Monitors op hun kant?

Tijn

Ingeburgerd
Ik wil zelf speakerstands gaan maken zodat m'n monitors op oorhoogte op m'n bureau komen te staan. Ze staan nu namelijk te laag. Maar nu zie ik op veel plaatjes van studio's dat ze de monitors op hun kant hebben gelegd.

studio-1.jpg

Kan iemand me uitleggen wat daar het voordeel van is? Want nu ik de keuze nog heb, wil ik wel m'n setup zo goed mogelijk hebben natuurlijk.

Origineel geplaatst door dsil
je had natuurlijk ook ff de zoekfunctie kunnen gebruiken!

Dat topic gaat over de opstelling en de afstand. Dat zit bij mij wel goed. Ik wil alleen weten wat het voordeel is van je monitor op z'n kant zetten.

Het stereobeeld zou met de speaker op z'n kant (met de tweeters naar buiten) beter zijn. Geen idee of het waar is, ik heb zelf altijd de drang gehad om speakers op de kant te zetten, al toen ik als 14 jarige met m'n jamo compact 70's gewoon muziek luisterde. Ik had zelf altijd het idee dat zo het stereo beeld beter was en ik het hoog en laag beter hoorde. Zal misschien psychisch zijn, maar zo heb ik 't altijd ervaren.

Origineel geplaatst door Chinetti
Het stereobeeld zou met de speaker op z'n kant (met de tweeters naar buiten) beter zijn. Geen idee of het waar is, ik heb zelf altijd de drang gehad om speakers op de kant te zetten, al toen ik als 14 jarige met m'n jamo compact 70's gewoon muziek luisterde. Ik had zelf altijd het idee dat zo het stereo beeld beter was en ik het hoog en laag beter hoorde. Zal misschien psychisch zijn, maar zo heb ik 't altijd ervaren.

Ah ok, het stereobeeld beïnvloeden dus. Ik denk dat ik het door heb. Je wil in principe natuurlijk je "gelijkzijdige driehoek" aan houden. Maar als dat niet lukt omdat je bv te dicht bij zit of juist te ver weg, kun je je speakers op de zijkant zetten om zo het stereobeeld te verbreden (tweeters naar buiten) of juist te versmallen (tweeters naar binnen). Is dat het?

Sommige monitors zijn speciaal gebouwd om op zijn kant te zetten. Maar meestal doen mensen dit alleen maar omdat ze dat gaaf vinden staan. In 9 van de 10 gevallen is het helemaal niet goed om te doen. Hierdoor kan de fase tussen de hoge- en lage tonen luidsprekers namelijk verneukt worden.

Laatst gewijzigd:
heeft meer met de fase te maken. Maar als ik er zo over nadenk, is het toch eigenlijk flauwekul dat je monitoren niet zou mogen kantelen.

Laten we een twee weg monitor pakken.

Als die rechtop staat zou het geluid uit de tweeter en uit de bassspeaker tegelijk aan moeten komen bij je oor.
Als je m op zijn kant draait, zou het hoog juist later/eerder komen dan de bass. Omdat de afstand van de verschillende speakers niet gelijk is. Zo gaan de verhalen tenminste. Maar als jij je speaker zo draait dat de afstand tussen oor en hoog en oor en laag evengroot is, zou het toch niet uit mogen maken?

Bij monitors waar de hoge tonen driver in de bassspeaker zit, ik kom ff nie op de naam, zou het in ieder geval helemaal niks uitmaken. Hoe je m ook draait , wendt of keert, er zal geen faseverschil optreden.

Misschien dat de experts hier een aanvulling/verbetering op kunnen geven?!

Je hebt wel gelijk, maar dan moet je niet naar voren of naar achteren bewegen. Want dan klopt er niets meer van de fases.

Als je de monitoren rechtop zet kan je wel naar voren of achterern bewegen. Nu kan je niet meer naar boven of onderen bewegen, maar dat doen de meeste mensen niet.

Hierom is het ook belangrijk dat de monitoren op oorhoogte staan.

Hier is een plaatje: (dit plaatje komt uit de handleiding van de Tannoy Reveal monitors)

Attachments

• both proccessed.jpg
    both proccessed.jpg
    63,4 KB · Bekeken: 149
zie hierboven het complete antwoord! nu je het zegt, als je luisterpositie verandert krijg je gelijk faseproblemen. zit wat in ja:)
maar toch, je vertikale positie verandert toch ook wel, zij het wat minder dan horizontaal het geval kan zijn.

Bedankt!

Bedankt!

Nou, dat is duidelijk mensen, dan blijven ze lekker overeind staan :)

ja de tannoy's moeten niet op hun kant, maar de alesis M1's die ik heb konden volgens de handleiding makkelijk op hun kant gelegd worden

Volgens mij is de hoofdreden voor de meeste mensen om de monitors op hun kant te leggen,puur het feit dat de speakers anders te hoog komen te staan en je dus niet direct luistert,omdat anders de tweeter te hoog geplaatst is....

althans dat is mijn point of view.... het kantelen zou voorkomen dat je je stoel 10cm hoger moet zetten.......vaak komt dit doordat het meubel niet echt gebouwd is voor de monitors...en dus de brug te hoog staat waarop de monitors rusten...

Doordat je je monitors verticaal neerzet, zorg je ervoor dat zowel de tweeters als de woofers op gelijke hoogte staan, dus oorhoogte. Hierdoor heb je dus een beter bereik qua frequentie. Wat betreft de fase: Voor zover ik weet wordt daarmee rekening gehouden tijdens het ontwerpen van de speakers.

Ik heb ze op hun kant staan (hangen) vanwege ruimtegebrek.....in de handleiding van de speakers stond dat dat geen probleem was...

Bij sommige speakers wordt juist aanbevolen om ze op hun kant te zetten (bijv. Alesis Monitor One)....

Niet helemaal, horizontal placement is recommended, vertical placement is highly recommended als ik de handleiding mag geloven.

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit wat fijner is om te werken

Het is natuurlijk een kleine moeite om het even uit te proberen en te bepalen wat het voor jou het beste is. Het is niet zo heel belangrijk om de gehele theorie erachter te weten. Als het maar lekker werkt toch!

Bij mijn Genelecs zat een soort quick reference card en daar stond door een GROOT ROOD KRUIS door een plaatje van de speakers op hun kant. Genelec 1030's moeten dus zekers niet op hun kant gezet worden.

De verklaring van Genelec (met grafiekjes, cool!!)

Nu heb ik dat natuurlijk stiekum wel even gedaan (alles wat niet mag is toch leuk?) en ik merkte niet echt een kwalitatief verschil. Het klonk wel anders, maar niet slechter ofzo. Toch maar weer rechtop gezet. Ik heb de ruimte, vandaar.

Hier het plaatje:

Attachments

• fout.jpg
    fout.jpg
    9,4 KB · Bekeken: 136
Kortom: er is dus geen universeel geldende wet op te stellen, of je een luidspreker horizontaal of verticaal dient te positioneren. Hiervoor verschillen luidsprekers (monitors) teveel onderling qua afstraal- en fasekarakteristiek. Bij de één (bijvoorbeeld de Alesis) werpt het vruchten af, bij de ander (bijvoorbeeld de Genelec) niet. Probeer beide opstellingen uit, en luister simpelweg naar wat jij het lekkerst vindt klinken, aangezien jíj met de speakers moet werken.

wthstupid.gif

Kan 't niet anders zeggen!

plaatsing op z'n kant of rechtop is in grote mate afhankelijk van de driver opstelling. In bepaalde gevallen zijn speakers zo ontworpen dat het afstraalgedrag verticaal of horizontaal breder is. Met name bij de zogenaamde "d'appolito" opstellingen
(tweeters tussen twee woofers in) is het niet altijd even handig om de boel op z'n kant te zetten.

Bij drieweg monitoren wordt de zaak nog moeilijker. Mijn JBL's hebben een nogal vage driver opstelling. Ze staan nu rechtop, maar op die manier bevinden de mid/hoog drivers zich in 1 lijn paralel met de vloer en dat wordt door veel mensen afgeraden. JBL heeft zijn latere 3weg monitoren om die reden "horizontaal" gefabriceerd (4312, L90). Ik moet zeggen dat ik de boel "horizontaal" ook lekkerder vind klinken, maar helaas heb ik niet de ruimte ervoor.

Het eerder beschreven faseprobleem bij tweeweg monitoren is kleiner indien de monitoren verder weg staan en iets naar je toegedraaid zijn. op die manier is de afstand tussen woofer en oor en tweeter en oor nagenoeg gelijk.Bij speakers met alle drivers in 1 lijn zou ik het afraden om ze te kantelen. Bij andere "driver layouts" is het soms de moeite waard.

Back