SoundDiver is idd geen programma om mee op te nemen, alleen om je patches e.d. te editten.
Quartz Audio Master ken ik niet dus heb ik het even gedownload. In het menu Options vindt je Midi devices, deze moeten natuurlijk ook wijzen naar de goede In- en Outdevices. Om Midi af te spelen op je XP30 (mooi ding, gebruik 'm zelf ook) moet als Out-device die midipoort gekozen worden op de UNO ( en dat is er maar eentje ).
Om MIDI af te spelen op je XP30 moet je in Quartz per midikanaal je patch kiezen. Op de XP30 heb je minimaal 3 geluidsbanken (tenminste, toen ik 'm kocht zaten er standaard de Session, Orchestral en Techno Collection expansion boards op) iedere geluidsbank is te selecteren met een MSB (most significanten byte, controller nr 0) en een LSB (least significant byte, controller nr 32, kijk maar in de manual van de XP30 onder Selecting XP30 sounds from an external MIDI device) en iedere patch heeft een nummer.
Ik heb de bijgeleverde handleiding van Quartz gebrowsed en heb gezien dat je dit allemaal kan instellen. Ik hoop dat je hier voorlopig genoeg aan hebt om verder te komen.
Voorlopig denk ik dat je met Quartz wel vooruit kunt. Cubase is geen freeware en daar moet je dit ook allemaal instellen, wat betekend dat je eerst veel geld uitgeeft om daarna hier dezelfde vraag te stellen.
Succes