funky synth

Luciano

Ingeburgerd
eeeeey peeps,

ik zag in het forum dat jullie doodgegooid worden met vragen zoals "welke synth moet ik kiezen etc. etc.", maar ik vraag het toch ook maar weer even haha ;)

ik ben al een tijd aan het tjekken op het Internet wat voor synthesizer ik wil..
wil me nu veel richten op funky beatz, denk aan: georg clinton, parliament-funkadelic..maar ook veel g-funk hiphop van de jaren '90: dr.dre, snoop doggy dogg...ik ben helemaal weg van de moog bassen, funky sounds enzo

ik weet dat veel artiesten van dat genre synths gebruiken waar ik gewoon maanden voor moet sparen: Moog Little Phatty om maar wat te noemen
maar ik weet dat er goedkopere, en minstens net zo goede alternatieven zijn...mijn budget is rond de 500 euro
en ik ben niet zo'n fan van 2e hands stuff

ik zat zelf te denken aan een Korg (Microkorg, Korg R3, Korg x50)

weten jullie maybe welke synth het best geschikt is voor die funky sound? kan ook van een ander merk hoor :)
enne...niet te duur he :D

alvast bedankt

Vrijwel elke synth kun je gebruiken voor Funky geluiden. De een zal wat makkelijker te editen zijn of uitgebreider.
2ehands spul is vaak prima hoor. Sommigen kopen iets waar ze geen tijd voor hebben of te ingewikkeld vinden. Kun jij dan weer voor een prikkie overnemen! Soms is zo'n apparaat nog met garantie ook :)

Welk merk je nodig hebt voor Moog bassen? Ehrmm.... ehm... ehrrr...:eureka:

Volgens mij is een stringbak ook een goede aanvulling. Of een orgel.

Funk heeft kan natuurlijk met elke synth....tis voornamelijk de manier van spelen...veelvuldig gebruik maken van pitchbend en modwheel.

thanks voor de reacties ;-) nu weet ik iig dat diverse synths voor die sound kunnen zorgen :-) handig zo'n forum ghehe

Associatie funk = goede rhodes.

Minimax (van Sonic Core, voorheen Creamware):

creamware-minimax-asb.jpg

Ook te vinden in de Use Audio Plugiator (samen met andere uitstekende plugins):

En wat Ursamajor al aangeeft; ik zou tweedehands ook zeker overwegen.
Scheelt een hoop geld bij aanschaf en biedt ook weer heel wat meer keuze.

Is echt maar 1 optie om voor te gaan, dan blijf je binnen je budget en heb je ook nog eens goede sound, makkelijk te editten en een bak die al die gasten mee slepen het podium op of in ieder geval als 2e optie op de technische rider staan als Moogs enz niegt beschikbaar zijn:

Korg MS-2000(B)

Een EMU classic keys voor de keyboardjes en een MicroKorgje voor de Funky Worm riffjes.

mijn budget gaat sowieso tot een beperkt bedrag (zie boven)
aangezien ik langzaam wil uitbreiden tot een mini studiootje
(moet nog een mic bij, talkbox (of die maak ik zelf)
dus alles stap voor stap
maar hou jullie zekerrrr op de hoogte
ik ga eerst ff vakantie vieren januari (kost ook wat haha), heb nog geen vakantie gehad dit jaar, vandaar

thankz 4 jullie support iig

Is echt maar 1 optie om voor te gaan, dan blijf je binnen je budget en heb je ook nog eens goede sound, makkelijk te editten en een bak die al die gasten mee slepen het podium op of in ieder geval als 2e optie op de technische rider staan als Moogs enz niegt beschikbaar zijn:

Korg MS-2000(B)
Hoeveel kost zo'n ding nu nog?

misschien heb je er wat aan: ik kan natuurlijk alleen praten over de synth die ik heb (gehad) die voor mij echt wel funk hebben op volgorde:

1 microkorg (synth is zelfde als ms-2000) : diepe snappy bassen, funky leads
2 nord lead 3 : stabs (door chord memory) en funky leads (vibrato op aftertouch)
3 roland juno 6/60 106: diepe bassen (maar typisch juno soundje ivm chorus)
4 roland sh-101 : scherpe snijdende leads voor solos (beperkt in mijn ogen)

dus ik zou zeggen microkorg of ms-2000, is veelzijdig en goedkoop. De vocoder
is een leuk extraatje maar vindt t niet super makkelijk en dus niet echt bruikbaar voor
instant funk.

......

maar eigenlijk zijn alle synths wel funky te gebruiken, het gaat om de manier van spelen: timing en de modulatie
mogenlijkheden: veel mod wheel en pitch benders gebruiken. Ook korte snelle snappy click achtige manier van spelen werkt vaak goed
Denk dat je moet nagaan wat voor jou qua sound funk is:
bedoel je daarmee de baslijnen, een bepaalde viezigheid, of juist smooth rhodes achtig. Of zijn het die vrijwel simpele saw en square leads met
vibrato (of lfo achtige eindes per noot) Want zelfs een dx7 heef zo zijn funk, als je de brass geluiden daarvan funky weet te gebruiken bv.

anyway,...

Back