Roland XP-30 aansluiten

Mr Synth

Midislect
Ik heb een klein vraagje over het aansluiten van mijn Roland XP-30 aan de computer.

Dit wil ik doen met de MIDI UNO van midisport.
Als software gebruik ik Quartz Audio master.

Ik kan hiermee nu al de geluiden van Quartz aansturen met mijn synthesizer, maar ik zou graag de geluiden spelen die op mijn synthesizer staan. Heeft iemand wat suggesties?

je hebt toch gewoon de uno midi uit naar de xp30 midi in en de uno midi in naar de xp30 midi uit gedaan neem ik aan.
dan is het aansluiten klaar.
ik ken de quartz software helemaal niet, maar ik neem aan dat je daar ergens in een track de output kan kiezen, en die moet je dus ipv op de interne synth, op de xp30 zetten, of de uno1.

zal vast lukken.

Met de sounddiver (bijgeleverd bij de XP-30, een programmaatje om de geluiden mee te bewerken op je synth) krijg ik nu wel geluid dat bewerkt kan worden door de pc. Alleen, hier kan ik geen vette songs op gaan nemen. Echter bij Quartz Audio master krijg ik weer geen geluid. Beetje jammer. Is Quartz hiet niet echt voor bedoeld en moet ik overstappen naar bijvoorbeeld Cubase? of snap ik het nog niet helemaal. Is er iemand die bekend is met het programma?

Zoja, graag je reactie.

SoundDiver is idd geen programma om mee op te nemen, alleen om je patches e.d. te editten.

Quartz Audio Master ken ik niet dus heb ik het even gedownload. In het menu Options vindt je Midi devices, deze moeten natuurlijk ook wijzen naar de goede In- en Outdevices. Om Midi af te spelen op je XP30 (mooi ding, gebruik 'm zelf ook) moet als Out-device die midipoort gekozen worden op de UNO ( en dat is er maar eentje ).

Om MIDI af te spelen op je XP30 moet je in Quartz per midikanaal je patch kiezen. Op de XP30 heb je minimaal 3 geluidsbanken (tenminste, toen ik 'm kocht zaten er standaard de Session, Orchestral en Techno Collection expansion boards op) iedere geluidsbank is te selecteren met een MSB (most significanten byte, controller nr 0) en een LSB (least significant byte, controller nr 32, kijk maar in de manual van de XP30 onder Selecting XP30 sounds from an external MIDI device) en iedere patch heeft een nummer.

Ik heb de bijgeleverde handleiding van Quartz gebrowsed en heb gezien dat je dit allemaal kan instellen. Ik hoop dat je hier voorlopig genoeg aan hebt om verder te komen.

Voorlopig denk ik dat je met Quartz wel vooruit kunt. Cubase is geen freeware en daar moet je dit ook allemaal instellen, wat betekend dat je eerst veel geld uitgeeft om daarna hier dezelfde vraag te stellen.

Succes

echt harstikke bedankt. Ik ga het allemaal even proberen. Je hoort het als het gelukt is.

:halleluja :halleluja

ik heb het allemaal even geprobeerd en ben inderdaad best ver gekomen. Alleen als ik op verschillende kanalen iets had opgenomen en ik wilde weer wat afspelen, dan liet hij alleen de geluiden op het kanaal waar mijn synthersizer op stond horen. Ik ga dus vanavond even de handleiding van Quartz doorspitten. Maar hartstikke bedankt voor de informatie,

Back