[IKARON] DSP Modular voor je PC

CraZ

..
Het Zwitserse Frei Audiotechnik presenteert de IKARON, een virtueel modulair systeem op een insteekkaart voor je PC.

Het kaartje is voorzien van 5 DSP's en volgens de makers zijn er bij de gemiddelde patch tussen de 32 en 64 voices beschikbaar.

Qua editing lijkt het allemaal een beetje op de Nord Modular. Er zijn veel interessante bouwstenen beschikbaar. Van virtueel-analoog tot sampling, van wavetables tot FM.

De IKARON is voorzien van 4 uitgangen en 2 gebalanceerde ingangen, en een MIDI aansluiting.

Mixdown wordt ook ondersteund door deze kaart. Elke patch bevat een mixer 'channel strip' met 4 volledig parametrische EQ banden en 2 stereo master kanalen. Daarnaast heb je de beschikking over maximaal 4 insert effecten.. en 2 globale effect-bussen.

Je betaalt 865 Euro voor de kaart.. de software is gratis. Men belooft veel updates en nieuwe features in de toekomst.. maar dat is natuurlijk een kwestie van afwachten.

Volgens Frei Audiotechnik komt de kaart in December beschikbaar. Meer info vind je hier.

Attachments

• ikaron.gif
    ikaron.gif
    28,4 KB · Bekeken: 155
de eerste fabrikant die zo'n PCI kaart die realtime convolution kan doen op de markt brengt heeft in ieder geval 1 koper, ikke!

tenminste..als de prijs beetje normaal is....

Specifications
General
Long PCI 2.1 card for IBM PC or compatible computer
Signal processing with 48 kHz and 24 Bit
Sound processors 4x Motorola DSP56362 120 MHz, each with 384 kB SRAM and 8 MB DRAM
Control processor 1x Motorola DSP56301 100 MHz with 384 kB SRAM
Dimensions 300mm x 106mm
Operating environment: Temperature 0 to 45 C, humidity 0 to 95% non-condensing
Approvals: CE
Audio Inputs
24 Bit A/D converter
Sample rate 48 kHz
Frequency response 5 Hz to 22 kHz
Dynamic range 105 dB(A)
2x Phone jack 1/4" (6.3mm)
Balanced
Nominal level +4 dBm, full scale level +14 dBm
Impedance 16 kOhms
Audio Outputs
24 Bit D/A converter
Sample rate 48 kHz
Frequency response DC to 22 kHz
Dynamic range 108 dB(A)
4x Cinch
Unbalanced
Nominal level +4 dBm, full scale level +14 dBm
Impedance 220 Ohms
MIDI
MiniDIN4 jack for MIDI splitter cable
MIDI IN
MIDI OUT or THRU selectable

Voor de Nord Modular Rack (met expansie) ben je al zo'n 2000 euro kwijt. Of ze qua sound vergelijkbaar zijn weet ik niet. Hopelijk dat ze voorbeelden op het net gaan zetten.

Wat ik hier mis is wel een digitale uitgang. En tjsa, ze zeggen dat er in de toekomst meer software voor gaan maken. Maar je hebt niet met een gevestigde naam zoals Clavia te maken dus dat zegt niet zoveel.

Kon nog geen stepsequencer, logische bouwstenen (and,or) of dividers/multiplier functies ontdekken. En een soort grafisch overzicht van hoe en wat er nou aan elkaar geschakeld is lijkt me ook lastig. Maar zit misschien teveel met het Nord Modular idee in m'n hoofd.

ik wil een PCI board dat realtime convolution als VST plugin kan doen! dat mag wat mij betreft best wel 500 euro kosten

De Modular rack kost geen 2000 euro, das de NordRack3. Reken eerder op prijzen tussen de 1500 en 1700 euro. Kost dan ongeveer het dubbele van de kaart, maar kun je wel overal inzetten.

Mocht de kaart niks worden heb je een erg dure ontbijttafel.

Om even op olaf z'n reactie in te gaan: ik denk dat het tijd wordt voor een open platform voor DSP power. Zoiets als de ProTools DSP Farms, Mackie's UAD-1 en TC's Powercore (maar dan open!).

Origineel geplaatst door CraZ
Om even op olaf z'n reactie in te gaan: ik denk dat het tijd wordt voor een open platform voor DSP power. Zoiets als de ProTools DSP Farms, Mackie's UAD-1 en TC's Powercore (maar dan open!).
tja dat bestaat al: korg oasys. alleen korg is zo dom geweest om te kapen met de ontwikkeling.

maar wel heel interresant kaartje idd. als het geluid ok is(lees zelfde als de clavia 0f beter) dan is het met zijn 32 stemmen een hele goeie vervanger

Krijg je ook een aangepaste ATX-kast erbij of moet je in je eigen kast gewoon een gleuf maken zodat 'ie daardoor uit kan steken? Mijn God wat is die kaart groot! :D

Net zo groot als de oude AWE van *kuch* SoundBlaster *kuch* :D

maar eh, ik word hier niet warm of koud van hoor.. Is er nog toekomst voor DSP kaarten? Ik heb het idee dat nu de markt voornamelijk beheerst wordt door software op een krachtige PC zonder DSP. Correct me if i'm wrong...

"realtime convolution"

Zou ik hier een beknopte uitleg/samenvatting van mogen hebben? Ik niet weet...

"realtime convolution"

Zou ik hier een beknopte uitleg/samenvatting van mogen hebben? Ik niet weet...

Als je een oneindig korte puls met oneindig grote amplitude (oke, dit is de theorie) door een systeem jast, bijvoorbeeld door een filter, zal zo'n systeem op een typische manier reageren. De output van dat systeem noemt men de impuls responsie. In het digitale domein betekent dat dat er een reeks samples uit het filter zal komen. Als je die reeks vermenigvuldigt met een willekeurig ander signaal zul je zien dat dat signaal gefilterd wordt zoals dat zou gebeuren als je het signaal door dat filter zou jassen. Hmm (hoor ik je nou denken), wat heb ik daar nou aan?

Nou, stel je hebt een filter en je weet niet hoe dat is opgebouwd. Een manier om er achter te komen hoe dat filter werkt is dan zijn impuls responsie te bepalen. Die responsie beschrijft exact hoe het filter reageert op ingangssignalen.
Snappie? Ja, dan nog een stap verder.
Elke ruimte kun je opvatten als een systeem dat reageert op een akoestische stimulus (excitatie).
Als je in je handen klapt in b.v. een kerk hoor je een reactie, da's wat men meestal reverb noemt. Mind you, er is geen essentieel verschil tussen reverb en filteren!.
Als je zo'n signaal als boven genoemd in die kerk produceert (schiet een keer met je favouriete pistool, dat zal er aardig op lijken) en sample dan de reactie van de ruimte, dan heb je de overdrachtkarakteristiek van die kerk, met andere woorden de reverb (let op: op die plaats in de kerk) te pakken. Vermenigvuldig je die reeks samples met een signaal, dan klinkt het resultaat alsof je dat signaal op die plek in die kerk af zou spelen.
Die vermenigvuldiging wordt convolutie genoemd.

Cooledit heeft een convolutie functie.

Z.

zoek ff op "convolution" in het forum, krijg je ook veel te lezen

kheb ff met ze gemailed...volgens hen is het geen enkel probleem om een realtime convolution module voor het board te schrijven....yeah right..ik ben benieuwd..ze gaan het in ieder geval voorstellen en kijken hoeveel reacties er komen...

Back