Alesis MMT-8 geheugen uitbreiding..

Rvooh

Gepokt en gemazeld
onlangs via deze site geleerd hoe je een geheugenuitbreiding in de Alesis MMT-8 steekt.

Vraag ik me af of iemand dit hier al gedaan heeft?
De omschrijving is duidelijk, de chips te koop bij farnell (wel duur, 29 euro stuk, maal twee), maar het resultaat is het wel waard.
handig om live sets op de slaan in de extra geheugens bvb. bewaart minimum 10 jaar zonder stroom.

Wel raar vind ik dat in de omschrijving een 4 bit encoder gebruikt wordt, terwijl ik denk dat je voor 8 selecties maar 3 bits nodig hebt..
Iemand met kennis ter zake die even kritisch de bouwgegevens kan bekijken?

Ze hebben een 4 bit encoder gebruikt omdat er geen 3 bit encoders op de markt zijn, maakt verder niet zo veel uit, nu hoef je alleen de encoder maar 180 graden te draaien om alle adressen te selecteren. Daar staat ook wat over onderaan in de beschrijving. Ik neem aan dat het os van de mmt8 het geheugen ook gebruikt om wat spul in op te slaan daardoor moet je volgens mij opnieuw opstarten als je in een ander deel van het geheugen wil zijn, daar zeggen ze niks over, het kan zijn dat ik het mis heb.
Wat betreft de RAM chips zou ik misschien ff kijken naar andere, deze zijn heel erg duur omdat ze een ingebouwde batterij en nog wat andere troep om ervoor te zorgen dat je geheugen behouden blijft. De MMT8 heeft zelf al een batterij en power detector(niet heel netjes maar het werkt), 2Mb chippies komen niet zo vaak maar iets soortgelijks zou je voor ongeveer 10 euro per stuk wel moeten kunnen krijgen.
Digikey heeft de NVRAM's die je zoekt wel maar dan zit je met allerlei bijkomende orderkosten te kijken. http://nl.digikey.com

bedankt voor je antwoord!

Digikey heeft ze idd zie ik, maar wat een kosten (31 euro shipping&handling).
ik zie dat de chips ook niet ROHS conform zijn dus zou wel es het laatste kunnen wezen wat we ervan zien in Europa..

wat betreft die 3/4 bit encoder: idd, had ik ook al gevonden na wat zoekwerk.. natuurlijk niet echt elegant om in te bouwen (mn hele mmt8 wordt verbouwd). bestaat er zoiets om op de frontplaat te monteren? of zou ik hetzelfde kunnen simuleren mbv 3 schakelaars (en ff wat binair denken bij het kiezen v/e geheugen bank, heb ik geen probleem mee).

Ik durf niet zo veel afwijken van het bestaande ontwerp. Weet allemaal niet in welke mate ik moet rekening houden met data-retention en access tijden enzo.. behoorlijke n00b op dat vlak..
Heb wel gevonden dat er een alternatief is voor de BQ4014Y, nl. Maxim/Dallas DS1249Y .

nog eleganter dan 3-bit counter dmv switches zou een 7segments led display zijn met een pushbutton...

maar ook dit gaat mijn petje even te boven 8~ :engel:
maybe iets voor de MKII versie ;)

Origineel geplaatst door rvooh
Digikey heeft ze idd zie ik, maar wat een kosten (31 euro shipping&handling).
ik zie dat de chips ook niet ROHS conform zijn dus zou wel es het laatste kunnen wezen wat we ervan zien in Europa..

Dat maakt niet uit, niet ROHS spul kun je gewoon invoeren, de douane gaat daaar niet over en kijkt daar helemaal niet naar, tis niet illegaal of zo.

wat betreft die 3/4 bit encoder: idd, had ik ook al gevonden na wat zoekwerk.. natuurlijk niet echt elegant om in te bouwen (mn hele mmt8 wordt verbouwd). bestaat er zoiets om op de frontplaat te monteren? of zou ik hetzelfde kunnen simuleren mbv 3 schakelaars (en ff wat binair denken bij het kiezen v/e geheugen bank, heb ik geen probleem mee).
Die encoders hebben ze ook voor frontplaat montage, absolute encoders heten die dingen, farnell heeft ze ook. (ff zoeken op mechanical absolute encoder en ze verschijnen bovenaan).Met 3 schakelaars kan het ook, je kan natuurlijk ook een 3 deks 8 standenschakelaar gebruiken. Met druktoetsen en een display is niet heel ingewikkeld. Met een up/down counter (74192) en een led driver kom je een heel eind.

Ik durf niet zo veel afwijken van het bestaande ontwerp. Weet allemaal niet in welke mate ik moet rekening houden met data-retention en access tijden enzo.. behoorlijke n00b op dat vlak..
Heb wel gevonden dat er een alternatief is voor de BQ4014Y, nl. Maxim/Dallas DS1249Y .
Maxim/dallas doet aan gratis samples....ook de onlineshop schijnt prima te werken. Het geheugen is niet heel kritisch, de mmt-8 is vrij traag, alleen 2Mb chips zijn niet zo makkelijk te vinden, 4Mb wel weer. Ben je meteen verlost van het 4 bit encoder probleem.

schopje :)

zijn nu een jaartje later,
ondertussen is geheugenuitbreiding er nog niet van gekomen, ik vond niet echt iets betaalbaars.

http://www.jameco.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?
langId=-1&storeId=10001&catalogId=10001&productId=157358&pa=157358PS

lijkt me dat alles (betaalbaar) van overzee moet komen, ik ga binnenkort een amerikaanse vriend inschakelen tenzij iemand beter alternatief weet?

schopje

zijn nu een jaartje later,
ondertussen is geheugenuitbreiding er nog niet van gekomen, ik vond niet echt iets betaalbaars.

http://www.jameco.com/webapp/wcs/sto...roductDisplay?
langId=-1&storeId=10001&catalogId=10001&productId=157358&pa=157358PS

lijkt me dat alles (betaalbaar) van overzee moet komen, ik ga binnenkort een amerikaanse vriend inschakelen tenzij iemand beter alternatief weet?

Ik heb de link ook al een tijdje geleden uitvoerig bekeken en had ook zo mijn reserves. Klinkt allemaal heel makkelijk maar kan ook flink verkeerd uitpakken. Maar als je de ROM chips gaat bestellen uit de US zou ik graag met je mee doen! Scheelt weer wat verzendkosten.

Hoe zijn bij jou de keypads trouwens? Mijn MMT-8 heeft er last van onwillige knopjes, en zelfs een goede schoonmaak beurt zorgt niet voor een beter resultaat.

Na wat zoeken stuitte ik hier op: Button Fix

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat is de beste manier om de knoppen schoon te maken? Alcohol?

de contacten zelf kan je met alcohol reinigen, maar zorg dat er geen alcohol op de geleidende rubberpads komt!! sterft anders af en kan je helemaal niets meer dan.. enkel nog metaalfolie op kleven, enige oplossing.

een tijdelijke oplossing is grafiet en een gom.. maar echt gezond kan dit ook niet zijn.

de mijne werkten nog redelijk hoor, maar ik kon me ook niet verzoenen met de proporties van het toestel dus heb ik meteen de hele zooi verbouwd.. is best wel amateuristisch gedaan, maar het werkt.. ik ga later wel ff een foto posten in de andere thread.

Maar als je de ROM chips gaat bestellen uit de US zou ik graag met je mee doen! Scheelt weer wat verzendkosten.

kunnen misschien met een paar MMT-8 eigenaars een group buy doen van zulke chips..

zo moeten we er nu al 4 hebben... loopt snel op ;)

hoi allemaal,
er is een goedkopere methode.
koop of haal uit een printer oid een aantal 62256 cmos chips ( 2 4 6 of 8)
en soldeer die allemaal op mekaar ( piggyback noemen ze dat)
alleen de chipselect pins niet aan mekaar solderen.
de chip select van de reeds gemonteerde chips ook vrijmaken.
het CS ( chipselect) signaal naar een meerkeuze schakelaar ( in de simpelste vorm een draaischakelaar) en de afzonderlijke cs pootjes van alle chips gaan naar de respectievelijke pootjes van de schakelaar.
en makkelijk zat, als je bovenstaand vehaal begrijpt, dan kan je het doen.
als je niet weet waar het over gaat, de alesis niet openschroeven.
groeten,
jeroen

hoi allemaal,
er is een goedkopere methode.
koop of haal uit een printer oid een aantal 62256 cmos chips ( 2 4 6 of 8)
en soldeer die allemaal op mekaar ( piggyback noemen ze dat)
alleen de chipselect pins niet aan mekaar solderen.
de chip select van de reeds gemonteerde chips ook vrijmaken.
het CS ( chipselect) signaal naar een meerkeuze schakelaar ( in de simpelste vorm een draaischakelaar) en de afzonderlijke cs pootjes van alle chips gaan naar de respectievelijke pootjes van de schakelaar.
en makkelijk zat, als je bovenstaand vehaal begrijpt, dan kan je het doen.
als je niet weet waar het over gaat, de alesis niet openschroeven.
groeten,

jeroen

G-E-W-E-L-D-I-G! Maar iig bedankt voor de tip, ik ga op zoek!

goed idee.. mijn halfgeleider kennis is dan ook niet zo groot, maar de theorie begrijp ik wel.

ik heb hier nog 2 of 3 ouwe printers, hoeveel van die chips zitten daar dan in?

hoi,
je moet een beetje mazzel hebben,
oudere (matrix)printers zitten vaak nog 6116 chips in, die zijn te klein.
je moet een beetje zoeken in de laserprinters enzo.
soms worden ze ook wel voor een habbekrats op MP en ebay aangeboden.
even zoeken nog dus.
maar nogmaals, dit is echt wel hogeschool computertechniek, je moet ook weten wat te doen als het geheel daarna niet (meer) werkt.
sucses!
groeten,
jeroen

grappig dat het al weer 2 jaar geleden is dat ik dit draadje gestart heb.

ondertussen is er een nieuwe guide op de mmt8 yahoo group verschenen die veel duidelijker is.
verder is het opeens veel makkelijker om SRAM's te vinden (zal wel iets te maken hebben met gebrek aan RoHS alternatieven vroeger)

anyway hier zijn de chips, ik vermoed dat alle links kloppen maar dubbelcheck toch maar voor je bestelt ;)
http://be.farnell.com/bsi-brillianc...p55/sram-4m-512kx8-2-4-5-5v-pdip32/dp/1488950
http://be.farnell.com/alliance-memory/as6c4008-55pcn/sram-4mb-2-7v-5-5v-512kx8-pdip32/dp/1562900

http://www.segor.de
searchterm: 628512
(ziet er nog een goede site uit voor privaat gebruik)

http://www.newark.com/jsp/search/productdetail.jsp?SKU=37K9722&CMP=AFC-QO1721829242

http://www.reichelt.de/?;ACTION=3;L...wQARIAACnIhOw40253b19cb0a3c5f0cdd7607b3290094

Back