Nord Lead vs Virus kb

Foetus

Ouwe rot
Ik ben van plan om 1 van deze twee aan te schaffen, kwestie van mezelf even te verwennen.

Wat ik vooral zoek: mogelijkheid om veel sferische geluiden te creëren alsook diepe subby basslijnen. Een goede arpeggiator en polyphony.

een aanwezig keyboard. Zonder problemen midiclock signaal kunnen ontvangen en weer doorsturen.

handige interface zonder al te veel submenus.

stijl: hardtek/core/acid

budget: 600euros

voldoet dit aan mijn eisen?

iemand eigen plus/min ervaringen van deze twee??

Ik heb alleen ervaring met de Virus serie. Ik ben er helemaal weg van.

Men zegt dat de Nordlead beter klinkt. Maar de NL heeft geen effecten en de Virus wel. Verder is de Virus multitimbraal en de Nordlead niet. Kortom als je nog niet veel gear hebt en geen outboard FX, dan ik denk ik de Virus een betere keuze is.

Als ik je verhaal zo lees zou ik zeker voor de Virus gaan.

handige interface zonder al te veel submenus.

Tja dat vind ik bij de Nordliead weer beter. Maar goed als je sounddiver hebt kan je heel makkelijk en overzichtelijk je virus editten. Fx van de virus vind ik persoonlijk ook wel aardig. Bij de Nordlead zitten zoals al eerder gemeld geen fx onboard.

De keuze lijkt me niet zo heel moeilijk voor jou.

;)
Wat ik vooral zoek: mogelijkheid om veel sferische geluiden te creëren alsook diepe subby basslijnen. Een goede arpeggiator en polyphony.
;)

Een (1) en al virus!!8)

Als ik het bedoelt gebruik lees dan zou ik een keuze maken tussen:

Alesis Ion
NM clasic [is NL2]

Heb deze staan en denk dat het maar weinig uitmaakt welke je kiest. De virus zou imho direct moeten afvallen ivm een te zwakke basisklank.

Voordeel van de Ion t.o.v. de NM je kunt gemakkelijik meer expersie in het geluid krijgen. Voordeel van de NM tov de Ion, veelzijdig programeerbaar en leent zich imho beter voor techno geluiden.

Maar ja synths zijn net als knoflook, je houdt er van of niet, er half van houden als je er één moet betalen gaat niet. En of je een bepaalde synth wel of niet trekt ligt net als knoflook aan je individuele smaakbeleving.

Origineel geplaatst door MikeJarod
Verder is de Virus multitimbraal en de Nordlead niet.
ho ho, een nordlead is 4 parts multitimbraal, een virus 16 parts...

persoonlijk zou ik voor een virus gaan, heb zowel een nordrack als een nordlead gehad, maar de virus is een blijvertje...maak ook hardcore en maak tracks met alleen mijn virus en mijn sampler, haal er leads, atmosfeergeluiden en kicks uit, de sampler gebruik ik alleen voor claps, hihats, snares en vocals

diepe bassen zijn er ook zeker wel uit te halen, naar mijn ervaring stukken beter dan uit de nord, sfeergeluiden door de uitgebreide modulatiemogelijkheden ook beter dan uit de nord en de arpeggiator is ook een stuk uitgebreider...kortom: virus, virus, virus! :)

de nord modular heeft helemaal geen handige interface imho, maar dat ligt er een beetje aan of je software prettig vindt werken...de ion ken ik niet (alleen wel 's met de micron gewerkt, komen leuke geluiden uit maar de interface is dan weer niet zo handig)

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Als ik het bedoelt gebruik lees dan zou ik een keuze maken tussen:

Alesis Ion
NM clasic [is NL2]

Heb deze staan en denk dat het maar weinig uitmaakt welke je kiest. De virus zou imho direct moeten afvallen ivm een te zwakke basisklank.

Voordeel van de Ion t.o.v. de NM je kunt gemakkelijik meer expersie in het geluid krijgen. Voordeel van de NM tov de Ion, veelzijdig programeerbaar en leent zich imho beter voor techno geluiden.

Maar ja synths zijn net als knoflook, je houdt er van of niet, er half van houden als je er één moet betalen gaat niet. En of je een bepaalde synth wel of niet trekt ligt net als knoflook aan je individuele smaakbeleving.

virusb heeft naar mijn mening een stuk betere oscs dan de nordrack2 (let wel: mijn mening!)
heb de nord2 gehad heb nu de nordrack3: die oscs zijn weer net iets beter dan de virus (mijn mening)

de ion heb ik ook en die oscs zijn echt mega goed voor een va. + het feit dat je 16 filtertypes hebt. maar als werkpaard zou ik ook voor een virus gaan.
ion heeft maar 8 stemmen en nordrack 2 maar 16 (nl2x heeft 20) en de virus b/c heeft 24/32

ion heeft wel wat fx, maar geen delay en galm. (delay gaat maar tot 80ms, is dus niet echt een (bruikbare) delay te noemen)

filters van de virus zijn imho ook beter dan die van de nordleads/racks. maar wel weer minder dan die van de ion...

good luck (of ga luisteren!)

Back