[New ambient jazz age] Beyond Imagination

hermax

Ouwe rot
Een nieuw jaar, een nieuwe track!
Zoals de titel het al aangeeft, een vermenging van verschillende stijlen. Het moeilijkste hier was het inspelen van de drumpartijen, vooral op het laatste. Ik ben geen drummer, maar de laatste tijd begint het toch wel aardig te vlotten.
Het begin is wat raar, maar dat is voor de consistentie van de cd. Niets van aantrekken.

Druk op play
<embed src="http://www.hermaxmusic.be/music/beyond.mp3" autostart=false>

Of klik
hier

:bekdicht: eigenlijk ben ik sprakeloos, maar ik ga het toch proberen :D

Fantastisch, wat een track. Intro vind ik ongelooflijk mooi gedaan, de jazz progressies met de solos en begeleidende drums vind ik ook erg goed. Het feit dat je partijen niet gequantiseerd hebt vind ik een geweldige beslissing, het geeft me echt het gevoel dat ik naar een vette jazz band in een jazz cafe zit te luisteren. Super sfeer op die manier.

Geluiden passen erg goed bij elkaar en de totale productie vind ik heerlijk om naar te luisteren.

dus een dikke..... :halleluja

Zo! Volgens mij voor het eerst dat ik een 'Fusion' achtige track op dit forum hoor.
Fusion vind ik toch wel een van de interessantere jazz varianten omdat het vaak oude jazz elementen en moderne speeltechnieken combineert.

Klinkt erg verassend en energiek! :okdan:

Mooi nummer, de sfeer is echt heerlijk. Intro bouwt erg mooi op, je hebt als luisteraar geen idee wat je overkomt bij de omschakeling op 3:00, ineens een jazzy stuk; wat ik een beetje jammer vind is dat de drums nogal blikkerig klinken, kijk eens of je wat kunt doen met goeie drumsamples. Bridge vanaf 4:25 vind ik goed bedacht/bedoeld, maar komt voor mijn gevoel ook niet helemaal lekker uit de verf, het mist net die power om het helemaal te laten knallen. Vanaf 5:15 gaat het weer lekker lopen.

Maar al met al een goed nummer gemaakt, de compositie vind ik goed in elkaar steken! :okdan:

Thanks voor de commentaar allemaal!

Quif: in heb het wel even geprobeerd, die boel quantiseren, maar het klonk voor geen meter meer. Dus ben ik maar blijven spelen en spelen tot ik een take had die goed genoeg was. Het enige dat ik dan nog wel gedaan heb zijn nootjes hier en daar verwijderd waar ik er toch te veel naast zat. Maar ik ben heel blij dat het opvalt + dat het een aanvaardbaar live-effect oproept.

Demian: Zo, dus toch Fusion? Ik dacht dat ergens wel, maar wist niet zeker of dat klopte. Nu, echte Fusion zal het wel niet zijn. Ah ja, inderdaad, wat je eerst had geschreven klopte hoor: dit was meer een studie- dan een luistertrack. Eigenlijk maak ik de laatste tijd veel dingen met de bedoeling mijn speeltechniek op de toetsen en de drum te oefenen en te verbeteren. Als daar dan een bruikbare track uitkomt neem ik die lekker mee...

Dr.Ripsaw: Je hebt helemaal gelijk wat die drums in het eerste ritmische gedeelte betreft. Ik wou een soort van Jazz- of Brushset gebruiken hiervoor, maar altijd waren er wel klanken die niet pastten. Deze set was het beste van het slechtste. Ik ben momenteel wel bezig met het samenstellen van eigen drumsets om in de toekomst dan eindelijk eens setjes te kunnen hebben die volledig passen bij elk nieuw stuk. Daarvoor komt er zeer binnenkort een nieuw samplertje aan in mijn studio... :{ De overgang op 4:25 kan misschien wel beter, al heb ik daar tot nu al zeer veel aan gesleuteld. Het was nog veel slechter :D Misschien wat suggesties?

:doei:

Ik vind het een heel wisselende track, het intro is helemaal top, en er wordt echt super gespeeld, die synthsolo aan het eind staat echt als een huis. Ik vind alleen de akkoorden en melodielijnen meer een 'jam' dan een nummer, je gebruikt mooie akkoorden, maar blijft wel erg binnen de gebaande (blues!) paden. Dat geldt ook een beetje voor de geluiden en productie...soms vind ik het helemaal super, soms ook weer een beetje bekende weg (erm...DX7 Rhodes...:kont: )

volgens mij mopper ik teveel

ik vond het leuk om naar te luisteren, zoals gezegd, super gespeeld.

Origineel geplaatst door hermax
Quif: in heb het wel even geprobeerd, die boel quantiseren, maar het klonk voor geen meter meer. Dus ben ik maar blijven spelen en spelen tot ik een take had die goed genoeg was. Het enige dat ik dan nog wel gedaan heb zijn nootjes hier en daar verwijderd waar ik er toch te veel naast zat. Maar ik ben heel blij dat het opvalt + dat het een aanvaardbaar live-effect oproept.

ja, ik vind het uitermate geslaagd. Dat het niet meer klinkt als je het quantiseerd herken ik wel. In mijn solar soundset demo had ik oorspronkelijk ook de gitaar achtige solo gequantiseerd en de foutjes eruit gehaald. Exact dezelfde ervaring daarna als jou. Het klonk voor geen meter meer. Toen heb ik de oorspronkelijke solo (inclusief fouten) er maar weer ingezet en het resultaat vond ik weer erg goed. Het heeft mij doen besluiten om in ieder geval solo's en piano partijen in mijn toekomstige tracks niet (of slechts zeer miniem) te gaan bewerken. Vandaar dat het mij ook opviel in jouw track wat voor toegevoegde waarde dat niet quantiseren gaf.

Top dus!

Erg lekker hoor voel alleen het ritme niet, meer iets voor onder een goeie enge spoekie filmscene, maaruh petje af hoor :okdan:

p.s. later hoorde ik nog wa casio geluidjes,... probeer eens een instrument als een viool of trompet o.i.d. dat maakt het af

Laatst gewijzigd:
ksluit me aan bij Stage 73.

De geweldige soundscape waar het nummer mee begint is bijna niet te overtreffen... en dat blijkt dan ook als de "acoustische" instrumenten hun entree doen.

Vraag Dr. RipSaw eens om zijn drumsamples uit "Liquid" :okdan:

Oeps ... deze heb ik dus blijkbaar even gemist. Maar beter laat dan nooit ;) .

Het is niet zo echt m'n genre. Maar dat doet niets aan het feit dat het toch wel knap gedaan is :okdan: . Ten eerste vermeng je new age met een soort van jazz en andere invloeden (Fusion zoals hier gesteld wordt). Ten tweede bouw je het stuk mooi op, zowel in geluiden als in tempo. De sax (hoewel helemaal niet m'n ding) klinkt toch mooi sfeervol en is super ingespeeld :halleluja . De drumgeluiden vind ik minder, maar het is duidelijk dat je voor dit soort drumritmes toch wel echt moet drummen ... de ritmes klinken ongelooflijk knap en realistisch. En technisch ook knap gedaan: de soloimprovisaties .

A new Hermax is born :okdan:

:doei:

Back