Korg patch structuur (Triton/LE/TR/X50/MicroX)

MikeJarod

ziet ze vliegen
Heb sinds vandaag een Korg X50. Bevalt erg goed. Nu las ik dat ie ook patches leest van andere synths uit de Triton serie (Triton/LE/TR/X50/MicroX). Nu wil ik dus alle patches die ik op het net kan vinden, downloaden, en alleen de goede patches uploaden naar de X50.

Ik had zojuist een Init Combi gemaakt, met daarin een verwijzing naar een Init Program (simpele pianosound op D127). Dit ging uiteraard allemaal goed. Alleen toen ik in Program mode deze Init Program aanpaste, bleek deze ook aangepast in de Combi die ik aangemaakt had.

Nu kom ik dus tot de conclusie dat Program's en Combi's gelinkt zijn. Ik vind de manual hier erg onduidelijk over. De geluiden in de Combi's verwijzen naar de Program's. Het is dus niet zo dat Combi's een soort 'containers' zijn voor program's.

Kortom als ik alle standaard Program's verwijder/vervang met andere, dan doen mijn Combi's het niet meer :confused: Maar hoe moet ik dan een custom soundset/library maken? Nu moet ik de hele tijd rekening houden of een Program niet in een Combi gebruikt wordt die ik leuk vind en vice versa.

Zie ik dit nou goed of niet? Hoe doen jullie dit?

(Ik neem aan dat Triton/LE/TR/MicroX bezitters deze vraag ook kunnen beantwoorden)

dit zie je goed, helaas. Aangezien Korg geen aparte banks heeft voor user sounds, in principe zijn alle sounds overschrijfbaar. Volgens mij is alleen de laatste program bank niet gelinkt aan combi's maar dat weet ik niet zeker, dat heb ik nooit helemaal nagekeken. In mijn triton is bank E gereserveerd voor samples, daar bewaar ik de sounds die ik zelf maak.
De enige synth die ik ken die wel de program info in een performance bewaart is de KS4/5/rack van Novation. Verder werken naar mijn weten alle performances in synths zo, mijn s90 heeft hetzelfde probleem.

Ja je hebt inderdaad wel gelijk, dit werkt bij de meeste synths zo. JP8000 dan bv weer niet. Nou dat is wel gaaf, dan kan ik zover ik kan zien wel 1 eigen Combi en 1 eigen Program opslaan zonder de presets te slopen :D

Hmmm hier moet ik eens over nadenken. Dus de enige manier om patches in te lezen van andere synths uit de Triton reeks, is door ALLES in te lezen (program's + combi's), want anders werken de combi's niet.

Origineel geplaatst door MikeJarod
Hmmm hier moet ik eens over nadenken. Dus de enige manier om patches in te lezen van andere synths uit de Triton reeks, is door ALLES in te lezen (program's + combi's), want anders werken de combi's niet.
Ja, daarom zijn editors toch wel handige, soms noodzakelijke programma's.

ik gebruik de gratis programediter LeLibby, hier kun je dan experimenteren met programs en combis en alles apart saven!

Eigenlijk belachelijk dat er nog steeds een relatie is tussen combis en programs. Vroeger zal het een te kort aan geheugen kwestie zijn geweest, maar dat hoeft tegenwoordig geen rol meer te spelen. Korg is gewoon lui, dat principe stamt al vanaf de M1. Hoe zit dat met de Oasys/M3 trouwens?

Mwoah, vinnut nog steeds wel tof om on the fly zelf sounds in elkaar te breien hoor ;-)
Ik flik het live nog wel eens om bepaalde "onderdelen"van mn combi realtime anders in te stellen om het geluid beter te krijgen in de zaal (afhankelijk van zaal, gelduisman enzo)

Heb sinds vandaag een Korg X50. Bevalt erg goed. Nu las ik dat ie ook patches leest van andere synths uit de Triton serie (Triton/LE/TR/X50/MicroX). Nu wil ik dus alle patches die ik op het net kan vinden, downloaden, en alleen de goede patches uploaden naar de X50.

Ik had zojuist een Init Combi gemaakt, met daarin een verwijzing naar een Init Program (simpele pianosound op D127). Dit ging uiteraard allemaal goed. Alleen toen ik in Program mode deze Init Program aanpaste, bleek deze ook aangepast in de Combi die ik aangemaakt had.

Nu kom ik dus tot de conclusie dat Program's en Combi's gelinkt zijn. Ik vind de manual hier erg onduidelijk over. De geluiden in de Combi's verwijzen naar de Program's. Het is dus niet zo dat Combi's een soort 'containers' zijn voor program's.

Kortom als ik alle standaard Program's verwijder/vervang met andere, dan doen mijn Combi's het niet meer :confused: Maar hoe moet ik dan een custom soundset/library maken? Nu moet ik de hele tijd rekening houden of een Program niet in een Combi gebruikt wordt die ik leuk vind en vice versa.

Zie ik dit nou goed of niet? Hoe doen jullie dit?

(Ik neem aan dat Triton/LE/TR/MicroX bezitters deze vraag ook kunnen beantwoorden)

Nog ff een aanvulling:
Je kunt dus wel je programs in je combi's aanpassen zonder dat het originele programgeluid wordt aangetast ( dit was een mond vol om uit te leggen dat het andersom dus wel kan ;-) )
Handigheidje hierbij is om in je menu een program in je combi "solo"te selecteren voor fine tuning
:mexico:
Maar idd: programs weg = combi's weg

aantal user presets COMBI ?

aantal user presets COMBI ?

Ik heb een KORG TRITON LE
Als ik het goed begrijp heeft mijn key:
1 x vrije user preset COMBI
vele vrije user presets PROGRAM

Back