[discussie] Maar wat is dat dan, funk?!?!

Nolet

verkeerd in goede staat
Zaterdag heerlijk lopen funken in de Moira in Utrecht. Was geweldig! Alle oude platen van James Brown, Parliament en de hele motown stal kwamen langs.
Dat is duidelijike funk: negers, blazers, drums en gitaren.

Maar wat is funk eigenlijk? Waarom is George Clinton wel funk en Jon Bon Jovi niet? Wat is funk eigenlijk? Hoe krijg ik funk in moderne muziek zonder negers en blazers? Wanneer is techno of electro funky?

Ik heb er lang over gedacht en artikele over gelezen in de SOS maar heel veel verder dan "tegenritmes" en tempowisselingen kwamen ze niet....

Wie weet meer?

Funk is een slap bass en een lekker rammelend gitaartje met wah effecten ;)

zoals James Brown, Bootsy Collins en George Clinton allemaal zeggen: FUNK is about THE ONE! de eerste tel dus....luister maar eens naar funkadelic, parliament of de JB's...het zwaartepunt zit em op de 1.....verder: minder is meer.....vaak zijn het ook lang uitgesponnen jamsessies waarin de bandleider ervoor zorgt dat het interessant genoeg blijft met breaks, fills etc. you can't fake the funk....je moet het gewoon voelen vrees ik.....funk is eigenlijk een woord voor de stank die je van oude vuilnis krijgt, "smells funky" en het is ook wel toe te passen op meer vlezelijke zaken ;) ..het moet dus ook lekker smerig en ranzig zijn, rauw, niet te gelikt

Bootsy collins and the rubber band! YEEEA ladies and gentleman...here is the man of the year....boootsay!!!

player of the year!! oh fuck dat is echt een van de betere live opnames ooit.....samen met een opname van een james brown concert uit 1974 in Parijs....die smerige overstuurde lead-bassen die bootsy uit z'n gitaar haalt...oelalala...dat is gewoon ACID!

oh ja player of the year was het ;) die had ik laatst in de auto bij iemand afgehoord. 2x.

Stank van vuilnis... Ik zie funk juist heel anders. Bij funky tracks denk ik juist aan zon, niet te verpesten goed humeur en de hele dag lekker luieren. Effe niet meer nadenken. :)

En een leuke bijkomstigheid is dat ik met funk in de auto, direct geen kans meer heb op een bekeuring. Ga er heerlijk ontspannen van karren...

Back