monitors. rechtop of grtipt??

Zal ik dan eens een noobish antwoord geven :

Hadden ze monitors niet anders geproduceerd als ze hadden moeten liggen ? :eureka:

dont ask me... ik ben geen monitor fabrikant.

anyways, als ze dan per se moeten staan (want anders had god of de ontwerper of de fabrikant ze wel anders gemaakt) waarom zie je dan in vele vele vele studio's de monitors liggen??

het lijkt me niet dat het in alle studio's om praktische redenen gedaan wordt?

of niet?

Was meer een retorische vraag.... en alhoewel monitors goddelijk zijn voor onze oortjes denk ik niet dat hij wat met het ontwerp te maken heeft. Ook weet ik haast wel zeker dat meer mensen ze gewoon rechtop hebben staan, maar dat beantwoord de vraag niet.

Ik heb de technishe dienst van KRK i.i.g een e-mail verstuurd met dezelfde vraag. Zal m posten (als) ik m terug krijg :)

Origineel geplaatst door beau
heerlijk! theorie! maar nu is het me niet duidelijk of ik nou wel of niet mn monitors moet neerleggen...

jezus, komop zeg.. moeten we het even voor je uittekenen!
gewoon rechtop zoals ze bedoelt zijn.. tenzij de fabrikant anders aangeeft.. klaar!

het is niet zo moeilijk , zodra de tweeters afstralen in bijv 60 graden bij 40 (genelec krkr) dan zou ik ze niet neerleggen omdat je dan kans hebt dat je langs het randje van je tweeter loopt te luisteren,ook omdat je dan je hoog naar je plafond loopt te stralen wat niet wnselijk is inverband met relfecties die je juist wilt voorkomen.. deze zijn dus gemaakt omrechtop te luisteren, bij coaxiale speakers maakt het geen bal uit omdat je een single source point hebt ,tenzij daar weer een reflex poort in zit dan deze graag aan de binnenkant voor een homogener laag als je ze dan toch neerlegt , bij monitoren waarbij de tweeters een softdome is die 180 graden rondom afstaalt kun je ze gewoon neerleggen, het faseverschil is niet hoorbaar omdat 1. de kasten te klein zijn en dus de tweeter en laagspeaker heel dicht op elkaar zitten, 2. de afstand van oor naar kast is 1,5 meter...en tot slot , als het luistermatig verantwoord is om ze neer te leggen doen ze dat meestal omdat er main monitoren aanwezig zijn die er meestal 1,5 meter achter hangen en daarom zo min mogelijk proberen te reflecteren op de nearfields..
en vaak zie je ze ook liggen omdat een ander ze ook ziet liggen en dus denkt dat het zo hoort, onwetendheid dus

bla

ah capstan, deze bla begint ergens op te lijken...

ik begrijp dus dat deze krk's niet coaxiaal zijn
maar dat zegt me helemaal niets....
(ik heb het geprobeerd op te zoeken en kreeg iste over coax vs optisch...)

dus... wat is coaxiaal (twee axen die samenwerken wellicht?)
en als mn krks niet coaxiaal zijn, wat zijn ze dan wel?

capstan cap, ik ben u eeuwig dankbaar voor uw antwoord...

It is our opinion that all two-way component monitors, no matter who manufactures them, need to be used with the multi-driver axis vertical (that's just the way it has to be when you're in the near-field).

Origineel geplaatst door abcd
Was meer een retorische vraag.... en alhoewel monitors goddelijk zijn voor onze oortjes denk ik niet dat hij wat met het ontwerp te maken heeft. Ook weet ik haast wel zeker dat meer mensen ze gewoon rechtop hebben staan, maar dat beantwoord de vraag niet.

Ik heb de technishe dienst van KRK i.i.g een e-mail verstuurd met dezelfde vraag. Zal m posten (als) ik m terug krijg :)

haha, jij bent een tofferik!!

coaxiaal wil zegggen dat het hoog uit het midden van de woofer komt, zit er gewoon middenin gebouwd dus je hebt geen phase shift qua afstand van de woofer en tweeter...

die van krachtwerk is niet onderbouwd btw, er zijn zoveel meningen.

Origineel geplaatst door krachtwerk
It is our opinion that all two-way component monitors, no matter who manufactures them, need to be used with the multi-driver axis vertical (that's just the way it has to be when you're in the near-field).

THEIR opinion!!!

en ik slik niks voor zoete koek. duidelijk?

Origineel geplaatst door Capstan cappy
coaxiaal wil zegggen dat het hoog uit het midden van de woofer komt, zit er gewoon middenin gebouwd dus je hebt geen phase shift qua afstand van de woofer en tweeter...

die van krachtwerk is niet onderbouwd btw, er zijn zoveel meningen.

dank

wat krachtwerk mischien bedoelt is dat in het overgangsgebied van de beide componenten verticaal afstralen in het horizontaal gebied een versterking geeft die je gratis en voor niks erbij krijgt ,maar hoeveel invloed dat heeft op het plat neerleggen waardoor die versterking verticaal word weet ik niet..daarom zie je vaak bij PA kasten met meerdere dezelfde componenten de speakers of drivers boven elkaar geplaatst worden en niet naast elkaar ....anyhow,

Veel tweeters worden ontworpen om breed uit te stralen om een zo groot mogelijke sweet spot te creƫren. Wanneer je ze dan op z'n kant legt, dan straalt 'ie dus "breed uit" tussen de vloer en het plafond. Je sweet spot wordt dan heel smal en je moet dan constnt recht in het midden tussen je speakers blijven zitten. Zet ze dus lekker op hun kont :)

En dat veel (grote, "professionele") studios de monitors op z'n kant hebben liggen zegt niks. Of ze zijn er, zoals eerder gezegd, door de fabrikant op gemaakt. Of ze doen daar maar wat: ziet er "cool" uit, onkunde. Want denk niet dat eigenaren van of engineers in grote studios alles weten. Integendeel zou ik soms haast willen zeggen..........

dat klinkt plausibel mavn...

even voor de duidelijkheid,
ik heb geen ruimte om ze plat te leggen. ze komen dus gewoon'zoals het hoort'
ik was wel erg nieuwsgierig waarom sommige mensen dit doen...

hetzelfde verhaal idd wat ik al eerder zei, gewoon in de specs kijken wat de afstral hoek is van de tweeters en je weet het

Back