherm ter beschikking en bouwt dan de miniskule knopjes en kutmenutjes van een ouwe bak na. Onbegrijpelijk.

Wat ik wel eens wil zien is hoe ver ze kunnen gaan met combinaties van synthese (beetje als absynth) maar dan met een uitermate gerafineerde userinterface. Veel simpele graphics en duidelijke knoppen. Kijk naar de interface van Ableton Live. Die is geniaal!!!!
Dus een combi van FM, subtractief, additief, vector en whateversynthese in een uitermate goede (lees: ableton live) interface.

Ik zag laatst wat leuks in de metro (krantje). Het was een PDA met een virtueel keyboard, die mbv een lasermethode op een plat vlak werd geprojecteerd.
Zoe het niet leuk zijn, als je op deze manier ook je vsti's kon projecteren en dan realtime kunt bedienen?
Dat je zeg maar ook aan potmeters kunt draaien, die er niet zijn...

Laatst gewijzigd:
mm..tactile feedback is toch ook nog wel handy.....denk dat er op een gegeven moment wel een soort modulaire midi-controller op de markt komt...bouw je eigen controle-interface door het combineren van allerlei losse kleine blokjes zeg maar.

Analog Box is een synthesizer die me echt van mijn stoel doet zakken. Zie mijn thread in Soft Synths... al vind ik dit geen soft synth meer.. waarom daar moet ik nog even over nadenken. Jezus, als ik dit zie dan krijg ik kriebels in mijn buik alsof ik in de puberteit een mooie meid naar me zie lonken... :biertje:

In principe kun je met een rm1x en midi-ox toch wel een beetje alles aansturen wat je wilt. Wat heel erg cool is is Rebirth besturen met de rm1x. Who needs a 909 ? (oef foute opmerking, hier ga ik voor gelynched worden...)

Ik denk dat er zeker qua interfacing veel verbeterd kan worden op softsynth gebied. Nu wordt nog te vaak een hardware interface gekopieerd naar een beeldscherm, wat soms best goed werkt, maar vaak ook niet. Ik denk dat je nu idd. begint te zien dat software instrumenten zich los maken van de hardware voorlopers, kijk maar naar dingen als Kontakt, dat is gewoon puur als software instrument gemaakt en gebruikt dan ook alle voordelen van de computer, zonder zich te beperken door de nadelen van hardware over te nemen. Vergelijk dit maar eens met bijvoorbeeld de virtuele STS samplers van Creamware, die hebben gewoon een soort imitatie van Akai S2000/3000 schermpjes op je beeldscherm gemaakt, misschien leuk voor die mensen die zo'n ding zelf hebben staan, maar voor de computermusici gewoon een afschuwelijke interface.

Origineel geplaatst door olafmol
[Ben vooral: CONVOLUTION .... zowel lineair als non-lineair (sintefex) [/B]

yep ik denk ook dat dit de toekomst wordt(althans dat hoop) je hebt nu op galm gebied al heel veel dingen die erg goed klinken.
ik hoorde vandaag een 480l preset op de altiverb. jeetje wat klonk dat lekker zeg

het geinige is dat een 480L nog lang niet zo goed klinkt als een impulse van een echte ruimte...maar omdat iedereen de lexicon reverbs kent van de pop-plaatjes op de radio is dat je referentie kader....wacht maar af....... realtime convolution wordt het nieuwe sampelen....wat het ook eigenlijk is, black-box approach...als die zwitserse DSP modulair gasten inderdaad een realtime convolution module kunnen maken voor hun board dan ben ik de eerste die er 800 dollar voor neerteld...

Back