Korg Z1 vs Korg Trinity wat zijn de verschillen?

Bass

Gepokt en gemazeld
Allen,

Ik had al eens wat vraagjes gesteld over de Korg Z1...
Maar aangezien de Trinity ook regelmatig langskomt bij diverse advertentie-sites
vraag ik me nou eigenlijk af :

Wat is nou precies het verschil tussen de Trinity en de Z1?
vooral qua klank en synthese-mogelijkheden...

Is de Z1 meer synth en Trinity meer workstation?

Wat kan de Z1 wel en Trinity niet en/of andersom?

Thanx,
:biertje:

ik zie net dat de Trinity bijna geen realtime controls heeft, dat is al een domper...

Een Trinity is een rompler op basis van subtractieve synthese, een Z1 is wat synthese betreft uitgebreider, gebaseerd op modellen (physical modelling). Je kunt op de Z1 kiezen voor de bekende 'virtueel analoge' modellen met de golfvormen die je daarvan kent (sine, square etc.), maar ook blazer modellen vind je erin terug (Yamaha VL-1-achtig). Dat maakt de Z1 een heel ander beestje dan de Trinity, met deze opmerking erbij dat je in een Trinity expansion boards kan plaatsen, waarmee je een vergelijkbare Z1 engine toevoegt aan je trinity. Je hebt daarin 2 smaken: monofoon of 6 stemmig. De Trinity V3 is bijvoorbeeld standaard uitgerust met dit 6 stemmige board.

Op de trinity mis je inderdaad wat performance controls. Maar je hebt wel weer een lekker touchscreen :)

Zou je met een externe knoppendoos de trinity niet kunnen tweaken zoals de Z1?

Z1 heb ik trouwens gehad... heerlijk klavier en de knopjes zijn ook heel erg fijn... soms mis ik hem...

-C-

Origineel geplaatst door C738
Zou je met een externe knoppendoos de trinity niet kunnen tweaken zoals de Z1?

Z1 heb ik trouwens gehad... heerlijk klavier en de knopjes zijn ook heel erg fijn... soms mis ik hem...

-C-

zitten CC-nummers op, dus ja. Zeker op de V3. De V3 heeft wel veel betere effecten dan de Z1. Ook het filter is net iets anders dan die van de Z1. De Z1 lijkt meer op die van de Prophecy, dus soms hard en koud.

Ik heb ze beiden gehad en een tijd naast elkaar. Ik heb er voor gekozen om 6 stemmen in te leveren voor dat lekkereder filter en de betere effecten. Programmeren met het touchscreen is makkelijker.

Origineel geplaatst door René
De V3 heeft wel veel betere effecten dan de Z1. Ook het filter is net iets anders dan die van de Z1. De Z1 lijkt meer op die van de Prophecy, dus soms hard en koud.

Ik heb ze beiden gehad en een tijd naast elkaar. Ik heb er voor gekozen om 6 stemmen in te leveren voor dat lekkereder filter en de betere effecten.

Een aanmerking hierop:

Het MOSS-board in de Trinity (V3) heeft volgens mij exact dezelfde filters als de Z1. Ook ik heb ze beide staan en kan zo één op één vergelijken. Enkel de FX en EQ klinken in mijn oren anders, daardoor kan een zelfde patch op het ene apparaat toch behoorlijk anders klinken dan op het andere apparaat.

:biertje:

De interne effecten op de Trinity zijn kwalitatief stukken beter dan op de Z1. Dus de combinatie van Moss en de interne effecten van de trinity maken het in dat geval stukken beter.
Blijft staan dat je de XY pad mist alsmede enkele draaiknoppen. Blijf voor mij toch staan wanneer je die gebruikt, maar goed.

Back